Když sednete do V60 Cross Country, dostanete to, co očekáváte, i když toho očekáváte hodně. Robustní a elegantní bezpečný hrad, vybavený armádou hlídacích senzorů a všech možných IOT věciček. Počítač na kolečkách, ovšem designová lahůdka, jak se ostatně od Švédů čeká. A motor? Mild hybrid.

Dneska se všichni honí za elektrikou, ale já oceňuji, že Volvo (byť už také čistě elektrické modely má) sází spíš na komplexní strategii. Lepší zavádět v klidu postupně hybridy a teprve později čistě elektrický pohon. Například už proto, abychom měli kde nabíjet i my, kteří bydlíme v pražském bytě.

V60 CC se krásně řídí, krásně vypadá a krásně zní. Je to zástupce poslední předelektrické generace?

Ovšem i švédská automobilka se v poslední době hodně natřela nazeleno a slibuje, že to není greenwashing a že to, ruku na motor, myslí upřímně. A já jí to i věřím, vždyť komu jinému věřit než Skandinávcům, kteří měli ekologické myšlení ještě v době, než přešlo do globální módy.

Vůz i do krize

V60 CC se krásně řídí, krásně vypadá a krásně zní. Je to zástupce poslední předelektrické generace? Fakt všechny světové automobilky brzo přejdou na motory bez fosilních paliv? Ono to teď vypadá, že ano. Ale aniž bych nám to přál, energetická krize, blackouty a další technické problémy při plném přechodu na obnovitelné zdroje mohou být v globálním i českém měřítku tak nepředvídatelné, že bych staré dobré spalovací motory ještě do šrotu neházel. Možná že míří do důchodu, ale ten důchod spalovacích motorů bude zřejmě ještě hodně dlouhý a ještě s těmi starými dobrými kárami odjezdíme miliardy kilometrů.


Švédové s Číňany za zády nám ústy svých šéfů tvrdí, že současnou revoluci v autobranži vidí v souvislostech. Že pro ně ekologické auto zdaleka není jen o pohonu, ale třeba také o použitých materiálech (výrobci a zpracovatelé oceli jsou jedním z velkých producentů emisí). Je to sympatické, protože v Česku je zatím debata o budoucnosti aut scvrklá na otázku „s výfukem, nebo bez výfuku“. Šedá je teorie a strom života zelený, což platí dnes dvojnásob. Kolik konstrukčních problémů výrobce elektrických aut ještě čeká? Jak to bude se servisem? S cenou v souvislosti s inflací či problémy ve světové logistice? Jak to bude s konceptem vlastním-pronajímám auto? Co regulace parkování v centrech měst?

Vždycky klidné Švédsko

Kdo ví. Mezitím je mi fajn v kombíku Volva, ve kterém mohu natankovat všude a nemusím trnout hrůzou, kde nacucám elektriku do motoru, jako jsem si to užil při nedávném testování jednoho úžasně roztomilého, plně elektrizovaného autíčka jistého asijského výrobce, které mělo dojezd jen sto kilometrů.

Elektrický pohon osobních aut bude vyžadovat změnu dopravní infrastruktury. Jak vybudovat hustou síť dobíjecích stanic? O kolik to zvedne spotřebu elektřiny? Spalovací motory jsou s námi už po mnoho generací tak jako uhlí, ropa, ocel nebo plyn. Energetický průmysl drží svět pohromadě, ne nějaký internet, který je bez energie k ničemu.  

Švédové i za covidu prokázali chladnější hlavu než zbytek Evropy, zvládají pandemii díky promyšlenému systému opatření a konsensu ve společnosti bez lockdownů a hysterie. Jsou domovem proslulé ceny pro vědce i domovem firmy, od níž máme každý doma nějaký ten kus nábytku, domovem kultovních potemnělých detektivkářů i znovuzrozené ABBY.

A jsou taky domovem automobilky, která to celou dobu dělá dobře a trošku jinak než konkurence. Stejně jako ostatní výrobci automobilů teď čelí možná největší výzvě za svou existenci. Držím jí palce, protože Volvo je pro mě pořád něčím víc než jen značkou auta.

Související…

Jak uřídit cirkulární ekonomiku podle Volva
Komerční článek

foto: Volvo Cars ČR, zdroj: Volvista.cz