Facebook si v mnoha ohledech protiřečí, na jednu stranu říká, že není mediální formou, a na druhou stranu chce vytvářet videoobsah speciálně pro vlastní platformu a jeho feed si prohlížejí miliardy lidí. Zřejmá je jedna věc – to, jaký obsah uživatelé uvidí, bude Facebook ovlivňovat, ať už algoritmy nebo zásahy editorů.

Mark Zuckerberg tvrdí, že Facebook je technologickou společností. Má pravdu, ale na druhou stranu je Facebook kurátorem toho, co lidé na webu čtou. Pro mnohé z nich je totiž Facebook středobodem internetu, místem, odkud si občas odskočí něco přečíst, samozřejmě přes odkazy. Poměrně depresivně může působit výsledek výzkumu, podle kterého 43 % Američanů čerpá zpravodajské informace z Facebooku. Tedy v prostředí, které ovlivňují algoritmy a také trochu preference „přátel“.

Facebook výslovně říká svým editorům, aby necenzurovali příspěvky kritické vůči jejich zaměstnavateli.

Web The Information nahlédl pod pokličku redakčních kritérií a standardů, kterými by se měli řídit redaktoři připravovaného zpravodajského obsahu na Facebooku. Jeden by si řekl, proč podobné notičky Facebook nezačal uplatňovat dřív…

Jak se bude psát

Facebook nepovoluje titulky, které obsahují vulgární výrazy. Proti tomu nemůže říci nikdo ani slovo. Zajímavé (a chvályhodné) je, že Facebook umožňuje, aby se v sekci se zprávami objevily články, které upozorňují na opakovaná etická a technická selhání samotného Facebooku. Jinými slovy, Facebook výslovně říká svým editorům, aby necenzurovali příspěvky kritické vůči jejich zaměstnavateli.

Kurátoři či editoři zpravodajství na Facebooku se mají také vyhnout článkům „konstruovaným tak, aby provokovaly, rozdělovaly a polarizovaly“.

Mezi další zajímavé pasáže z interního materiálu Facebooku, které The Information cituje, patří informace, že editoři Facebooku mají čekat, až dva „whitelisted media“ (důvěryhodné) zdroje potvrdí informaci založenou na doposud nepodložené zprávě, než pak bude novinka přidána do zpravodajské sekce Facebooku. Kurátoři či editoři zpravodajství na Facebooku se mají také vyhnout článkům „konstruovaným tak, aby provokovaly, rozdělovaly a polarizovaly“.

A co to znamená

Ovšem co to vlastně znamená a kdo rozhoduje o tom, jaké zprávy mohou provokovat či rozdělovat lidi, není jasné. Kurátoři zpráv na Facebooku budou prý upřednostňovat jak místní zpravodajské kanály, tak ozdrojované zprávy před anonymními informacemi.

Jak to všechno bude vypadat v praxi, se můžeme jenom dohadovat. Jisté je, že vydávání interních memorand směrem k editorům znamená, že si je Facebook vědom odpovědnosti a zároveň se jí tak trochu bojí.

Související…

Proč je práce moderátora Facebooku riziková? Zvyká si na extrémy
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: Mashable