Obrovské množství věcí se děti naučí samy předtím, než nastoupí do školy. Běhat, skákat, šplhat, rodný jazyk, jak potěšit ostatní, jak s nimi vycházet. To vše díky vrozené zvědavosti a pozornosti k chování ostatních lidí. Nelze je zastavit, aby se toto všechno nenaučily.

Svoboda učení, Peter Gray

Téma vzdělávání se tentokrát netýká zdraví fyzického, ale toho psychického, a tak i zdraví celé společnosti. Co můžeme dát světu více než generaci dětí, které vyrostou bez traumat a rozvinou naplno svůj potenciál? Fascinuje mě úspěch Summerhillu, Sadbury Valley, Waldorfské školy a dalších.

Obzvlášť teď, když mám dvouletého Davídka, tak mě otázka svobody učení a výchovy moc zajímá. Sami ještě nevíme, jak a kde budeme svého synka vlastně vzdělávat, jestli v klasické škole, alternativní škole, doma (nebo vůbec? :)), tak nasáváme informace a tvoříme si názor.

Přečetl jsem si teď knížečku, která se mnou obrovsky zarezonovala. Je to Svoboda učení od Petera Graye a všem bych jí moc a moc doporučil, dá se přečíst za jeden den. 

Rád bych teď vypíchl pár zajímavých bodů a třeba se rozjede diskuze, neberu to jako dogmata.

---

- Děti jsou přírodou navrženy tak, aby se vzdělávaly samy. Čím více se to snažíme kontrolovat, tím více to narušujeme.

- Touhu poznávat nedokáže zničit nic rychleji než prostředí, ve kterém je řečeno, co musí děti s novou věcí dělat a jak to dělat. To se děje ve většině škol.

- Po sta tisíce let se děti učily samy v kultuře lovců a sběračů. Vše formou hry a napodobování dospělých. Jak děti rostly, jejich hry se postupně stávaly realitou.

- Děti se nejlépe učí ve věkově promíchaném prostředí, kdy se malé děti neustále učí od starších, chtějí být jako ony. Starší děti se zároveň učí pečovat a pomáhat.

- Škola Sudbury Valley funguje tak, že děti mají po celý den volnost dělat si, co chtějí, pokud neporušují některé ze školních pravidel, které si kolektiv dětí a dospělých volí sám. Historie 40 let této školy ukazuje, že děti se naučí to, co v běžné škole, snad jen radostněji. Jsou stejně úspěšné v životě jako jiné děti, ale uchovávají si hravost a soustředění na své zájmy.

- Proč a jak se děti ve svobodné škole učí číst? Některé řekly, že chtěly číst, protože starším záviděly, že umí číst a že se baví o tom, co četly.

Děti milují svobodu. V prvních pěti letech jim ji většinou hojně poskytujeme, poté nastává doba zákazů a pravidel.

- Děti se raději zeptají na radu staršího dítěte než dospělého, protože dostanou jen samotnou odpověď a ne další mudrcování a více pomoci, než chtějí.

- Statisíce let se děti učily samy sledováním a hraním. Změna přišla s nástupem zemědělství, kdy byla od dětí potřeba poslušnost při práci na poli. Tato práce se později transformovala na práci v továrnách a poté ve školách a potřeba poslušnosti zůstala. Děti si učením nehrají, ale pracují. Tohle je práce a tohle je zábava.

- Dokud budou učitelé studenty jakkoli hodnotit, studenti se budou snažit naplnit očekávání učitele, ne si stanovit a naplnit vlastní očekávání.

- Proč nemají studenti rádi školu? Protože milují svobodu, je to jednoduché. Škola je vězení. Radostné učení vyžaduje svobodu. Během prvních 5 let jim většinou tuto svobodu poskytujeme.

- Pokud mají děti svobodu, rozvinou si vášnivé zájmy, pilně pracují, aby se staly odborníky v oblastech, které je fascinují, a poté najdou způsoby, jak se uživit následováním vlastních talentů.

- Změna přijde vně škol. Až se dostatečné množství lidí rozhodne pro svobodné školy nebo pro domácí výuku.

 

Čtěte také:

Odemkněte potenciál svých dětí: 1. díl

Chcete své děti dobře připravit do života? Pořiďte jim zvířecího mazlíčka!

Proč je dobré dítě naučit tvořit myšlenkové mapy?

foto: Shutterstock, zdroj: Peter Gray, Svoboda učení