Poslední hlasovací urna se v USA zavřela ve středu 4. listopadu nad ránem středoevropského času. Výsledky však nemusí být známy ještě několik týdnů, pokud tedy započítáme možné dopočítávání a přepočítávání hlasů. Jisté je, že 20. ledna příštího roku je inaugurační den nového prezidenta, ať už se jím stane současný prezident Donald Trump, nebo jeho demokratický vyzyvatel Joe Biden. Za rozhodnuté se volby považují ve chvíli, kdy jeden z kandidátů uzná porážku a telefonem poblahopřeje svému soupeři k výhře. Na sociálních sítích se ovšem do té doby (a zřejmě i potom) očekávají „těžké souboje“.

Nicméně mezitím se může stát cokoliv, možností je celá řada. Kvůli hlasům zasílaným poštou to můžou být podle některých amerických médií až týdny, než bude výsledek oficiálně vyhlášen. A během této doby se na sociálních sítích všeobecně očekává volební peklo a nepokoje.

Totální bombou by bylo, kdyby prostě na čas zavřeli krám. Kdyby prostě sociální sítě přestaly na čas fungovat.

Obě strany se mohou začít prohlašovat za vítěze (a často se také tak i v minulosti dělo), a zvláště v právním procesu napadání výsledků voleb pak může záležet i na informacích, které se budou masově šířit po internetu. A není zas tak těžké odhadnout, jaký typ zpráv se bude šířit opravdu hodně. Fake news, hate speech a dezinformace byly problémem už v minulých volbách a očekává se, že letos situace eskaluje ještě daleko více.

Co chystají největší sociální sítě?

Totální bombou by bylo, kdyby prostě na čas zavřeli krám. Kdyby prostě sociální sítě přestaly na čas fungovat. Což se samozřejmě nestane. Ekonomicky by to byla pro jejich provozovatele katastrofa a následky ve ztrátě důvěry nedozírné. Každopádně se vzhledem k tomu, jakou roli média v procesu voleb a povolebního vyjednávání sehrávají, rozhodly sociální sítě předejít veřejné kritice a omezení přijaly raději samy a předem. Jak na to jednotlivé sociální sítě šly?

Twitter

Předtím, než budou vyhlášeny oficiální výsledky, nebudou moci kandidáti na svých twitterových účtech sdělit, že vyhráli volby. Kandidáti také budou mít zákaz tweetovat nebo retweetovat obsah, který by mohl ovlivnit, nebo by podporoval ovlivnění voleb. 

To ovšem neznamená, že by Twitter tweety o volbách a jejich výsledcích mazal nebo omezoval jejich dosah. Každý z takových tweetů bude ale vždy označen.

A pokud se něco takového přece jen stane, pak bude Twitter odkazovat na zdroje s přesnými a aktuálními informacemi o výsledcích voleb či stavu, ve kterém se sčítání hlasů právě nachází. Až do konce volebního týdne budou uživatelé po kliknutí na „retweet“ nejdříve automaticky přesměrováni na „quote tweet“, tedy na retweetnutí s komentářem. Twitter také přestane automaticky oznamovat populární témata (trending topics) bez vysvětlujícího kontextu. 

Celkově to ovšem neznamená, že by Twitter tweety o volbách a jejich výsledcích mazal nebo omezoval jejich dosah. Každý z takových tweetů bude ale vždy označen. A kdyby napětí eskalovalo, pak jeho provozovatelé nevyloučili, že budou přijata přísnější opatření.

Facebook

Na Facebooku neběžela už týden před volbami žádná politická reklama. Největší světová sociální síť zřídila speciální „Voting Center“ s aktuálními informacemi. Facebook zřídil kvůli volbám 40 speciálních týmů – například tým, který řeší online hrozby, má prý přes 200 expertů. Od uzavření volebních místností až do vyhlášení výsledků zakáže Facebook politickou reklamu úplně. Podobně jako Twitter bude i Facebook označovat posty, kterými by kandidáti či kdokoliv jiný chtěl prohlásit toho či onoho kandidáta za vítěze. Zvažuje se také úprava algoritmu pro news feed, uživatelé by neměli vidět tolik virálních postů, které propagují násilí nebo fake news. Zmizí také volební příspěvky s výrazy jako „armáda“, „zbraně“ a další.

