Studenti nejspíš vyměňují svou inteligenci za pohodlí, když používají ChatGPT. Alespoň to naznačuje nová studie výzkumného ústavu MIT Media Lab. V experimentu, kterého se zúčastnilo 54 účastníků ve věku 18 až 39 let, totiž vědci zjistili, že uživatelé, kteří používali ChatGPT, vykazovali nejnižší úroveň mozkové aktivity ve 32 oblastech sledovaných pomocí EEG. Při psaní třetí eseje už mnozí účastníci pouze kopírovali a vkládali, zatímco jejich mozek tiše odpočíval.

Naproti tomu účastníci, kteří psali eseje z vlastní hlavy nebo s pomocí Google vyhledávače, vykazovali vyšší nervové zapojení, kreativitu a udržení paměti. Výsledky tak naznačují, že nástroje umělé inteligence sice mohou zefektivnit plnění úkolů, ale zároveň mohou brzdit kognitivní vývoj, zejména u mladších uživatelů. Když byla skupina, která používala ChatGPT, požádána o opravu předchozí práce bez pomoci umělé inteligence, nedokázala si toho moc vybavit a vykazovala slabou aktivitu mozkových vln spojenou s hlubokým učením a retencí.

Hlavní autorka studie Nataliya Kosmynová varuje, že bez náležité regulace a vzdělávání by nástroje AI mohly podkopat dlouhodobé učení. Je ironií, že mnoho lidí použilo nástroje AI ke shrnutí právě té studie, která varuje před nadužíváním AI. Přesto je závěr jasný. ChatGPT sice může zrychlit a usnadnit psaní, ale neměl by nahradit těžkou duševní práci, potřebnou k rozvoji dovedností kritického myšlení.

zdroj: Time.com