Když se řekne zastávka MHD, většina lidí si nevybaví zrovna příjemné prostředí a místo, kde by chtěli trávit byť jen deset minut. Od roku 2021 by mohla nastat příjemná změna a zastávky by mohly skutečně začít naplňovat význam svého pojmenování tím, že by se na nich lidé třeba i rádi zastavili. A co vlastně Pražané od zastávek chtějí? Udělali jsme anketu a zde jsou výsledky.

Chceme to jinak

Šestapadesát procent respondentů jasně odpovídá, že se stavem zastávek MHD v Praze spokojeni nejsou, zbylá část se dělí celkem rovnoměrně na dvě části těch, kterým je to jedno, a těch, kteří spokojeni jsou. Ptali jsme se také, co všechno by nové zastávky od roku 2021 měly mít a co je podle lidí naopak k ničemu. Nabídku odpovědí každý respondent bodoval podle důležitosti – od toho, co je pro něj největší prioritou, až k tomu, co ho nezajímá.

Jste spokojeni s tím, jak dnes vypadají zastávky MHD?


Jednoznačně největším přínosem nových zastávek by podle většiny lidí byly interaktivní jízdní řády. Co jiného, řeklo by se. Je vlastně až s podivem, že v roce 2019 nic takového pražská MHD nemá, že cestující jsou stále odkázáni na hledání jízdních řádů v mobilu, popřípadě na papírových řádech u zastávek. Jistě, na některých už stojí tabule, které ukazují, za jak dlouho přijede další spoj, ale aby si cestující na zastávce mohl zjistit navazující spoje, přestupy nebo třeba zpoždění, to je zatím bohužel píseň budoucnosti. Snad ne moc daleké.

Na prvním místě by Pražané ocenili na nových zastávkách interaktivní jízdní řády. Naopak nejméně z nich preferuje informace o počasí.

Druhým nejúspěšnějším návrhem toho, co by na zastávce MHD nemělo chybět, je rychlý pohotovostní kontakt. Člověk se často při čekání na tramvaj setká s tím, že někomu se neudělá dobře nebo třeba zahlédne kapsáře, na zastávkách by tak mohl v podobných případech stisknutím tlačítka přivolat pomoc. V podstatě nastejno pak skončily reakce na návrhy bezpečností kamery a interaktivní mapy okolí s významnými body. Druhou jmenovanou věc by ocenili hlavně turisté, tu první zas zejména lidé, kteří se často dostávají domů nočními linkami, a jsou nuceni se potýkat s chováním společensky unavených spoluobčanů, které je často za hranou.

Co by mohly nové zastávky ještě umět?


Jen necelá třetina respondentů uvedla, že by je na zastávkách zajímalo wifi připojení, stejně tak možnost nabíjení telefonů nevyvolala větší zájem. V komentářích k anketě jsou k těmto věcem lidé velmi skeptičtí a nevěří, že by tyto technologické komponenty vydržely déle funkční. Nejlaxněji se lidé v dotazníku staví k tomu, aby na zastávkách MHD byly informace o počasí, zřejmě ještě stále žijeme v době, kdy se většina raději podívá nad sebe než na displej.

Pohodlí a bezpečnost? #tochci

Poslední částí ankety byl doplňující dotaz, co by lidé na zastávkách ještě ocenili, vylepšili a podobně. Hodně respondentů volá po větší čistotě a pořádku, nepřeplněných odpadkových koších a zamezení toho, aby na zastávkách přebývali bezdomovci. Velká část lidí také řeší fakt, že přístřešky by měly plnit funkci ochrany jak proti větru, tak proti slunci, neměly by být prosklené a průsvitné, a pokud možno bez záplavy reklam.

Ocenili by také, zvlášť na frekventovaných místech v centru, zastávky prostornější, nerozbitné a bezbariérové. Několik jedinců si v dotazníku vyprosilo automaty na cigarety, jejich odpůrci zas detektor cigaretového kouře a následné potrestání kuřáka. Uvidíme tedy, co se jim v roce 2021 splní.

Související…

Co všechno může umět opravdu inteligentní zastávka MHD
Zdeněk Strnad

foto: Profimedia