Výstava se zabývá ženským traumatem hned v několika rovinách. V jednotlivých objektech, výšivkách, asamblážích i videoprojekci se autorčina osobní traumata střetávají s kolektivní ženskou zkušeností. Některé z prací pak zvedají témata křesťanského učení, pokrouceného po staletí cizelovanými výklady, které se v mnohých ohledech staly nástrojem k hromadnému potlačování žen.

Autorka upozorňuje na nerovnost žen v kontextu římskokatolické církve, ale i jiných náboženských struktur. V jednotlivých dílech citlivě využívá práci s obrysem vlastního těla, japonskou techniku vyšívání sashiko či odkazy ke klasickým náboženským objektům, jako je zpovědnice.

U příležitosti výstavy vychází také katalog, v němž si návštěvníci mohou přečíst o pozadí vzniku zastoupených prací. Nadace Jana a Medy Mládkových také v loňském roce zakoupila několik autorčiných děl, která se tak zařadí do sbírky po boku dalších významných umělkyň, jejichž těžiště tvorby spadá do 60.–80. let minulého století a které mimo jiné také tematizovaly tělesnost a s ní spojené prožitky, jako byly Eva Kmentová, Věra Janoušková či Adriena Šimotová.

Alena Foustková *1957 (Karviná)

Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze obor grafika, (1976–1982). Se svým manželem Karlem Foustkou v roce 1984 utekla přes hranice nejdříve do Rakouska a poté do kanadského Toronta, kde deset let žila.

V Kanadě absolvovala roční program v oboru reklama na George Brown College (1984–1985). Postupně se vypracovala až do působení v několika mezinárodních reklamních agenturách, kde dosáhla na vedoucí pozici Art Directora. Po revoluci byla přizvána k rozjezdu pobočky britské reklamní agentury Saatchi&Saatchi v Praze, což bylo i motivací pro přesun rodiny zpět do ČR. V následujících letech pracovala jako Creative Leader ve francouzské reklamní agentuře EURO RSCG (později Havas) v Praze.

V roce 2008 se Alena Foustková definitivně rozhoduje pro odchod z vysokých pozic v oboru reklamy a marketingu a navrací se k výtvarnému umění. Při tom se začíná věnovat také vysokoškolskému učení. Působila jako vysokoškolská pedagožka na Unversity of New York v Praze, na státní univerzitě Empire State College v Libanonu a Anglo-American University v Praze, na níž působí až dodnes. Souběžně s tím se věnuje umělecké činnosti.

Alena Foustková – Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím

  • 2. 12. 2023 – 28. 1. 2024
  • Kurátorka: Klára Vavříková
  • Museum Kampa
  • Otevírací doba: Po – Ne 10 – 18 hodin
  • Doprovodné programy: www.museumkampa.cz/udalosti/

Související…

Když krása přeteče: Přesycení uměním spouští takzvaný Stendhalův syndrom
Eva Doležalová

foto: Museum Kampa, zdroj: Museum Kampa