Uber a Lyft dlouho tvrdí, že jejich aplikace mají potenciál zlepšit dopravu ve městech tím, že usnadní provoz a sníží počet osobních automobilů, které vlastní jednotlivci. A pokaždé, když se objeví studie, která tento názor vyvrací a upozorňuje na to, že jde vlastně o nárůst počtu aut ve městech, obě společnosti reagují zpochybňováním výsledků těchto studií.

Tentokrát se objevily výsledky průzkumu, který společnosti Uber a Lyft zadaly poradenské firmě Fehr & Peers. V září 2018 byly srovnány počty ujetých kilometrů jejich sdílenými taxíky a ostatními auty v šesti městech. Ukázalo se, že Uber a Lyft mohou za velmi vysoký podíl počtu celkem najetých kilometrů. Analýza se zaměřila na Boston, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle a Washington.

Ukazuje, že Uber a Lyft sice generují jen 1 až 3 % ujetých kilometrů v širších metropolitních oblastech každého z měst, ale když se blížíme k centru města, podíl kilometrů ujetých sdílenými taxíky se zvyšuje. Například v San Francisco County tvoří Uber a Lyft až 13,4 % ujetých kilometrů, v centru Bostonu je to 8 % a ve Washingtonu 7,2 %.

Víc, než jsme si mysleli

Tato čísla naznačují, že Uber a Lyft začínají ovládat dopravu v některých městech víc, než se myslelo. Nezávislá studie zadaná úřadem pro dopravu v San Franciscu se zabývala provozními trendy v roce 2017 a dospěla k závěru, že sdílená auta vygenerovala ve všední dny asi 6,5 % ujetých kilometrů a o víkendu 10 %. Zjištění poradců z firmy Fehr & Peers ukazují téměř dvojnásobná čísla oproti předchozím odhadům. Profesor Gregory Erhardt z University of Kentucky zkoumá účinky Uberu a Lyftu na veřejnou dopravu a tvrdí, že tento rozdíl v číslech může být způsoben nárůstem užívání sdílených taxíků za poslední dva roky.

Lyft si je vědom toho, že právě osobní auta obecně jsou největším problémem, a zmiňuje, že 76 % Američanů jezdí do práce v autě sami.

Studie také sledovala různé fáze procesu jízdy, tedy řidiče s prázdným autem, který hledal zákazníka, až po jízdu se zákazníkem směrem k cíli, a srovnávala dopad na dopravní zácpy. Ukázalo se, že v průměru jen 54 až 62 % ujetých kilometrů bylo s cestujícím na zadním sedadle, zatímco třetina ujetých kilometrů byla vykázána bez cestujících. Ve svých vyjádřeních pak Uber a Lyft tvrdí, že vykázaná čísla jsou ve srovnání s ostatními komerčními auty pořád nízká, ale svůj příspěvek k přetížení dopravních cest nepopírají. Lyft si je vědom toho, že právě osobní auta obecně jsou největším problémem, a zmiňuje, že 76 % Američanů jezdí do práce v autě sami.

A víc kilometrů bez lidí

Uber a Lyft už léta kritizují znečištění a dopravní zácpy a průběžně navrhují různá řešení na zmírnění jejich dopadů. Šlo třeba o návrhy na využívání sdílených kol a skútrů, snahu integrovat do aplikací a plánování cest i veřejnou hromadnou dopravu a motivační programy směrem k řidičům, kteří by měli přecházet k elektroautům.

Skutečnost, že v každém městě je více osobních automobilů než vozidel Uber a Lyft, na kterou tyto firmy vehementně upozorňují, není asi žádným objevem. Podíl jimi ujetých kilometrů se ale zvyšuje, což je s přihlédnutím k poměru jízd bez cestujících znamením toho, že celkově plynulosti dopravy tyto sdílené služby ve městech nepomohou.

Související…

Američané mají větší strach z jízd sdíleným taxíkem než autonomním autem
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: The Verge