Podnikatel a vizionář Elon Musk už několikrát prokázal, že do budoucnosti průmyslu vidí docela jasně. Jeho představa o kompletně automatizovaných výrobnách budí oprávněně obavy u manuálně pracujících.

Muskova Tesla udává tempo v průmyslových inovacích a její hodnota začíná silně ohrožovat zavedené konkurenty Ford a General Motors. Výroba aut je tvrdý byznys a zároveň obor, který táhne průmyslové inovace, stačí si vzpomenout na Fordovu pásovou výrobu, která před sto lety pořádně namíchla dělníky a odbory. Teď se situace může opakovat, Musk má na krku odboráře, kterým se nelíbí, že podíl lidské práce bude v jeho továrnách brzy klesat.

Související…

Musk chce příští rok letět na Mars. Bojí se nové války
Jan Handl

Dělníci, třeste se

Elon Musk tvrdí, že brzy nebudou lidé v jeho továrnách potřeba, vše obstarají stroje a roboti. Alespoň je to tedy jeho cílem, ale jak známe Muska, tak nemluví jen tak do větru a jistě udělá všechno proto, aby toho cíle brzy dosáhl a počet lidských rukou ve výrobě snížil na minimum.

Musk tvrdí, že monotónní úkony při montování aut rozhodně nejsou tím nejlepším, čím se může člověk zabývat.

Slovo automatizace vyvolává husí kůži u automobilových dělníků a odborářů oprávněně. Tento obor je jedním z těch, kde se dají radikální změny čekat. Tesla koupila německou firmu Grohmann Engineering, specialistu na automatizaci procesů. To je první krok, který by podle Muska měl vyústit k tomu, že továrny budoucnosti budou vypadat jinak. Budou bez lidí, a tím pádem i bez oken, protože stroje denní světlo nepotřebují.

JIT Toyota

Člověk už bude pouze jako expert dohlížet na stroje, provádějící jednotlivé procesy bleskurychle, přesně a bezchybně. S tím, že přijdou o práci dělníci, si Musk hlavu nedělá. On je vizionář a podobné starosti mu nepřísluší, musí myslet kupředu. Tvrdí, že monotónní úkony montování aut rozhodně nejsou tím nejlepším, čím se může člověk zabývat. Ano, to má jistě pravdu, tento jeho pohled z podnikatelských výšin je srozumitelný všem.

Poslední velkou revoluci do automobilového průmyslu přinesla Toyota se zavedením principů „just in time“ (JIT) a minimalizací zásob. Nutno uznat, že vzhůru šla i kvalita vyrobených vozů.

Jaký osud čeká přebytečné dělníky, Musk neřeší. Historie se v tomto smyslu opakuje stále dokola: propuštění a přeškolení lidé se na stáří málokdy pořádně uchytí a stávají se voliči radikálních či populistických stran.

foto: Shutterstock, zdroj: Business Insider