„K dnešnímu ránu čítá facebooková komunita konečně dvě miliardy lidí!“ chlubil se v červenci Mark Zuckerberg. „Učinili jsme další krok při spojování světa.“ Byl to monumentální úspěch. Tuto středu ale provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandbergová odhalila znepokojivé zprávy: v období od loňského října do letošního března společnost také smazala 1,3 miliardy fejkových účtů. Jinými slovy, větší část z těch dvou miliard uživatelů byla falešná.

Související…

Moderátoři Facebooku trpí posttraumatickým stresovým syndromem
Eliška Harris

To číslo zarazilo jak uživatele, tak inzerenty. Co za účty to vůbec je, politická propaganda, nebo „pouhá“ lživá reklama? Z jakých zemí účty pochází? Jak může Facebooku někdo dál věřit?

Miliony profilů měsíčně

Facebook disponuje mechanismy, které falešné účty rychle detekují a likvidují. Nedělá to ale dostatečně rychle, takže mnoho účtů stihne napáchat škodu dříve, než jsou zablokovány. Jde o absurdní bitvu jedné skupiny strojů proti druhé. Ta první profily vytváří, ta druhá je ničí.

Někomu evidentně stojí za to, aby generoval hromady účtů jen trochu rychleji, než je Facebook stihne smazat.

A to vše se děje v řádech milionů profilů měsíčně. Žádná skupina lidí by nebyla schopná generovat miliony, nebo dokonce miliardy účtů ručně. Jsou tedy generovány počítačovými programy a takové účty jsou pro Facebook spíše jednoduché k detekování.

Neovladatelní duchové

Sandbergová neprozradila, jaké je geografické rozložení těchto účtů ani za jakým účelem vznikají. Tato čísla ale uvedla v sekci své prezentace o boji s volebními podvody. Někomu evidentně stojí za to, aby generoval hromady účtů jen trochu rychleji, než je Facebook stihne smazat. Pravděpodobně tedy jde o reklamní podvody, kdy jsou uživatelům nabízeny neexistující či nefunkční produkty a služby.

Blokování všech je nemožné a platforma už je příliš velká na to, aby se dala tak jednoduše ovládat.

Facebook se všemožně snaží, aby napravil svou čím dál víc pošramocenou tvář. Pouhým mazáním účtů to ale asi nevyřeší. Blokování všech je nemožné a platforma už je příliš velká na to, aby se dala tak jednoduše ovládat. Nejde to už ani ze Silicon Valley. Asi to musíme prostě přijmout.

foto: Profimedia, zdroj: The New York Times