Tablety či chytré telefony jsou nesporně skvělými pomocníky v našem každodenním životě. Bohužel se ale ukazuje, že jednotvárné psaní na klávesnici nám nepomáhá rozvíjet mozek ani paměť. Nová studie odhalila, že stimulovat mozek a jeho oblasti, které souvisí s učením, dokáže velmi efektivně psaní rukou. To, co si zapíšeme ručně, si pak zkrátka pamatujeme lépe.

Studie z neurovědecké laboratoře Norské univerzity vědy a technologie prokázala, že psaní rukou je mnohem výhodnější, pokud si chceme psané informace uchovat. Tým vedený neuropatoložkou Audrey van der Meerovou prováděl studii na 12 dvanáctiletých dětech a 12 dospělých, kteří psali ručně, na klávesnici nebo kreslili.

Na hlavu každého účastníka studie bylo připojeno 250 senzorů ke sběru dat pro elektroencefalogram, který zaznamenává elektrickou aktivitu mozku. Tyto senzory byly schopné zachytit 500 datových výstupů za sekundu, proto byl pokus velmi přesný a ukázal nové informace. Použití „zastaralé“ metody psaní rukou bylo v oblasti stimulace mozku jasným vítězem.

Háčky v mozku

Van der Meerová to popisuje na jednoduchém příkladu: „Když si ručně napíšeme nákupní seznam nebo poznámky z přednášky, obsah si potom zapamatujeme mnohem lépe.“ Dnes ovšem máme tendenci vypomáhat naší paměti pomocí různých vyhledávačů, a pokud přestaneme úplně používat psaní rukou, může se nám podle neurovědkyně paměť výrazně zhoršit. Psaní dává našemu mozku pomocné „háčky“ pro intenzivnější ukládání informace do mozku.

To, co náš mozek stimuluje, je přitom jemná motorika při psaní rukou. Stisk klávesy je monotónní, stále se opakující, zatímco při psaní zapojujeme koordinaci „ruka, oko a mozek" neustále. Van der Meerová je přesvědčená, že právě jemná motorika má zásadní vliv na utváření paměti v jakémkoliv věku, ale je klíčová zejména pro mladší děti.

Pokud píšeme na klávesnici, na myšlenku se tolik nesoustředíme jako na samotný přenos nápadu a jsme rychlejší. Z hlediska produktivity se to zdá jako přínos, ale čas, který zbývá pro kritické zhodnocení psaných myšlenek, je mnohem kratší.

Psaní rukou je komplexní dovednost, která zahrnuje mnoho mozkových drah a motoriku s vnímáním. Má nesporné výhody třeba i v tom, že jeho tréninkem se mnohem lépe nacvičuje pravopis a gramatika. Tyto výhody platí pro pohyb při psaní rukou a nezáleží na tom, zda k tomu použijeme inkoustové nebo digitální pero či obyčejnou propisku.

Učte se ručně

Když zahrneme pohyby rukou při psaní do strategie učení, stimuluje se více oblastí mozku, což má za následek vznik složitějších neuronových sítí. Zjištění, uváděná ve studii, naznačují, že přesně řízené pohyby psaní rukou přispívají k aktivaci mozkových drah souvisejících s učením. V případě psaní na klávesnici nebyla aktivace těchto drah pozorována. Ze senzomotorického hlediska jsou psaní rukou a psaní na klávesnici dva rozdílné typy psaní a mohou zaměstnat dva naprosto odlišné procesy v mozku.

Přemýšlet můžeme jenom tak rychle, jak rychle jsme schopní psát. Mnoha lidem se zdá psaní rukou pomalejší a neintuitivní. Pokud píšeme na klávesnici, na myšlenku se tolik nesoustředíme jako na samotný přenos nápadu a jsme rychlejší. Z hlediska produktivity se to zdá jako přínos, ale čas, který zbývá pro kritické zhodnocení psaných myšlenek, je mnohem kratší. Jinými slovy, pokud píšeme na klávesnici, nejenže si nezapamatujeme tolik informací, ale ani nebudeme mít prostor nad psaným sdělením tolik přemýšlet.

Technologie nevyhazujte

Z dlouhodobého hlediska pak psaní rukou čas dokonce šetří, protože v konečném důsledku není potřeba tolik času na vstřebávání informace. Psaní rukou má pozitivní účinky na socializaci, kreativitu a inteligenci. Podle Van der Meerové bychom měli zůstat u psaní rukou všude, kde to bude možné, bez ohledu na to, jak atraktivní a rychlé se nám psaní na klávesnici zdá. „Aby se mozek dobře vyvíjel, je dobré ho stimulovat. Musíme používat naše smysly naplno, abychom mohli plně využít svůj potenciál,“ říká neurovědkyně.

„Rozhodně nechceme, abychom najednou zavrhli všechny formy digitálního světa. Toto odvětví se neustále vyvíjí. Proto doporučuji ať dospělým či mladým, že můžou využívat výhody obou technologií například tím, že budou psát ručně pomocí digitálního pera do tabletu,“ uzavírá Van der Meerová.

Související…

„Řve na tebe učitelka? Není to normální.“ Špatní kantoři a toxické české školství
Milada Kadeřábková

foto: Shutterstock, zdroj: Big Think