Píše se rok 2018 a Facebook už se nespokojí jen se znalostí o tom, kdo jste, kam chodíte, s kým se bavíte a koho volíte. Teď chce také vědět, jak utrácíte své peníze. Proto oslovil s neodolatelnou nabídkou několik předních amerických bank.

Facebook se pořád víc snaží stát platformou, kde budou lidé kromě komunikace s přáteli také nakupovat a prodávat zboží a služby. Proto společnost údajně požádala velké americké banky jako JPMorgan Chase, Wells Fargo, Citigroup a US Bancorp o sdílení detailních finančních informací o svých zákaznících, včetně transakcí na kartách a zůstatcích na běžném účtu, informoval v pondělí The Wall Street Journal.

Banky zatím k nabídce Facebooku přistupují skepticky a už nejméně jedna z nich odmítla jednání kvůli obavám o soukromí uživatelů.

Na oplátku chce Zuckerbergova firma bankám poskytnout svou platformu Messenger, díky níž by banky mohly komunikovat přímo s klienty. Ti by tak na Messengeru mohli zjistit zůstatek na účtu, a dokonce by z něj mohli i platit. Tato jednání probíhala právě v době, kdy společnost Facebook začala být vyšetřována ohledně svých vazeb na výzkumnou společnost Cambridge Analytica, která se zabývá politickým marketingem. Ta získala přístup k údajům až 87 milionů uživatelů Facebooku bez jejich souhlasu.

Nepoučitelní sběratelé

Po všech těch problémech a skandálech ohledně nakládání s uživatelskými daty by si někdo možná mohl myslet, že se Facebook poučí. Nepoučil. Navíc poté, co začali bývalí zaměstnanci společnosti naléhavě doporučovat uživatelům v rámci kampaně DeleteFacebook vymazat své účty, je už dnes každému jasné, že něco není v pořádku. Facebook v podstatě nikdy sběr obrovského množství dat nepopřel. A nyní k němu chce přidat i informace, které by měly zůstat bankovním tajemstvím.

Banky zatím naštěstí k nabídce Facebooku přistupují skepticky a už nejméně jedna z nich odmítla jednání kvůli obavám o soukromí uživatelů. Facebook se snaží nalákat banky i na to, že by o zákaznících mohli díky Massangeru získávat další informace a využívat ho k nabízení bankovních služeb.

Je to jen „partnerství“

Facebook zprávy, že by aktivně žádal banky o podrobnosti o finančních transakcích uživatelů, popřel. Tvrdí, že s bankami pouze uzavírá „partnerství“. Společnost dále uvedla, že nebude využívat bankovní údaje pro účely cílení reklam nebo ke sdílení s třetími stranami a že s bankami toto „partnerství“ neuzavírá za účelem vyzvídání finančních dat svých uživatelů.

Spolupracujeme s bankami, abychom mohli nabídnout služby, jako je chat s klienty nebo správa účtů.

„Stejně jako mnoho online společností spolupracujeme s bankami, abychom mohli nabídnout služby, jako je chat s klienty nebo správa účtů,“ uvedla mluvčí Facebooku Elisabeth Diana. „Základní myšlenka spočívá v tom, že posílání zpráv s bankou může být lepší než čekání na telefonu.“

Je jasné už léta, že Facebook posouvá všechny limity ohledně sběru a užívání dat. Vždycky se dostane do problémů, omluví se, slíbí, že se polepší, a pokračuje v nápadech, jak by o nás posbíral další data. Ona „základní myšlenka“ zní každopádně hezky. Kdo by si nechtěl přes Messenger povídat s bankou o svých zůstatcích na účtu, když ví, jak Facebook dokáže chránit naše data?

foto: Shutterstock, zdroj: The Wall Street Journal