Pokud budeme chtít kolonizovat jiné planety, budeme muset vyřešit základní otázku – kyslík. S odpovědí na tuto problematiku přišel technologický institut Massachusetts Institute of Technology (MIT), který vymyslel plány pro solární městečko fungující na stejné bázi jako pozemské lesy.

Projekt se jmenuje Redwood Forest a půjde o městečko na Marsu složené ze solárních pohyblivých kopulí, napojených na podzemní tunely a kořeny pod svou konstrukcí. Každé zařízení bude obsluhovat 50 lidí, kteří budou mít přístup k soukromým podzemním prostorům každého objektu. Cílem je vytvořit na Marsu město s 1000 obyvateli, které by fungovalo jako les a dodávalo kyslík pro budoucí generace. Jak to bude vlastně fungovat?

Kyslík na Mars

Každá solární kopule bude ve svém otevřeném prostoru obsahovat flóru a vodu. Stromy a rostliny budou vytvářet kyslík tak, že budou svými kořeny čerpat ze zdrojů, jako je voda a led. Každá z plodin bude navíc čerpat energii ze Slunce, již následně využije pro přepravu a zpracování vody. Každý ze stromů byl navržen tak, aby byl co nejvíce vhodným prostředím pro vlhko.

Ochrana před vnějšími vlivy

I voda bude vyplňovat měkké buňky uvnitř kopule. Ty mají chránit pracovníky i zeleň před kosmickým zářením a tepelnými změnami. Jejich dopad dovedou dokonce měnit a ovládat ve svůj prospěch a chránit před mikrometeoritovým bombardováním. Nehrozí, že by mohlo dojít k úrazu či zdravotním komplikacím člověka nebo ohrožení stromů a rostlin.

Solární kopule by měly obsahovat zeleň i vodu.

Solární panely

K výrobě solární energie a rozdělování vody budou sloužit solární panely, které jsou důležité pro výslednou výrobu kyslíku a také raketového paliva. Solární energie poslouží také k naplňování palivových článků, které obyvatelé Marsu využijí pro vozidla vhodná k přepravě na dlouhé vzdálenosti. Může být využita též jako záložní energie v případě komplikací, vzniklých díky písečným bouřím.

Využití na Zemi

Projekt Redwood Forest je možno využít i na Zemi. Podzemní tunely mohou sloužit jako trasa pro elektrické automobily, čímž by se ulehčilo silničnímu provozu. Pod městy by se daly pěstovat čerstvé produkty s nižšími náklady na dopravu, bez vedlejšího dopadu na půdu. „Design dřevěných stanovišť by mohl vytvořit živé a pracovní prostory v drsných prostředích, jako jsou vysoké zeměpisné šířky, pouště a dna oceánů,“ dodal George Lordos – vedoucí studie z MIT.

foto: Shutterstock, zdroj: Inhabitat