V úterý 2. dubna (zřejmě abychom si nemysleli, že jde o apríl...) Google zavírá své dobře známé produkty. Jde o sociální síť Google+, která nesplnila očekávání a nestala se konkurencí Facebooku, ale také o dost oblíbenější e-mailový klient nazvaný Inbox. Na pomyslném hřbitově projektů Googlu tak končí další dva, kterým se buď nedařilo, nebo bylo rozhodnuto o tom, že nebudou z různých důvodů dále rozvíjeny.

Pokud vás zajímá, kolik podobných projektů pod křídly Googlu už skončilo v propadlišti dějin, můžete se podívat na web Killed by Google, který je jakýmsi digitálním hřbitovem s hrobečkem za každý jednotlivý neúspěch z Mountain View. Stránka je open source a vytvořil ji přední americký vývojář Cody Ogden. Pomníků je celkem 149, připomínají 129 služeb, 11 aplikací a 12 hardwarových produktů. Na webu je možné třídit a vyhledávat. Ke každému projektu je možné najít pár zajímavostí a také časové období, kdy služba či produkt „žily“.

Překotný online život

Je 149 hrobečků pro tak obří firmu a 21 let existence hodně, nebo málo? Procházení jednotlivých položek každopádně pamětníkovi přináší vzpomínky na služby, které třeba kdysi používal, a neuměl si bez nich své fungování představit.

Na mysl přijde hned rok 1998, kdy se vyhledávač Googlu stal absolutním zjevením, a do té doby prakticky nepostradatelná Altavista rychle skončila v zapomnění. Podobně jako Altavista potom skončily i projekty Googlu, třeba služby Notebook nebo Desktop, sociální síť Orkut či řada mobilů Nexus. I ony byly předurčeny k tomu, aby změnily digitální svět, ale prostě to nevyšlo. To je život, v online světě překotný a nevyzpytatelný. Kdo dnes ví, co se stane za rok, která služba se rozjede a která naopak zanikne?

Digitální hřbitovy mohou sloužit nejen nostalgikům a obdivovatelům, ale i posměváčkům, kteří si výčet se škodolibou radostí procházejí a těší se každým neúspěchem.

Mnoho z pomníčků připomíná projekty, které by se od začátku mohly označit za experimenty bez větších ambicí, jenž připomínají firemní strategii Googlu zkoušet nové věci s vědomím, že se ne všechno vydaří. Pro zájemce o historii Googlu je určen i další podobný projekt nazvaný The Google Cemetery. Tyto digitální hřbitovy mohou sloužit nejen nostalgikům a obdivovatelům, ale i posměváčkům, kteří si výčet se škodolibou radostí procházejí a těší se každým neúspěchem.

Související…

Václav Mach: Big Tech se příjmů z reklamy dobrovolně nevzdá
Zdeněk Strnad

Online světem nyní hýbe reforma copyrightu, hlavně kontroverzní články 11 a 13 nové směrnice, kterou nedávno schválil Evropský parlament. Bude Google a spol. opravdu platit za odkazy na obsah, který zatím využíval bezplatně? A bude opravdu hlídat, co do jeho služeb nahrávají uživatelé? A bude za to zodpovědný? A jakým tempem pak poroste počet hrobečků na jeho hřbitovech?

Pro internetové prostředí nastanou dost možná nové časy. Což je na tomto online světě vlastně to hezké.

foto: Shutterstock, zdroj: The Next Web