Od 2. prosince 2017, kdy se bývalá Trojská lávka zřítila do Vltavy, uplynuly přesně 2 roky, 10 měsíců a 21 dní. A ode dneška, tedy po 1 056 dnech, už Pražané ze Stromovky do Troji přejdou zase na starém místě, jen po nové lávce. Samotná stavba přitom trvala rok, zbytek času zabrala úředničina.

Trvalo to dlouho. Pro současnou lávku bylo potřeba vyřídit spoustu papírování, proto rekonstrukce trvala déle než například stavba mostu v Janově, který získal absolutní výjimky snad ze všech myslitelných pravidel. „Stavby podobného rozsahu trvají zpravidla od začátku soutěže zpracovatelů dokumentace k hotové stavbě zhruba čtyři roky. Nám se tento proces podařilo o rok zkrátit a to jsme museli získat změnu územního plánu, územní rozhodnutí, stavební povolení a vysoutěžit projektanta a zhotovitele,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora, pro kterého jsou mosty velmi osobním tématem

Náměstek primátora Adam Scheinherr. Nový most během jeho zátěžové zkoušky obstál. A měl by prý obstát i do budoucna


„Nebudu předstírat, že to je zvláštně hořkosladký pocit. Jsem šťastný, že Praha 7 je znovu propojená s Trojou. Lávka je důležitá pěší a cyklistická vazba a zaručuje pohodlnou cestu do Stromovky, zoo nebo Botanické zahrady. Na druhou stranu ta původní nikdy neměla spadnout. Taková tragédie je pro nás důležitým zdviženým prstem. Když je o mosty pořádně postaráno, nepadají,“ dodává Scheinherr. „Přesto se na to dřív moc nehledělo. Až my jsme začali ve velkém dělat důkladné diagnostiky, plánovat rekonstrukce na základě tvrdých dat a celkově se zodpovědně starat o pražské dominanty spojující břehy Vltavy. V Praze se už podobné tragédie nebudou opakovat. Mosty mají spojovat lidi a území i usnadňovat a urychlovat cesty.“

Když je o mosty pořádně postaráno, nepadají.

Otevření Trojské lávky přivítal i starosta Prahy 7, poslanec a městský zastupitel Jan Čižinský. „Je krásná a precizně postavená! Na její výrobu bylo použité výjimečně odolné dřevo azobe s certifikací udržitelného lesního hospodářství a vědci z brněnské Mendelovy univerzity dřevo otestovali i pro chůzi a jízdu za deště.“ Čižinský také zmínil nutnost prevence a údržby. „Adam Scheinherr hned po našem nástupu na magistrát posílil tým mostařů, navýšil rozpočet na údržbu, změnil celý způsob péče o mosty, chodníky, silnice... Díky tomu bude mít Trojská lávka od otevření garantovanou důkladnou průběžnou péči. Stejně jako mají také ostatní mosty v Praze, které ještě před dvěma lety zoufale čekaly na potřebné zásahy.“


Lávka je široká 4 metry, je určena primárně pěším, cyklistům a bruslařům, v případě nouze po ní může ale projíždět i záchranka. Životnost lávky je 100 let, ocelová konstrukce je navržená tak, aby se co nejvíce zpomalila koroze, a hlavně, aby se dalo všechno průběžně kontrolovat. 

Související…

Radní Adam Scheinherr: Libeňský most nikdo netestoval. Prostě ho zavřeli
Zdeněk Strnad

foto: Praha 7, zdroj: Praha 7