Iniciativa True, The Real Urban Emissions provedla v Paříži výzkum, který potvrzuje, že emise oxidu dusíku vzrůstají o 20 až 30 procent, když se rtuti teploměrů vyšplhají na 30 stupňů a více. Emise řady vozidel jsou v těchto teplotách taky mnohonásobně vyšší, než uvádějí výrobci. A nejde jen o naftové motory. Emise v horkých dnech výrazně překračují i motocykly, které bývají považovány za ekologičtější variantu dvoustopých vozidel.

Organizace True podle listu The Guardian ve své zprávě uvedla, že se výsledku dobrala užitím nejmodernějšího zařízení pro dálkové snímání k měření emisí. Tímto způsobem prověřila v hlavním městě Francie během tří týdnů v létě 2018 více než 180 tisíc vozidel. Více než 370 tisíc takových měření proběhlo i v dalších místech Francie a také ve Velké Británii. Většina z testovaných vozidel spadala do kategorie osobních a lehkých užitkových, vzorek však zahrnoval také autobusy, motocykly, mopedy a nákladní vozidla.

Loni v létě, kdy během 20 dnů teploty v Paříži přesáhly 30 stupňů, vedly výkyvy úrovně znečištění k zavedení nouzových opatření, jež omezila provoz.

Cílem, stejně jako v podobné studii, která byla provedená předloni v Londýně, bylo změřit skutečné emise vozidel na silnicích v různých podmínkách jízdy a provozu. Zjištění neziskovky prý Pařížany, kteří se po létě vrátili do města, příliš nepřekvapilo. Řada z nich si totiž už dlouho hlavně v letních měsících stěžuje na astma a alergie, kvůli čemuž pařížská radnice nabádá obyvatele k omezení užívání automobilů.

Zastaví vedra dopravu?

Anne Hidalgová, starostka Paříže, učinila z boje proti znečištění ve městě hlavní náplň svého funkčního období. Zavedla systém Crit´Air, na jehož základě musejí mít auta nálepky, jež označují čistotu jejich provozu. Těm, která se na stupnici čistoty objevují povážlivě nízko, bude postupně zakazován vjezd do centra města. A do roku 2024 chce Hidalgová zamezit vjezd do Paříže všem dieselovým vozům.

Jedná se mimo jiné také o rok, kdy bude francouzská metropole hostit olympijské hry. Loni v létě, kdy během 20 dnů teploty v Paříži přesáhly 30 stupňů, vedly výkyvy úrovně znečištění k zavedení nouzových opatření, jež omezila provoz. Vozidlům s lichými a sudými čísly na konci registračních značek byl střídavě zakazován vjezd do města tak, aby se zde auta „prostřídala“ a aby se ve městě dalo alespoň trochu dýchat.

K čemu jsou testy aut

Výzkum financovala nadace FIA a podílela se na něm také Mezinárodní rada pro čistou dopravu. Sheila Watsonová z FIA potvrdila, že znečištění je ve vzduchu v horkých dnech skutečně patrné – že je cítit v nose i na jazyku, když se nadechnete ústy.

Je velmi důležité, aby výrobci vozidel nadále pracovali s těmito aktuálními a skutečnými čísly a nespoléhali na výsledky vlastních testů.

Yonann Bernard z Mezinárodní rady pro čistou dopravu uvedl, že naměřené emise dusíku byly až 18krát vyšší než hodnoty zaznamenané při testech výrobců vozidel, a to dokonce i v novějších modelech, které mají být ekologičtější. Podle něj je velmi důležité, aby výrobci vozidel nadále pracovali s těmito aktuálními a skutečnými čísly a nespoléhali na výsledky vlastních testů, které, jak bylo již několikrát ukázáno, bývají značně zkreslené. Především vozidla jezdící na naftu v reálných jízdních podmínkách nesplňují oficiální limity emisí. Prakticky se zjistilo, že všechny dieselové automobily produkují mnohem toxičtější emise dusíku, než umožňují předpisy.

Související…

Palivo budoucnosti může vyrobit slunce. Na bázi fotosyntézy
Ivan Verner

zdroj: The Guardian