Přesně týden, tedy od pondělí 6. ledna, platí zóny placeného stání i v Praze 9, konkrétně ve Vysočanech a Libni. Na modré čáry tu sice nenarazíte, ale na svislé značky už ano. Rezidenti zaplatí za roční kartu 1 200 korun, nerezidenti na "fialových", tedy smíšených zónách a zónách k parkování zaplatí 20 korun za první hodinu, za každou další pak korun 30. Jak se tedy na "devítce" parkování zatím osvědčuje? Ptali jsme se místostarosty městské části Tomáše Portlíka z ODS.

Jaké jsou na nová pravidla parkování u vás na radnici ohlasy?

Řekněme, že dvojí. Část lidí si pochvaluje dočasně prázdné ulice, část to kritizuje, protože si z nějakých důvodů nemůžou přihlásit trvalé bydliště, nebo ho i mají, ale nemají na sebe zase třeba hlášené auto. Těch pozitivních reakcí je sice víc, ale na úspěch zón se z toho soudit zatím nedá.

Jsou parkovací zóny na celé Praze 9, nebo pouze v některých částech? A jak je to třeba u O2 arény?

Jsou zatím ve Vysočanech a v Libni. Zóny se zavedly také vedle v Praze 8, jsou už prakticky všude. Lidé, kteří potřebují v Praze zaparkovat a pak využívají žluté metro, tak měli Prahu 9 jako takové P+R parkoviště zdarma. Parkovala tady spousta aut, která nebyla místně příslušná. 

Jak dlouho ten proces do zavedení zón probíhal?

O zónách jsme debatovali tři roky, celý systém jsme přijímali s velkými rozpaky a bránili jsme se tomu. Původně byly zóny navrženy tak, aby chránily pouze centrum, jenže pak se rozšířily po celé Praze, aniž by se jejich systém jakkoliv modifikoval. V tak velkém rozsahu se mají zóny dělat samozřejmě jinak, lépe.

Buď jste rezident s kartou, nebo návštěvník, který platí. Jediná věc, ve které by se měly městské části lišit, je cena za parkování pro návštěvníky. 

Současný systém zón a parkovacích karet je pro Pražany diskriminační. Na jednu stranu vám tady umožňuje parkovat, ale negarantuje nic, protože karet je vydáno víc než parkovacích míst. Na druhou stranu díky tomu, že se systém posledních šest let nemodifikoval, tak při přejezdu do jiné části Prahy prostě musíte zaplatit.

Vyšší počet vydaných karet, než je parkovacích míst, obhajují třeba kolegové z Prahy 7 tím, že v dané čtvrti nikdy neparkují všechna auta… Část jich je buď na cestách, nebo někde úplně jinde...

Ano, tento argument často obhájci zón používají. Realita a matematika jsou ovšem neúprosné. Parkovacích míst je míň než aut. S tím ani politici v Praze nic neudělají – pokud by tedy nepostavili dostatečné množství parkovacích domů nebo P+R parkovišť na okraji Prahy.

Jen pro srovnání: Praha má 1 200 000 obyvatel, průjezd je zhruba 500 tisíc mimopražských denně. Na P+R parkovištích jsou přitom pouhé tři tisíce míst. Těch míst je prostě málo, to je realita. Což neznamená, že by se zóny neměly zavádět. Já dlouhodobě tvrdím, že je potřeba změnit jejich systém, což jsem ostatně napsal i do volebního programu ODS. Ale na městě na tom budeme samozřejmě pracovat i v opozici.

Jak jste sám řekl, spousta lidí si nestačila karty vyřídit či vyzvednout… Budete to zpočátku tolerovat?

Samozřejmě ano, to je naprosto logické a lidské. Co ale nebudeme tolerovat, je právě to původní nastavení, které se rozšířilo. Už jsme avizovali, že chceme první dvě hodiny za 20 korun. To určitě ocení lidé, když za nimi přijede návštěva, nebo podnikatelé, když jim třeba přivezou zásoby do hospody. A využijí to i ti, kteří na devítku přijedou na návštěvu nebo někomu třeba opravit pračku a ledničku. Chceme tedy dvě hodiny za 20 korun a další pak dražší. Budeme také chtít, aby o víkendech a také mezi 22. a 6. hodinou ráno bylo možno zaparkovat zdarma. Také kvůli koncertům v O2 aréně, jak jste se na ni ptal.

To všechno musí, předpokládám, schválit město.

Ano. A třetí věc, pro kterou budeme hledat podporu v zastupitelstvu hlavního města Prahy, bude ta, aby existovala buď nějaká karta Pražana, kdy bude každý obyvatel metropole mít po zakoupení standardní parkovací karty možnost zaparkovat ve kterékoli městské čtvrti zdarma, nebo aby měl v aplikaci k dispozici minimálně několik set hodin, které bude moct vyčerpat v kterékoliv zóně. 

Tomáš Portlík

Místostarosta Prahy 9, zastupitel magistrátu hlavního města, předseda pražské ODS. Na podzim 2018 kandidoval v pražských volbách na třetím místě kandidátky ODS. Pražskou ODS vede Tomáš Portlík od podzimu 2017, kdy porazil Václava Klause mladšího. V politice se pohybuje již od 18 let.

K tomu bude samozřejmě potřeba, aby se oddělilo v rámci zón městské jádro, což byl ten důvod, proč ODS zóny kdysi dávno navrhla zřídit. Z toho jádra by mělo být možné přejet do toho obalu, do ostatních městských částí. Tím je zaručena ochrana centra a zároveň dávám Pražanům určitou formu mobility.

Současný způsob, kdy to každá čtvrť má nastaveno trochu jinak, spousta lidí považuje za zmatek a diskriminaci. Měla by být tedy cílem jedna velká pražská zóna?

Ano. Ale nejdříve si chci vyjasnit, za jakých podmínek to bude. Protože to má být služba a ne další forma daně. Měla by být jedna zóna, a ne aby byla jedna modrá, druhá oranžová, třetí zase jiná… Buď jste rezident s kartou, nebo návštěvník, který platí. Jediná věc, ve které by se měly městské části lišit, je cena za parkování pro návštěvníky. Jiný tarif budu asi potřebovat v centru a jiný na okraji Prahy. Pak má smysl bavit se o jednotné zóně. Představitelé politických stran sice tvrdili „vyřešíme zóny“, do programu si ale na rozdíl od nás nenapsali, jak to chtějí udělat.

Související…

Ondřej Mirovský: Město není nafukovací a v parkování stále vládne spíš komunismus
Zdeněk Strnad

foto: Archiv Tomáše Portlíka, zdroj: Tomáš Portlík, Praha 9