Server E15 nedávno přinesl informaci, že studenti Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE) od příštího akademického roku nebudou psát bakalářské práce. Děkan fakulty Jiří Hnilica to v rozhovoru pro E15 zdůvodnil tím, že „při dobře zvládnutých dotazech dokáže podstatnou část bakalářské práce vytvořit umělá inteligence.“ Podle něj už nyní navíc není možné rozluštit, zda jde o práci studenta nebo technologie. A ačkoliv je fakulta VŠE první, která k něčemu takovému přistoupila, debaty se už podle webu vedou i na jiných školách.

Umělá inteligence (AI) ale nepomáhá jen studentům. Podle britského ministerstva školství ji používají i učitelé. Vyplývá to ze zprávy, o které informovala BBC. Zpráva je založena na 567 odpovědích na výzvu k předložení důkazů o AI ve vzdělávání. Většina příspěvků pocházela z Anglie. Jako oblíbené způsoby využití umělé inteligence přitom respondenti uváděli přizpůsobování textu věku čtenářů, přípravu materiálů nebo psaní e-mailů rodičům. Malý počet respondentů také uvedl, že AI používá pro známkování a zpětnou vazbu. Učitelé tvrdili, že jim umělá inteligence dává více času na „působivější práci“.

Ačkoliv je většina respondentů ohledně využití umělé inteligence ve vzdělávání „vcelku optimistická“, téměř všichni mají zároveň i určité pochybnosti. Obávají se, že AI bude produkovat nesprávné informace, a to například při známkování.

Třeba učitel cizích jazyků z King Ecgbert School v anglickém Sheffieldu Ben Merritt nedávno použil umělou inteligenci k vygenerování komiksu pro svou třídu. V hodině chtěl totiž žáky požádat, aby v němčině pojmenovali části obličeje, na internetu ale nemohl najít ideální ilustraci. „Bylo snadné najít obrázky usmívajících se dětí nejrůznějších etnik, pohlaví a tak dále, ale na žádném z nich nebyly nijak zvlášť vidět zuby. Zadáním toho, co jsem chtěl, jsem získal přesný obrázek, který jsem nakonec použil,“ popisuje pro BBC.

Příprava podkladů i známkování

Podle průzkumného nástroje Teacher Tapp využívají umělou inteligenci při své práci čtyři z deseti učitelů. Profesorka a spoluzakladatelka a hlavní analytička aplikace Becky Allenová podotýká, že pro některé učitele je snazší využívat umělou inteligenci pro usnadnění práce než pro jiné. „Dnes už je opravdu zcela normální, že jako učitel matematiky už domácí úkoly neznámkujete,“ říká pro BBC.

Catherine Elliottová z městské rady Sheffieldu pořádá vzdělávací setkání pro učitele z celého města. Mluví s nimi i o tom, jak využívají umělou inteligenci. „Většina lidí ji používá k vytváření podkladů, například pro zjednodušení textu do jazyka srozumitelného čtenářům určitého věku,“ nastiňuje pro BBC. To podle ní může pomoci dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, s handicapem nebo těm, pro které je angličtina druhým jazykem. „Slyšela jsem příběhy lidí, kteří ji používají jako výchozí bod pro psaní esejí. Samozřejmě je potřeba přidat osobní pohled, ale může vám to vygenerovat opravdu dobré věty,“ dodává.

Většina lidí AI používá k vytváření podkladů, například pro zjednodušení textu do jazyka srozumitelného čtenářům určitého věku

Víc volného času

„Jako učitel toho musíte dělat strašně moc – ať už jde o administrativní úkoly, přípravu materiálů, nebo známkování,“ poznamenává Merritt. Díky zkrácení doby strávené nad administrativními úkoly se tak může více soustředit na zlepšování výukové praxe. Merritt nicméně zdůrazňuje, že je potřeba kontrolovat obsah, který umělá inteligence vytváří. Jeho varování potvrzují i výsledky průzkumu. Ačkoliv je většina respondentů ohledně využití umělé inteligence ve vzdělávání „vcelku optimistická“, téměř všichni mají zároveň i určité pochybnosti. Obávají se, že AI bude produkovat nesprávné informace, a to například při známkování.

Zpráva britského ministerstva školství uvádí, že u některých učitelů se díky používání umělé inteligence snížil počet přesčasů, zlepšila se rovnováha mezi jejich pracovním a soukromým životem a vzrostla jejich spokojenost s prací. Šéfka resortu Gillian Keeganová upozorňuje, že je zapotřebí správný přístup, aby bylo možné využít výhod této technologie. „Je povzbudivé, že mnoho odborníků v oblasti vzdělávání již vidí hmatatelné přínosy umělé inteligence. Výsledky nám poskytují zásadní důkazní základnu pro naši budoucí práci v oblasti umělé inteligence, která nám pomůže učinit správná rozhodnutí, abychom z generativní umělé inteligence získali to nejlepší bezpečným a spolehlivým způsobem,“ říká.

Související…

Konec učení jazyků? Umělá inteligence už všechno přeloží v reálném čase
František Mašek

foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek