Obavy, že by bezdrátové sítě 5G mohly rušit elektroniku v letadlech, se objevily už dřív. Teď v boji za bezpečnost leteckého průmyslu spojili síly dva velcí rivalové, americký Boeing a evropský Airbus, tedy největší výrobci dopravních letadel na světě. V USA mají přitom 5G sítě spustit telekomunikační giganti AT&T a Verizon už ve středu 5. ledna.

„Interference 5G sítě by mohla nepříznivě ovlivnit bezpečný provoz letadel,“ uvedli šéfové amerických poboček společností Boeing a Airbus Dave Calhoun a Jeffrey Knittel v dopise americkému ministru dopravy Petu Buttigiegovi.

Ohrožené výškoměry

Dopis zmiňuje výzkum sdružení Airlines for America, který odhalil, že pokud by stávající pravidla pro 5G sítě Federálního úřadu pro letectví (FAA) vstoupila v platnost v roce 2019, čelilo by zpožděním, odklonům nebo zrušením asi 350 000 letů. Celý letecký průmysl i americký FAA vyjádřily konkrétní obavy ohledně potenciální interference 5G sítí s důležitými přístroji v letadlech. Jde hlavně o radiové výškoměry, které jsou zásadní pro přesné měření výšky letu nad povrchem.

Zástupci leteckého průmyslu uvedli, že opatření nešla dostatečně daleko a Boeing s Airbusem předložily protinávrh, který by omezil mobilní přenosy kolem letišť a dalších kritických oblastí.

„Airbus a Boeing spolupracovaly s dalšími zainteresovanými subjekty z leteckého průmyslu v USA, aby porozuměly potenciálnímu rušení rádiových výškoměrů sítěmi 5G,“ uvedl v prohlášení Airbus. Americkému ministerstvu dopravy byl k posouzení předložen návrh na zmírnění potenciálních rizik. FAA vydal na konci roku 2021 pokyny k zachování letové způsobilosti, které varují, že interference s 5G sítěmi by mohly vést k odklonům letů.

5G již jednou odloženo

Ještě v listopadu přitom společnosti AT&T a Verizon odložily komerční spuštění 5G bezdrátové sítě v takzvaném pásmu C o měsíc na 5. ledna a přijaly preventivní opatření k omezení rušení. Zástupci leteckého průmyslu uvedli, že opatření nešla dostatečně daleko a Boeing s Airbusem předložily protinávrh, který by omezil mobilní přenosy kolem letišť a dalších kritických oblastí. Scott Kirby, generální ředitel aerolinek United Airlines, prohlásil, že směrnice FAA pro 5G sítě zamezí používání radiových výškoměrů asi na 40 největších amerických letištích.

Sdružení CTIA, které zastupuje americké telekomunikační firmy, se ohradilo a uvedlo, že 5G síť je bezpečná. Dále obvinilo letecký průmysl z vyvolávání strachu a zkreslování faktů. „Skutečné škody způsobí zpoždění spuštění 5G sítě. Posunutí jejího nasazení o jeden rok by znamenalo mínus 50 miliard dolarů v hospodářském růstu,“ uvedla v příspěvku na blogu generální ředitelka CTIA Meredith Attwell-Bakerová.

Související…

Je létání luxus? Plánují se letecké emisní povolenky i příplatky pro ty, co létají často
Milada Kadeřábková

foto: Shutterstock, zdroj: BBC