Většina nadaných dětí se dokáže učit a zpracovávat informace rychleji než ostatní v jejich věku a také chápat látku o několik tříd výš než jejich vrstevníci. Ne vždy se ale jedná o vzorné žáky se skvělými výsledky. Neurovědci tvrdí, že nadání vypadá u každého dítěte jinak. Jak to ale poznat? Ve svém článku pro CNBC to popisuje Megan Cannellaová, která je manažerkou služeb pro rodiny v americkém Davidsonově institutu a deset let vyučovala humanitní vědy na vysoké škole.

1) Asynchronní vývoj

Má vaše bystré dítě potíže s jednoduchými úkoly, jako je zavazování tkaniček nebo pamatování na čištění zubů? Jde o některé z příkladů takzvaného asynchronního vývoje – neboli toho, že se v některých oblastech rozvíjí rychleji než v jiných. To je podle Cannellaové u nadaných dětí běžné. Nadané osmileté dítě může vykazovat čtenářské dovednosti žáka sedmé třídy, matematické schopnosti odpovídající páťákovi a sociální dovednosti na úrovni svých vrstevníků.

2) Emocionální hloubka a citlivost

Neurovědci naznačují, že nadané děti mívají intenzivnější emoční reakce na okolní svět. Například se jim nemusí líbit pořady, v nichž se postava zraní nebo je smutná. Mnohé z nich mají také zvýšený smysl pro spravedlnost a mohou zažívat frustraci a zklamání, když mají pocit, že je nějaká situace špatná. Vzhledem k jejich asynchronnímu vývoji navíc ještě nemusejí mít dovednosti emoční regulace, aby se v těchto velkých pocitech dokázaly orientovat.

Když pro ně škola není dostatečně náročná nebo zajímavá, mohou ztratit motivaci. Zamyslete se nad tím, jak byste se cítili po osmihodinové směně, kde pro vás není žádná výzva a ani vás během ní nic nezaujme.

3) Existenciální zpochybňování

Zvědavost nadaných tí je často neukojitelná, zejména pokud jde o existenciální aspekty života. Mohou se více než jejich vrstevníci zajímat o témata, jako je smrt, chudoba, klimatické změny a nespravedlnost. I film nebo kniha určená dětem, která se zabývá například tématem šikany, je může přimět k tomu, aby si kladly otázky o charakteru společnosti. Otázky se mohou pohybovat od „Co se stane, až zemřeme?“ až po „Proč se na světě dějí špatné věci?“.

4) Jedinečné zájmy nebo vyspělý smysl pro humor

Když dítě dělá chemické vtípky na vysoké úrovni nebo studuje mapy hromadné dopravy velkých měst, rodiče se někdy obávají, že přichází o dětství nebo že „není dítětem“. Ve skutečnosti mohou mít ale jejich potomci jen pokročilejší chápání a znalosti daného tématu než ostatní v jejich věku.

5) Nedostatečný prospěch ve škole

Nadané děti mají extrémní potřebu neustálé mentální stimulace. Ve škole se mohou snadno nudit, protože se zkrátka učí věci rychleji než jejich vrstevníci. Když pro ně škola není dostatečně náročná nebo zajímavá, mohou ztratit motivaci. „Zamyslete se nad tím, jak byste se cítili po osmihodinové směně, kde pro vás není žádná výzva a ani vás během ní nic nezaujme,“ říká Cannellaová. 

Rozvíjejte potenciál

Nadání je ve svém jádru odlišností v mozku, která přispívá k živému a intelektuálně rozmanitému světu. Jeho hlubší zkoumání u vašeho dítěte vám může pomoci lépe pochopit, kým je, a poskytnout mu prostředky k dosažení jeho plného potenciálu. Zkuste například vyhledat organizaci pro nadané děti, abyste našli odborníky, kteří vám poradí, variantou může být také alternativní škola, která je schopná se jedinečnosti vašeho dítěte více přizpůsobit. 

Související…

Odemkněte potenciál svých dětí, 16. díl: Jak na odlišné talenty?
Jan Mühlfeit

 

foto: Shutterstock, zdroj: CNBC.com