Dle webu Medium kontaktovala NASA doktora George Landa a Beth Jarmanovou, aby vyvinuli vysoce specializovaný test, který by jim poskytl prostředky k efektivnímu měření kreativního potenciálu raketových vědců a inženýrů NASA. Test pro tyto účely zafungoval skvěle, nicméně vědcům zůstalo několik nedořešených otázek: Kde se bere kreativita? Rodíme se s ní, nebo je naučená? Vychází z našich zkušeností?

Jak Land sdělil na své přednášce pro TEDxTucson, která sklidila obrovský úspěch, vědci poté dali test 1 600 dětem ve věku od 4 do 5 let. To, co zjistili, je šokovalo. Do kategorie kreativních géniu spadalo neuvěřitelných 98 % dětí. Odborníky výsledek zaujal natolik, že se rozhodli studii prodloužit. Když však děti testovali znovu o pět let později, do kategorie geniality už spadalo jen 30 % z nich. Když byly děti testovány v 15 letech, výsledky byly ještě žalostnější. Tento podíl klesl na 12 procent, přičemž u dospělých šlo o pouhá dvě procenta.

Zneškodnit sabotéra

V mozku probíhají dva druhy myšlení. Jedno se nazývá divergentní – to je proces, který vede ke vzniku většího množství originálních řešení problémů. Druhé se nazývá konvergentní – to když něco posuzujete, rozhodujete, testujete, kritizujete, hodnotíte.

Hlavním viníkem úpadku tvůrčího génia je současný vzdělávací model, který nás nutí používat divergentní i konvergentní myšlení najednou.

Divergentní myšlení tedy funguje jako jakýsi urychlovač, zatímco konvergentní myšlení naše snahy brzdí. „Zjistili jsme, že děti během vzdělávání učíme používat oba druhy myšlení současně,“ říká během přednášky Land. Když vás pak někdo požádá, abyste přišli s novými nápady, většinou si zároveň budete myslet: „To už tu bylo“, „To je hloupé“, „To nebude fungovat“ a tak dále. Jste na tento styl uvažování totiž zvyklí ze školy. Hlavně neudělat chybu, že?

Proto se Land spolu s dalšími vědci domnívá, že hlavním viníkem úpadku tvůrčího génia je současný vzdělávací model, který nás nutí používat divergentní i konvergentní myšlení najednou.

„Když se podíváme dovnitř mozku, zjistíme, že neurony mezi sebou v tomto procesu bojují, čímž se vlastně snižuje síla mozku, protože ho neustále posuzujeme, kritizujeme a cenzurujeme,“ říká pro TEDxTucson Land. „Když pracujeme pod vlivem strachu, používáme menší část mozku. Když ale používáme kreativní myšlení, mozek se prostě rozsvítí.“

Zmiňovaný longitudinální výzkum Landa a jeho týmu tedy odhaluje naléhavou potřebu současnosti; volá po změně vzdělávání, která by rozvíjela, nikoli potlačovala vrozenou kreativitu jednotlivců. Landovo vyprávění také naznačuje zlatý důl lidské kreativity, který jen čeká na své využití. Je však potřeba změnit vzdělávací paradigmata ve prospěch divergentního myšlení.

Související…

Škola nesmí v dětech zabíjet kreativitu, ta nás odlišuje od strojů
Jaromír Hasoň

foto: Shutterstock, zdroj: TEDxTucson