Faceobok se také spojil se zpravodajskou agenturou Reuters a zpravodajství ohledně voleb budou přinášet i v povolebním období společně.

Facebook také zvažuje, že „deaktivuje“ některé hashtagy, které by se používaly v souvislosti s dezinformacemi ohledně volebních výsledků. Firma bude prý obecně přísnější v odstraňování zavádějících nebo přímo dezinformačních příspěvků. To všechno přibude samozřejmě navíc k tomu, co už Facebook dělá, tedy že například označuje dezinformace ohledně voleb. Faceobok se také spojil se zpravodajskou agenturou Reuters a zpravodajství ohledně voleb budou přinášet i v povolebním období společně.

Reddit

Známý diskuzní server jde ještě daleko dál. Jeho zástupci zcela jasně prohlásili, že zavádějící informace, tedy takové, které budou dezinterpretovat volební výsledky, nejsou povoleny a budou odstraněny. Volbám a povolebním diskuzím věnoval Reddit celou sekci. Bude se tam odehrávat oblíbená série rozhovorů „Ask me anything“ (Zeptej se mě na cokoliv), první z nich hned den po volbách. 

K dispozici budou experti na volby, kteří budou odpovídat na otázky, co vlastně mohou lidé v následujících dnech po uzavření volebních místností očekávat.

Google a YouTube 

Google se zase spojil s renomovanou novinářskou organizací Associated Press (AP) a bude poskytovat oficiální potvrzené volební výsledky. Pokud tedy ve dnech po volbách zadáte do vyhledávače „Kdo vyhrál volby?“, Google vás přesměruje na stránku AP s aktuálními výsledky. Firma také uvedla, že po volbách přeruší reklamy odkazující k volbám, kandidátům nebo výsledkům voleb. Chce tak zmírnit zmatek, který bude v povolebním období zákonitě panovat.

Google bude také důsledně dohlížet na dodržování existujících pravidel ohledně propagace násilí.

YouTube prý nebude publikovat „zavádějící tvrzení o průběhu voleb nebo obsah podporující narušování demokratického procesu“. Bude také odstraňovat obsah, který bude například nepravdivě tvrdit, že vzdálené hlasování bylo zmanipulováno a změnilo výsledky voleb. Google bude důsledně dohlížet na dodržování existujících pravidel ohledně propagace násilí. Což je také více, než dělá Facebook nebo Twitter. 

Snapchat

Snapchat se od ostatních sociálních médií trochu liší. Nemá žádný newsfeed, takže se na něm dezinformace šíří obtížněji. I přesto uvádí, že své prominentní uživatele, jejichž obsah je dostupný v ukázkové sekci Discover (objevte), nabádá k tomu, aby nešířili falešné a zavádějící informace, a to ani omylem.

Za škodlivý obsah se tu považuje „popírání existence tragických událost“ nebo „neopodstatněných lékařských výroků“. K tomu navíc nově přibude „podrývání integrity společenských procesů“.

Zřídili také speciální interní oddělení, jehož cílem je „aktivně chránit platformu před jakýmkoliv zneužitím“. Samozřejmě zde platí už existující nařízení o zákazu šíření škodlivého obsahu nebo fake news. Za škodlivý obsah se tu považuje „popírání existence tragických událostí“ nebo „neopodstatněných lékařských výroků“. K tomu navíc nově přibude „podrývání integrity společenských procesů“. 

TikTok

TikTok bude během voleb spolupracovat s nezávislými fact checkery. Bude odstraňovat volební dezinformace, a to včetně výsledků. Za tímto účelem budou mít uživatelé možnost označit příspěvky, které považují za zavádějící. „V této přelomové době spoléháme na podporu komunity v neutuchajícím úsilí udržet integritu naší platformy,“ uvádí TikTok ve svém Newsroomu

Instagram

Američtí uživatelé Instagramu se kvůli volbám dočasně nedostanou na záložku „Recent“kde se objevují nejčastěji zobrazované hashtagy. Takže se tyto hashtagy nebudou moci šířit dále. 

Pinterest

Pinterest může být v klidu. Má velmi propracovaný a sofistikovaný přístup k dezinformacím. Maže takřka všechny posty, které byť jen zavánějí dezinformací nebo volebním podvodem.

Související…

Zachrání Američané v pandemii volby? Šlo by to hlasováním poštou
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: BBC