Trend selfie v podobě, v jaké ho známe, tu s námi koexistuje už dobrých sedm let – a může za to samozřejmě Instagram. Lidé se jistě fotili i dřív, ale trend selfies začal až počátkem tohoto tisíciletí, kdy lidé zjistili, že vyfotit se a nahrávat na internet svoje fotky je docela legrace. První telefon s objektivem vepředu byl Sony Ericsson Z1010 z roku 2003, v roce 2013 se výraz selfie dostal do oxfordského výkladového slovníku a v roce 2014 se dokonce v hitparádách objevila písnička Let Me Take a Selfie od The Chainsmokers.

Dnes už prakticky nenajdete nikoho, kdo by nevěděl, co slovo selfie znamená. Všichni jsme tomuto trendu někdy buď podlehli, anebo ho alespoň vyzkoušeli. Čas od času každý potřebuje slyšet (v naší digitální době spíš přečíst), že mu to sluší, a když zrovna neplánujete jít někam ven, kde by vám to mohl někdo povědět osobně, nahrát fotku na jednu (nebo klidně všechny) sociální sítě je ta nejsnazší cesta.

Skryté sdělení

Selfie toho zvládne prozradit mnoho. Třeba to, jaký dojem jste měli v úmyslu vyvolat. Stačí, když se zaměříme na úhel, ze kterého jste si takovou fotku pořídili. Stejně jako jiní živočichové lidé si spojují velikost s dominancí a submisivitou. Kněz stojí na oltáři před klečící kongregací. Řečník stojí před sedícími posluchači. A král sedí na vyvýšeném trůně před svými poddanými. To všechno jsou starobylé praktiky, prvek velikosti a dominance se ovšem projevuje také v moderním trendu selfies.

Když se dívky fotí z podhledu, dávají tím najevo submisivitu.


Pokud držíte fotoaparát v úrovni obličeje, selfie vás zachytí velice věrně. Co když ale budete držet přístroj nad nebo pod úrovní obličeje? Pokud fotíte selfie shora, vaše tvář a oči budou vypadat větší a vy sami budete vypadat kratší a mladší. A pokud se budete fotit zespoda, budete vypadat vyšší a více dominantní.

Úhel selfie se mění podle toho, jestli chcete oslovit potenciálního partnera nebo budoucího šéfa.

Psycholožka z Floridské státní univerzity Anastasie Makhanová si všimla zajímavé věci: různí lidé se fotí z různých úhlů v momentě, kdy vědí, pro jaké publikum se fotí. Dost záleží na tom, jestli chtějí oslnit budoucí ženu svého života, nebo naopak budoucího šéfa. Všechno vychází z evoluční teorie.

Fungovalo to už v pravěku

Ve světě, kde jsou lidé předurčení k soužití, sledujeme dva páry. Figuranti v modelové situaci jsou pravěcí lidé a pro lehčí sledování jim byla dána současná jména. Prvním párem je Bob s Carol, druhým Ted a Alice. V jejich světě působí dvě síly. První z nich je intersexuální přitažlivost (intersexual attraction), která vstupuje do hry, když se jedno pohlaví snaží vzbudit zájem toho druhého. Příklad: Bob donesl z lovu Carol super flák masa navíc a tím jí dokázal, že se umí postarat o obživu. Na druhé straně Ted možná není až takový alfa samec, ale rozhodl se Alici dokázat svou starostlivost. Věnoval jí tudíž zvířecí kůži, aby byly chladné noci snesitelnější.

Ženám se prostě líbí dominantní muži, ale zároveň očekávají, že je jejich partneři budou coby manželky podporovat.

Ovšem Boba i Teda zároveň ovlivňuje intrasexuální konkurence (instrasexual competition), což je rivalita mezi muži, kdykoliv se snaží získat náklonnost jakékoliv ženy – silnější muž vždycky přitahuje hezčí ženu. Ženám se prostě líbí dominantní muži, ale zároveň očekávají, že je jejich partneři budou coby manželky podporovat. A ženy zároveň v procesu výběru partnerů více spoléhají na sociální vazby než na fyzickou sílu.

