Samsung za posledních dvacet let významnou měrou ovlivnil směrování mobilního trhu. A to i přesto, že často musel jít proti proudu. Jak se ale z dnešního pohledu ukazuje, risk a sázka na neurčito byly kroky správným směrem.

Níže najdete pět inovací Samsungu, které ovlivnily mobilní trh tak, jak jej známe dnes. Do povědomí se rychle dostaly zejména zakřivené Super AMOLED displeje, dotykové pero S Pen s všestranným využitím, i mobilní virtuální realita v podání brýlí Gear VR.

1. Doba velkých displejů

Když Samsung v roce 2011 představil první generaci Galaxy Note, v médiích se objevovaly palcové titulky:  „Kdo z vás potřebuje tak velký telefon?“ Smartphone přišel na trh v době, kdy dominovaly displeje s úhlopříčkami okolo čtyř palců. Super AMOLED displej s úhlopříčkou 5,3“ tak působil doslova jako zjevení. Mnozí telefon (oprávněně) hodnotili jako přerostlý smartphone, jiní dokonce jako menší tablet.


Samsung před osmi lety vystihl trend, k němuž se přidali i další výrobci. Záhy započala éra zvětšování úhlopříček mobilních displejů, která ovlivnila smýšlení uživatelů: Proč se s prsty krčit na titěrném displeji, když můžu na větší ploše smartphone pohodlněji ovládat a přesněji psát?“ Zmiňovaný 5,3“ displej je dnes vnímán spíš jako menší, běžná úhlopříčka displeje se přesunula blíže k šesti palcům. Telefony s většími úhlopříčkami nejsou výjimkou, spíš pravidlem.

2. Stylus v mobilu

Dotyková pera se rozmohla u starších smartphonů s rezistivními displeji, na které jste při dotyku museli výrazně tlačit. A protože byly displeje malé a dotyky prsty byly často nepřesné, dostala se do hry dotyková pera s tenkými hroty. Přinesla přesnější navigaci v telefonu, s nástupem novodobých smartphonů s kapacitními displeji však  jejich potřeba vymizela.


Samsung stylus oživil v roce 2011 u zmiňovaného Galaxy Note a z pera S Pen se rázem stala klíčová funkce. Stylus byl v počátcích určen pro běžné ovládání telefonu, črtání poznámek nebo ke kreslení. Doslova s každou generací se stylus učil nové funkce a byl ještě přesnější, u nejnovějšího Galaxy Note 9 umí například přepínat mezi slidy v powerpointové prezentaci nebo poslouží jako dálková spoušť. Ikonickou řadu Galaxy Note si dnes už bez stylusu zastrčeného v těle telefonu nikdo nedokáže představit. A pokud někdo hovoří o dotykovém peru v mobilu, lidé si je automaticky spojí s označením Galaxy Note.

3. Zakřivené Super AMOLED displeje

To, co na začátku vypadalo jako experiment, je dnes bráno jako designový a funkční prvek prémiových smartphonů. První zakřivený displej se objevil koncem roku 2014 u Galaxy Note Edge, tehdy byla zahnutá pouze jedna hrana, od řady Galaxy S8 pak Samsung přešel na dvakrát zakřivené Super AMOLED panely. A ty jsou už natolik v povědomí, že stačí jeden pohled na smartphone položený na stole, a i bez loga víte, že se jedná o telefon od Samsungu.


Na krajích displeje si můžete zobrazit tzv. panely na okraji s různou možností využití, které jsou rychle po ruce. Stačí jen lehce potáhnout do středu displeje. Barevné hrany pak mohou nahradit běžná oznámení v okně, např. při příchozím volání nebo potvrzení o doručení se kraje barevně rozhází.

Zakřivené hrany také slouží  k jistějšímu držení telefonu v jedné ruce, protože prsty pak daleko lépe obepínají tělo smartphonu. V neposlední řadě plní zahnutý displej estetickou funkci, při pohledech z boku to vypadá, jako by displej vůbec nekončil. I proto mu Samsung přezdívá Infinity, tj. Nekonečný.

4. Virtuální realita v mobilu

Mobilní virtuální realitu můžeme rozdělit na dobu před brýlemi Gear VR a po nich. Brýle od Samsungu přišly do prodeje v době, kdy jste si mohli smartphone pro vstup do virtuální reality maximálně upnout do kartonového Google Cardboardu. Mobilní virtuální realita tak začala vypadat a fungovat profesionálněji, ještě když se Samsung spojil se společností Oculus, která dodnes vyvíjí počítačovou virtuální realitu v brýlích Oculus Rift.


Brýle Gear VR se od té doby staly synonymem pro mobilní virtuální realitu. Platforma za několik let výrazně narostla a těží z toho, že do brýlí stačí vložit podporovaný smartphone od Samsungu, do něhož si s předstihem stáhnete zdarma či zakoupíte vybraný herní a aplikační obsah. Samsung za několik posledních let uvedl na trh několik modelů brýlí, které postupně dovybavil o přídavný větráček, odlehčil a přidal podporu samostatného ovladače VR Controller. Až po úspěchu Gear VR se objevily další brýle pro mobilní virtuální realitu, Gear VR však těží z toho, že byl na trhu první, takže nabídne největší počet aplikací a her určených pro mobilní virtuální realitu, které jsou na míru optimalizované pro podporované smartphony značky Samsung Galaxy.

5. Chytré hodinky Galaxy Gear

V roce 2013 uvedl Samsung na trh své první chytré hodinky Galaxy Gear, s nimiž tak trochu předběhl dobu. Protože Googlu trvalo dotažení samostatného systému pro hodinky Android Wear (dnes Wear OS) ještě půl roku, upravil si Samsung k obrazu svému Android 4.3.


V době jejich uvedení se jednalo o nejsofistikovanější hodinky na trhu. Díky mikrofonu a reproduktoru jste mohli ze zápěstí vyřizovat hovory, v řemínku byl umístěn 1,9Mpx fotoaparát. Samotný 1,6“ displej typu Super AMOLED nabídl rozlišení 320 × 320 pix, vnitřní paměť hodinek měla kapacitu 4 GB.

Související…

Díky české firmě řídí ceny ve světových řetězcích autopilot
Klára Kutilová

I když Samsung později přešel se všemi hodinkami na operační systém Tizen, právě Galaxy Gear položily základy chytrých hodinek, které mohou být prodlouženou rukou smartphonu, ovšem mohou fungovat také samostatně. A právě to je případ 46mm hodinek Galaxy Watch LTE s eSIM.

foto: Samsung, zdroj: Samsung