Dělat přesné předpovědi v nepředvídatelném prostředí, kterým ve dvou posledních letech (nejen) technologický svět zcela jistě je, je těžké. Jasné je jedno: Rok 2022 přinese mnoho překvapení, která se dost možná budou týkat právě šesti oblastí, na které upozorňuje ve svém příspěvku v magazínu The Conversation odborník na digitální marketing Theo Tzanidis, který působí na University of the West Scotland. Zde je jeho šest digitálních trendů, které nejspíš ovlivní i náš život v roce 2022.

1. Sociální sítě

Sociální sítě se zaměří na soukromí a kvalitu obsahu. Navzdory neustávající kritice a problémům je pravděpodobné, že Facebooku dál porostou příjmy i počet uživatelů. Ovšem s ohledem na soukromí uživatelů a kvalitu obsahu budou všechny hlavní platformy sociálních sítí pravděpodobně do konce roku 2022 aktualizovat své zásady ochrany osobních údajů a vyladí algoritmy.

Posun v dělbě práce mezi lidi, počítače a algoritmy má potenciál zrušit 75 milionů současných pracovních míst a zároveň vytvořit 133 milionů nových.

Kvůli poptávce po poutavém obsahu se bude na sociálních sítích dařit kreativním influencerům, ti budou mít velký vliv na branding a angažovanost uživatelů. Díky rostoucí popularitě krátkých videí čeká Instagram a TikTok nárůst příjmů z reklamy. Instagram by si měl udržet závratné tempo meziročního navyšování reklamních příjmů až o 50 %. Sociální sítě se budou častěji stávat místem pro dosud zde zanedbávané marketingové aktivity, jako je zákaznický servis a řízení vztahů s veřejností.

2. Metaverzum

Mark Zuckerberg v říjnu 2021 oznámil změnu názvu Facebooku na „Meta“. To naznačuje, že dnes už bývalý Facebook pomýšlí na transformaci k možnostem virtuální (VR) a rozšířené (AR) reality. Někteří tuto technologii nazývají „virtuálním sdíleným prostorem“, který má být přístupný prostřednictvím VR headsetů, AR brýlí nebo aplikací pro chytré telefony.

Uživatelé mohou interagovat, socializovat se, zkoumat a vytvářet obsah ve virtuálním prostředí. Ten pak můžou zpeněžit pomocí technologií běžících na blockchainu a kryptoměn. Metaverzum (neboli 3web) je bytostně spojen s NFT a kryptoměnami, které komercializují interakce vytvářením nebo prodejem digitálních artefaktů. Očekává se, že v roce 2022 bude 3web velkým byznysovým tématem a zapojí se do něho velké značky, jako jsou Nike, Adidas, Gucci, Prada, Puma, Microsoft a další.

3. Akcelerace růstu kryptoměn a NFT

Používání nezaměnitelných tokenů (NFT) rostlo už v roce 2021 a tento trend bude pokračovat i letos. Nový mechanismus obchodu v globální online ekonomice změnil hodnotu a funkci všech digitálních aktiv a uměleckých děl. Takzvaná eneftýčka jsou jedinečná digitální aktiva, která lze jako kterákoli jiná kupovat a prodávat. Tokenizace je proces převodu významné části dat (jako je číslo účtu) na náhodný řetězec znaků známý jako token. Tyto digitální tokeny lze použít k nákupu fyzických věcí, jako jsou skutečné obrazy, nebo jako virtuální aktiva, kam je zahrnuto třeba i digitální umění.

Tímto způsobem se prodávají dokonce už i virtuální nemovitosti. Frankfurt School Blockchain Center (ano, toto centrum už opravdu existuje jako součást fakulty soukromé vysoké Frankfurtské školy financí a managementu) předpovídá v příštích třech letech jen v Evropě trh s tokenizovanými aktivy v hodnotě 1,5 bilionu dolarů. Nemovitosti, dluhy, dluhopisy, akcie, autorská práva, skutečné umění, virtuální umění a sběratelské předměty, to vše jsou příklady aktiv, která mohou být tokenizována.

Letos nás čeká dosažení jednoho z hlavních příslibů kryptoměn a tím je finanční inkluze. Investování do alternativních nebo tradičních aktiv je někdy nedostupné nebo příliš drahé. Crowdfunding a Fintech (finanční technologie používaná k poskytování automatizovaných a vylepšených finančních služeb) umožní i těm nejmenším investorům vybírat ze široké škály aktiv.

4. Umělá inteligence v potravinářství a HR službách

Umělá inteligence by mohla kromě jiného letos změnit způsob, jakým vaříme a užíváme si jídlo, nebo jak si hledáme práci. Michael Spranger, šéf týmu pro umělou inteligenci ze společnosti Sony, vysvětluje, že nedostatek pracovních sil přivedl mnoho firem k používání umělé inteligence jako rozšíření způsobu hodnocení a posuzování uchazečů o zaměstnání. Umělá inteligence umí personalisty trénovat v tom nejtěžším, co je v práci čeká, tedy v propouštění.

Spranger také zdůrazňuje, že některé z nejzajímavějších aplikací umělé inteligence v gastronomii rozšíří představivost a kreativitu kuchařů a kulinářských odborníků nad rámec toho, co je dnes možné. A koneckonců roboti, jako je třeba Flippy, už teď obracejí hamburgery v McDonaldu a dalších restauracích.

5. Zvýšená konektivita

5G sítě a nový standard Wi-Fi 6 umožní rychlejší připojení, které je zásadní, pokud má svět přijmout všechny nové digitální trendy. Jerry Paradise, viceprezident pro produktový management IT společnosti Lenovo, prohlásil, že 5G sítě a Wi-Fi 6 jsou více než jen o rychlosti. Budoucí aplikace budou podle něj zahrnovat chytrá města, internet věcí a komunikaci mezi vozidly, ​​což by v ideálním případě zlepšilo plynulost a bezpečnost silničního provozu. Podle šéfa Lenova bude práce z domova „hybridnější“, protože uživatelé a firmy budou i nadále počítat s velkým podílem práce odvedené mimo kancelář.

Většina IT manažerů očekává, že v budoucnu budou zaměstnanci pracovat mimo kancelář s menšími a chytřejšími zařízeními a také bezdrátovými sluchátky s potlačením okolního hluku. Hybridní zaměstnanci se mohou účastnit videokonferencí a telefonovat nejen z domova, ale vlastně odkudkoliv.

6. Nové pracoviště, nové dovednosti

Když už se změní pracovní prostředí, budou také na řadě pracovní dovednosti. Podle Světového ekonomického fóra budou v roce 2022 takzvané nové profese tvořit 27 % základny zaměstnanců velkých firem, zatímco podíl technologicky zastaralých pozic poklesne z 31 % na 21 %. Posun v dělbě práce mezi lidi, počítače a algoritmy má potenciál zrušit 75 milionů současných pracovních míst a zároveň vytvořit 133 milionů nových.

Velmi žádaní budou datoví analytici, vývojáři softwaru a aplikací, specialisté na e-commerce a specialisté na sociální média. Očekává se, že mnoho „lidských“ pracovních míst, jako je zákaznický servis, organizační rozvoj a řízení inovací, nebude ohroženo, naopak jejich počet poroste. Umělá inteligence tedy nebude naše pracovní místa „brát“, ale vytvoří jiná a zajistí zaměstnanost v celé řadě různých oblastí.

Související…

Obavy kvůli 5G sítím: Boeing i Airbus mají strach o bezpečnost letadel
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: The Conversation