24letá kosmetička Tereza přišla během pandemie o většinu svého aktivního příjmu a musela začít měnit své priority. „Dřív jsem chodila pít téměř každý pátek i sobotu a utratila v klubech a barech za víkend klidně pět tisíc. Během lockdownu jsem ale musela alkohol víceméně vyřadit ze života. Než abych se opila, radši zaplatím nájem a najím se,“ říká zástupkyně generace Z.

K velkému popíjení se ale nevrátila ani po pandemii. „Po několikaměsíční abstinenci mi bylo líp duševně i fyzicky, tak mi nedávalo smysl se k předcovidovému způsobu života vracet. Alkohol k životu nutně nepotřebuju. Navíc většina mých přátel pití taky omezila, takže spíš chodíme na kávu nebo do koktejl barů,“ říká Tereza.

Zatímco v letech 2000 až 2010 byl pro mladé lidi alkohol prostředníkem k tvoření a udržování přátelství, nyní mladá generace považuje opilost za „nepříjemnou, trapnou a nezajímavou“.

Je to tak. Doba se změnila. Alkohol sloužil dlouhou dobu jako sociální lubrikant a mnozí z nás si bez něj svá studentská léta dokážou jen těžko představit. Když jste chtěli zažít báječnou noc, minimálně bez pivka či vína to přeci nešlo, ne? Generace Z nám nicméně ukazuje, že užít si večer ve střízlivém stavu není problém, a stále více mladých lidí to i upřednostňuje.

Dokazuje to i studie z roku 2020, která odhalila, že v Americe se počet abstinentů ve vysokoškolském věku během desetiletí navýšil o 8 %. Potvrzuje to i výzkum charitativní organizace Drinkaware, podle kterého došlo po lockdownu ve Spojeném království k výraznému poklesu konzumace alkoholu, obzvlášť mezi lidmi ve věku od 16 do 25 let. A podobné to je i jinde v Evropě nebo v Austrálii.

Příčin je určitě mnoho a nedá se mluvit jen o jedné konkrétní, která by vysvětlila, proč mladí lidé ze svého života alkohol více a více vylučují. Mezi hlavní faktory ale jistě patří tyhle:

Život je drahý

dotazníku společnosti Deloitte z roku 2022, ve kterém odpovídalo 15 000 lidí ve věku od 16 do 25 let z celého světa, vyšlo najevo, že nejvíce je znepokojují výdaje za život. Téměř polovina z dotazovaných žije od výplaty k výplatě, a to i přesto, že 43 % z nich má dvě práce. Peníze, které nepadnou za nezbytné výdaje, vkládají do zážitků, studia či workshopů. Alkohol tedy vidí jako zbytečnou a předraženou komoditu.

Zdraví na prvním místě

Pokles konzumace alkoholu částečně ovlivňuje i fakt, že generace Z dbá o své psychické i fyzické zdraví více než generace před ní. Tito lidé velmi dobře znají zdravotní rizika pití alkoholu i jeho účinky na tělo a mysl nejen během konzumace, ale i po ní. Zatímco pro mnohé z nás byla tedy kocovina nutnou součástí večírků, generace Z bolení hlavy, rozhašený žaludek a morální výčitky raději ani neriskuje. Natož tak vznik závislosti nebo ztráty kontroly nad svým tělem a myslí.

Opilství je „trapné“

Časy, kdy alkohol automaticky znamenal zábavu, jsou dávno pryč. Výzkum Googlu z roku 2019 ukazuje, že 41 % generace Z si spojuje alkohol se „zranitelností“, „úzkostí“, a dokonce i „zneužitím“; jen ve Velké Británii si 60 % z nich spojuje pití alkoholu se ztrátou kontroly. Není tak divu, že se tito lidé snaží opilosti vyhýbat. Zatímco v letech 2000 až 2010 byl pro mladé lidi alkohol prostředníkem k tvoření a udržování přátelství, nyní mladá generace považuje opilost za „nepříjemnou, trapnou a nezajímavou“.

Negativní asociace dost možná podporují i případy zdrogování žen a mužů omamnými látkami hozenými do drinků, případně vlastní nepříjemné zkušenosti s opilci, které má asi každý z nás.

Velký bratr je vidí

Generace Z je neustále online, což znamená, že její zástupci musí být neustále ve střehu. Trapas během alkoholového opojení se může rychle dostat na sociální média, a tak i k přátelům, rodině nebo zaměstnavatelům. Všichni asi víme, co jsou lidé schopni vyvádět pod vlivem alkoholu a jak toho dokážou druhý den litovat. Není tedy divu, že většina členů digitální generace považuje za důležité kontrolovat své chování, aby jim nějaké zaškobrtnutí nenarušilo image na sociálních sítích.

Nová forma relaxace

Úpadek alkoholu byl jen otázkou času. Jeho vrchol nastal na přelomu tisíciletí a stejně jako každá jiná oblíbená komodita musel zákonitě padnout a být nahrazen. Jako společnost se vyvíjíme a dalo se předpokládat, že si najdeme jiný druh zábavy.

Mladí lidé prostě relaxují jinak. Vzhledem k tomu, že jsou permanentně obklopeni technologiemi, potřebují jiný typ odpočinku než mileniálové nebo starší generace. Například formou detoxu od sociálních médií a bytím v přítomnosti. Zatímco dříve si lidé chtěli „vymazat hlavu“ alkoholem nebo drogami, generace Z si dobíjí baterky přírodou, studiem a osobním rozvojem.

Na závěr nutno podotknout, že přestože se mladí už nechodí opíjet, pořád navštěvují bary, kluby a hospody. A tak se podniky musí rychle přizpůsobovat novému trendu. V nabídkách konkurují tvrdému alkoholu koktejly s malým množstvím alkoholu, případně nealkoholické moktejly. Vedle piva a vína přibývají cidery a fermentované nápoje. Celý večer tak máte co pít, ale neodcházíte po čtyřech.

Související…

Jak si vede Generace Z? Je ve stresu, v depresi a posedlá zkouškami
Kateřina Hájková

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek