Vince Steckler kdysi řekl, že vynikající produkt se o sebe postará sám. Není to ovšem tak, že by marketing nebyl potřeba, spíš že v dlouhodobém časovém horizontu není zárukou úspěchu. "Můžete vzít špatný produkt nebo službu nízké kvality a krátkodobě ji marketingem vyhnat nahoru," říká Vince Steckler. "Vy si můžete dovolit oslovit reklamou pár lidí po krátkou dobu, ale nemůžete zaplatit reklamu pro všechny napořád. Pro dlouhodobý úspěch potřebujete velmi dobrý produkt." Ty nejúspěšnější projekty dneška nejsou úspěšné díky marketingu – Facebooku, LinkedInu ani Googlu nepomáhal marketing. Po dlouhé roky se tyto firmy pyšnily tím, že nemají žádnou reklamu. "Avast to měl velmi dlouho podobně," dodává Vince Steckler. "Spoléhali jsme na to, že lidé vymyslí produkt a službu, jiným lidem se to bude líbit, doporučí to rodině a přátelům. Marketing je samozřejmě důležitý pro budování povědomí, sám o sobě vám ale úspěch nepřinese."

Možná to je jeden z důvodů, proč tak často krachují startupy – až příliš mnoho spoléhají na marketing. A ty špatné produkty pak do propadliště dějin smete neviditelná ruka trhu.

To je prostě darwinismus. Nedávno jsem četl zajímavý článek o rozdílech v podnikání mezi USA a Českem. Zatímco v Americe je neúspěch přirozenou součástí byznysu, tady je to problém. Když založíte společnost a ta neuspěje a vy zbankrotujete, je to velmi komplikovaný a bolestivý proces. Jenže je to naprosto nutné, takový je vývoj. Těch startupů, které mají hodnotu miliardu dolarů a více, je jen pár. Na druhé straně více než 95 % startupů zkrachuje.

To je obrovské číslo.

Naprosto. Ale když se to povede, vznikne Apple, Facebook, Google, Avast. Ne všechny startupy přežijí, ale vy musíte mít touhu a chuť riskovat. A tuhle chuť jít do rizika se musí děti naučit už ve školách. To je problém Česka a Evropy jako celku: riziko není odměněno. Vystoupení z davu není odměněno. Pokud se některá škola bude zabývat startupy a podnikáním, musí se zabývat uvažováním lidí. Riziko je dobrá věc. A neúspěchem život nekončí. Prostě se poučíte a jdete dál.

Vince Steckler

Narodil se v Los Angeles, vystudoval matematiku, informatiku a počítačovou vědu na University of California. Pracoval pro společnost Symantec, do Avastu nastoupil v roce 2009 jako výkonný ředitel. Je jedním z těch, jimž Avast vděčí za to, že se stal jedním z nejdůvěryhodnějších antivirů světa. Bývalý programátor má velkou autoritu v rámci světové programátorské komunity. Má pět dětí, jeho žena je ze Singapuru.

A riziko platí samozřejmě také pro investory.

Samozřejmě. Drtivá většina investorů je ráda, když jsou na nule. Malá část z nich vydělá trojnásobek. A ještě menší část vydělá desetinásobek. Ale tak ten ekosystém prostě funguje. Investoři vědí, že spousta investic prostě nenávratně zmizí.

Pojďme k Avastu. Ten vnikl v roce 1988, ještě za minulého režimu. Vy jste přišel do Avastu až v roce 2009, předtím jste pracoval v Logiconu, v Symantecu jste působil jako viceprezident pro Asii… co vás přivedlo do Česka?

Stejnou otázku jsem dostal, když jsem žádal o české vízum. Ptali se mě: žijete v Kalifornii, proč byste se chtěl stěhovat do Prahy? Kalifornie je přece mnohem lepší! Ano, Symantec je obrovská společnost, proč byste chtěl pracovat pro českou firmu, která přece nemá na globálním trhu šance na úspěch… Důvodem bylo, že jsem to bral jako výzvu. Vždycky jsem rád budoval nebo spravoval projekty – jejich udržování v chodu je úplně jiný džob. V Symantecu jsem působil v dobře fungující firmě, měl jsem na starosti oddělení, které vydělávalo dvě miliardy dolarů.

Z malé lokální firmy se Avast stal velkým světovým hráčem. Za deset let jsme zvedli obrat z patnácti milionů na devět set milionů.

V Avastu to tehdy bylo patnáct nebo šestnáct milionů dolarů. Avast byl pro mě nevybroušený diamant. Viděl jsem, že s tou firmou by toho šlo tolik udělat! Tak jsem šel do Avastu, i když jsem tam měl snad poloviční plat. Měl jsem ale příležitost dělat se zakladateli a měl jsem příležitost spoustu věcí změnit. A povedlo se to. Za deset let jsme zvedli obrat z patnácti milionů na devět set milionů. Z malé lokální firmy se stal jeden z největších světových hráčů. A o tom to celé bylo.

Zvednout obrat pětatřicetkrát… to musí být velmi uspokojivý zážitek.

Hodnota společnosti se zvedla ještě mnohonásobně více. Když jsem začínal, měla firma hodnotu padesát nebo šedesát milionů, teď je to pět a půl miliardy.

Skvělá práce. Čím je vlastně produkt Avastu tak odlišný? V žebříčcích antivirů je vždy na jednom z prvních míst…

Většina těch seznamů nejlepších produktů je jenom placená reklama. Kdo zaplatí nejvíc, je na prvním místě. A zvlášť na internetu.

Tohle ale nebyl žádný druhořadý server, tohle hodnocení vyšlo na serveru Techcrunch.

