Milí manažeři, zkuste na chvíli poslat váš dnem i nocí fungující racionálně-vědecký výklad světa na procházku. Vůbec ho nemusíte zpochybňovat ani zavrhovat, jen mu dopřejte malé prázdniny. Uvolněte se, pohodlně se opřete do vašeho multifunkčního ergonomického křesla a nechte se zavést na krátký a nevinný výlet do mytologického vnímání.

Mytologický svět. To je svět, který z našeho byznysu zmizel, k naší velké škodě. Některé velmi úspěšné firmy ovšem dobře vědí, co je to mýtus a legenda, jak lze přivolat zázrak, proč nutno periodicky obětovat a jak se správně modlit. Jak řídit firmu srdcem a jak se z uštvaného manažera stát opravdovým králem firmy. Zatímco manažer často jen pobíhá, o cosi se snaží a sebe i ostatní stresuje, král panuje, čili je v klidu a svůj tým opravdu vede. A tyto „mytologicky vyspělé firmy“ své know-how tají – jednak se trochu stydí, neboť to vše zní ve světě dnešního byznysu opravdu divně, jednak nechtějí, aby jiní jejich úspěch kopírovali.

Pojďme do temna

Lidská psýcha, ale možná i celý vesmír, sestává z dvou hlavních komponent. Z racionálního, logického, na materiální svět orientovaného „rozumu“, který vnímá jen to, co je viditelné, hmatatelné, co existuje ve světě striktně fyzikálních a matematických zákonů. Prostě to, na co si můžeme „sáhnout“. Ta druhá složka nás i univerza je temná, není ji lehké spatřit. Neustále se proměňuje, těžko ji můžeme kontrolovat a někdy nás i děsí, pokud si ji vůbec připustíme. Je to svět intuice, pocitů, bájí, někdy i halucinací, svět, který vnímáme ve snech a ve chvílích, kdy nás ovládají hluboké emoce. Svět, ve kterém nemá převahu naše „čistá hlava“, ale srdce a možná i jiné orgány.

V průběhu posledních tří set let se tento svět dostal na okraj našeho vnímání, což ovšem neznamená, že by ztratil na účinnosti. Jen jsme ho odsunuli stranou z jednoduchého důvodu – ve stejném tempu, s jakým jsme ztráceli víru v Boha (tedy v něco, co nás přesahuje), jsme se tohoto světa začali bát. Kontrola se nám stala naším krédem a věda náboženstvím. Přesto je ona nyní „odvrácená“ část světa stále aktivní, pouze ji už vědomě nepoužíváme.

Vykládejte mi tady mýty!

Hezkým příkladem této změny je význam slova „mýtus“. Z něčeho, co dávalo smysl celým kulturám a na čem byla založena sjednocující víra v konečný úspěch, se postupem doby vytvořilo synonymum lži: „Nevykládejte mi tady nějaké mýty!“ Jenže pokud si amputujeme něco, co k nám patří, nejsme už tak „celiství“ jako předtím a navíc se to, co jsme odřízli, k nám vrací jakýmsi podivným obloukem, bohužel často v pozměněné, škodlivé podobě.

Zvu vás tedy na procházky mytologickým vnímáním souvislostí ve světě dnešního byznysu, na návštěvu králů, bohů i podsvětních příšer. Zvu vás poznat cyklický čas, jemuž staří Řekové dali jméno Kairos. A jenž dodneška řídí – byť to možná není hned na první pohled poznat – cykly firem, finančních trhů i celých ekonomik. V sérii článků se poohlédneme po možnostech, jak udělat v podnikání a řízení místo intuici, chaosu, změně a emocím, aniž bychom rozum, řád, vytrvalost a stabilitu museli propustit. Jsem totiž přesvědčen, že jedině znovuzavedením harmonie a vyváženosti mezi oběma výše popsanými principy se v dnešním světě dostaneme dál. A „dál“ přece všichni chceme…

Další díl seriálu Bůh v byznysu: Jak vládnout ve firmě

foto: Shutterstock