Předpokládané výsledky

Makhanová a její kolegové tvrdí, že lidé budou s úhlem fotoaparátu manipulovat rozdílně v závislosti na tom, pro koho se budou fotit. Sestavili čtyřbodovou osnovu předpokládaných úhlů a dojmů, které se jimi budou lidé snažit vyvolat v ostatních.

   Z jakého úhlu fotit selfie

  • Muži si vyfotí selfie zespodu za předpokladu, že jejich publikem budou jen muži 
    (to proto, aby dokázali svojí dominanci).
  • Přímo na sebe muži namíří aparát v případě, že fotka bude prezentována ženám 
    (na důkaz toho, že umí podpořit).
  • Ženy se vyfotí seshora, když budou cílit na muže (dají tím na odiv svou submisivitu).
  • V neposlední řadě jsou tu taky ženy ženám – tzn., zepředu se vyfotí stejně jako muži proto, aby ukázaly, že jsou tu pro ně.


Protože ale chtěli získat jednoznačné odpovědi a vymanit se z kruhu teoretických otázek, vydali se do terénu. Tím se v našem případě rozumí univerzitní kampus, kde zastavili několik studentů, kterým poskytli fotoaparát a požádali je, aby se vyfotili. Aby měli na čem zkoumat svoje předpokládané výsledky, řekli jim, komu potom fotku ukážou. Polovina z nich se tedy vyfotila s vědomím, že jejich fotku uvidí osoba stejného pohlaví. Ta druhá polovina se snažila o trochu víc, když věděli, že prohlížet si je bude pohlaví opačné.

Atraktivní z obou stran

Výsledek ukázal, že lidé opravdu naprosto vědomě manipulují s úhly, aby navodili dojem své dominance či submisivity.

Alfapánové, tu ruku s fotoaparátem trochu níž! Budte vypadat vyšší, atraktivnější a dominantnější.


Protože jeden výzkum nestačí, pustili se do rozšiřujícího experimentu.  Ženy a muže vyfotili ze všech úhlů výše popsaných – tedy zpříma, zezdola a seshora. Kromě působení submisivity a dominance lidé hodnotili taky atraktivitu osoby na fotce a jiné její fyzické vlastnosti. A předpoklady se potvrdily – za vyšší, atraktivnější a dominantní byli považováni muži, na něž kamera mířila zespodu. Pro ženy fungoval úhel svrchu – vypadaly mladší, atraktivnější a poddajnější.

Rady nakonec

Mužské pokolení si může ze zjištěných výsledků průzkumu vzít následující – chcete-li zapůsobit na dámy, vyfoťte se zpříma. Pokud chcete zapůsobit třeba se svým životopisem na mužského šéfa, dejte ruku s fotoaparátem níž a zdůrazníte tím svou schopnost se prosadit. A dámy! Pokud budete chtít dobře zapůsobit na ženy v profesní sféře, stejně jako muži vyfoťte se zpříma. Bude znát, že chcete vyjádřit svou inteligenci spíše než dávat na odiv své mládí a to, že jste třeba atraktivní. Když ale onu atraktivitu a mládí přeci jen budete chtít zvýraznit, stačí, když svou ladnou ručku pozvednete jen o trochu výš.

Až příště budete prohlížet Instagram, zkuste se na tyto úhly zaměřit u svých známých i neznámých. Vyčíst z nich, jaký dojem chtěli evokovat, a případně se jich i zeptat a ověřit si tím správnost tvrzení zde zmíněných výzkumů. Nebo jinak – začít se zkoumáním můžete už v tu chvíli, kdy si budete chtít nahrát novou fotku na vlastní Instagram.

foto: Shutterstock, zdroj: PsychologyToday