Podívejte, Avast je velice geekovská společnost, jejímž jádrem jsou inženýři. Já sám mám vzdělání v oboru matematiky a počítačové vědy, můj nástupce studoval matematiku a fyziku. A to je velmi důležité, protože oblast antivirů je velmi technická a neustále se mění. Mít špičkový produkt a neustále jej inovovat je naprostý základ. A to my máme. Naše verze zdarma byla vyhodnocena jako antivir roku – ne nějakým internetovým serverem, ale nezávislou společností. Avast nebyl první, protože nabízel verzi zdarma, ale proto, že tato verze zdarma uspěla ve srovnávacích testech s placenými produkty.

Jedním z důležitých aspektů je velikost uživatelské základny. Bezpečnost je totiž hra o data. Bezpečnost se zdokonaluje díky machine learningu a umělé inteligenci a k tomu potřebujete obří množství dat a uživatelskou bází šestkrát větší, než má naše konkurence. Ovšem základním faktorem je, že náš produkt je určen pro internetovou éru. Předchůdce byl vytvořen pro dobu před internetem, prodávalo se to v obchodech, což už v době internetu neexistuje. A jediný způsob, jak uspět v internetové distribuci, je nabídnout verzi produktu zdarma. Inzerovat cokoliv na internetu je neobyčejně nákladné, takže potřebujete osobní doporučení uživatelů na základě produktu zdarma.

Více než polovina dat se dnes přenáší prostřednictvím mobilů. Jak se toto odráží ve strategii Avastu?

Jsem vlastně překvapený, že je to jen padesát procent. Největší objem dat spotřebuje uživatelský obsah, streamování videa, sociální sítě… a tam uživatelé o bezpečnost moc nedbají. Co je ale zajímá hodně, je internetové bankovnictví a online nakupování. A to se pořád ještě děje hlavně přes stolní počítače. Mobilní zařízení jsou skvělá pro sledování obsahu, na iPadech se můžete dívat na filmy… na počítači ale strávíte průměrně hodinu a půl denně a většinu toho času využíváte vysoce citlivé aplikace. V dlouhodobém časovém horizontu se ale bude na mobilní zařízení přesunovat stále více aktivit, i těch citlivých.

Bezpečnost je potřeba řešit na úrovni sítě, ne na úrovni jednotlivých terminálů.

A právě proto do této oblasti opravdu masívně investujeme. Budeme nabízet bezpečnostní řešení pro domácnosti, v rámci čehož ochráníme prakticky všechny přístroje, co se doma nachází, a to včetně internetu věcí, jako jsou třeba ledničky, kávovary, mobily… tam to směřuje. Všechny součásti internetu věcí jsou navzájem propojeny a spousta z nich má velice slabá bezpečnostní řešení, protože to není součást jejich architektury. Je extrémně jednoduché nabourat se do televize připojené na internet. Stejně tak můžete hacknout počítač, mobil… bezpečnost je potřeba řešit na úrovni sítě, ne na úrovni jednotlivých terminálů. A přesně o to se snažíme.

Takže to znamená orientovat se na zdroj internetového připojení?

Naprosto přesně. Chcete se dostat do routeru, ty totiž nemají dostatek pro zajištění bezpečnosti. Ale přes router můžete kontrolovat všechna data, která posíláte na cloud, v cloudu pak můžete nasadit bezpečnostní řešení. Tudy vede cesta na trh.

A co tedy antivir pro mobilní telefony?

Antivirus pro telefon není zdaleka tak důležitý jako antivirus pro PC nebo Mac. Mobilní telefony jsou stále velmi primitivní. Všechny aplikace mají stejnou prioritu a nemůžou navzájem sdílet data. Což je přirozenou překážkou pro jakýkoliv mobilní malware (což jsou vlastně taky aplikace). Naším džobem je ale hlavně chránit uživatele před nimi samotnými. Největší slabinou jak na mobilech, tak na stolních počítačích je vždy uživatel. Je neuvěřitelně jednoduché vylákat od lidí citlivá data. Apple dlouhá léta neumožňoval distribuovat anti-fishing software přes AppStore, teď už to je možné. I oni si uvědomují, jak slabé místo to je. Navíc jsou zde děti – a každý rodič vám řekne, že má obavy spíše o to, co dělají jejich děti na telefonu než na počítači. Důvod je jasný: sociální sítě.

Vy jste v Česku strávil dlouhou dobu, narodil jste se v Americe… říká se, že průměrný Čech a průměrný Američan jsou téměř to samé. Souhlasíte s tím?

Vůbec ne. Američané jsou daleko více mobilní, Češi ne. Měli jsme velký problém dostat do Prahy ty správné lidi. Dlouhou dobu jsem žil v Silicon Valley, v Palo Alto a neznali jsme skoro nikoho, kdo by se tam narodil. Naši sousedi pocházeli z Číny, Singapuru, Taiwanu, Korey, Německa, Rakouska, New Yorku, Colorada… v jedné věci vás ale Američané nikdy nedoženou: nevědí, jak chutná dobré pivo.

Kdybyste měl kouzelnou hůlku a mohl tady v Praze změnit jednu věc, co by to bylo?

To je velmi těžká otázka! Vím, co by změnila má žena – chtěla by pár dobrých asijských restaurací, aby si mohla dát dobré čínské jídlo. A já bych rád vzkázal všem řidičům aut, že chodci na přechodech tady nejsou od toho, aby se oni do nich strefovali.

Související…

Šéf Microsoftu: Firmám musejí s bezpečností pomoct i rodiče
Milada Kadeřábková

foto: Profimedia