Když jedna z největších čínských celebrit Simon Gong, známý také jako Gong Jun, zveřejnila v červnu 2022 nový hudební videoklip, 15 milionů zhlédnutí na Weibu (čínská alternativa Twitteru) nasbíral velmi, velmi rychle. Klip však nevyniká pouze pro některé uživatele evidentně atraktivním obsahem, ale také zpracováním, ačkoliv toho si mohli všimnout jen skalní fanoušci. Zpěvákem totiž nebyl sám Gong, ale jeho digitální replika poháněná umělou inteligencí, vytvořená společností Baidu. A pokud by vás napadlo, kdo složil hudbu, pak se nemýlíte – ano, také umělá inteligence. Vznikl tedy první čínský videoklip, jehož obsah byl umělou inteligencí plně vygenerován.

Homo digitas

Společnost Deloitte definuje „digitálního člověka“ jako virtuální bytost poháněnou umělou inteligencí, která dokáže aktivně a velmi obsáhle neverbálně  komunikovat. V posledních letech tuto rodící se technologii stále častěji využívají společnosti s nepřetržitou provozní dobou a vedle nich také mediální a zábavní průmysl s cílem zaujmout co nejvíce diváků a posluchačů. Předpokládá se, že potenciální hodnota trhu, který se kolem digitálních osob vytvoří, dosáhne zhruba 530 miliard USD (v roce 2010 to bylo 10 miliard US). Hnací silou boomu digitálních lidí je poptávka po nich,“ říká Shiyan Li, vedoucí oddělení digitálních lidí a robotiky ve společnosti Baidu.

Simon Gong aka Gong Jun. (zdroj: Baidu)


Debut Simona Gonga, digitální celebrity z dílny společnosti Baidu, se na první pohled nemusí zdát být ničím převratným, protože koncept virtuální idoly si cestu do společnosti našly už před několika lety. Například americká virtuální influencerka Lil Miquela, která se od roku 2016 objevuje po boku skutečných lidských celebrit v online reklamách a televizních spotech, na Instagramu získala už přes tři miliony sledujících.

Na virtuální čínské hvězdě je však něco jiného: je to digitální člověk schopný naslouchat, mluvit a komunikovat se skutečnými lidmi na dosud nevídané úrovni. A Gongovy digitální povinnosti se neomezují jen na zpěv: v nejnovější aktualizaci aplikace Baidu App se Gong objevuje na telefonech uživatelů a pomáhá s vyhledáváním a dotazy pomocí velmi realistického hlasu. Od spuštění této interaktivní vyhledávací funkce v roce 2021 se díky ní zvýšil počet hlasových vyhledávání v aplikaci Baidu App o 18,2 %.

Společnost Baidu začala poprvé vyvíjet digitálního zaměstnance v roce 2019 ve spolupráci s bankou Shanghai Pudong Development (SPD). Cílem bylo vytvoření digitálního finančního poradce, který by poskytoval bankovní služby klientům stejně jako poradci na pobočkách, SPD Bank uvádí, že jeho služeb dnes využívá téměř půl milionu jejích klientů. „Přístup k digitálním zaměstnancům mimo běžnou pracovní dobu nám umožňuje nabízet služby zákazníkům 24 hodin denně 7 dní v týdnu, s nízkými náklady a vysokou efektivitou,“ říká zástupce banky.

„Digitální lidé mají již dnes prokazatelnou obchodní hodnotu v mnoha oblastech,“ říká Lu. „V budoucnu bude určitě existovat velká skupina digitálních lidí, kteří budou vedle nás koexistovat v životě i v práci.“

Virtuální moderátor z produkce Baidu také nedávno poskytoval živé komentáře ve znakové řeči pro diváky se sluchovým postižením na zimních olympijských hrách v Pekingu (2022). Vzhledem k tomu, že podle Světové zdravotnické organizace trpí přibližně 430 milionů lidí na celém světě „invalidizující“ ztrátou sluchu, existuje pro využití této technologie velký potenciál ke zvýšení jejich přístupu k široké škále obsahu.

Zpestřete si svůj virtuální život v metaverzu

Digitální lidé budou hrát v našem každodenním životě stále větší roli, od zábavy až po veřejné služby. Za jejich přirozeným a nenuceným vzhledem se však skrývá složitá síť nových a nově vznikajících technologií.

Stejně jako má každý skutečný člověk svůj soubor dovedností a talentů, má je i nová generace digitálních lidí. ERNIE společnosti Baidu například dokáže na požádání generovat texty a vytvářet realistické obrázky. Digitální lidé určení jako mluvčí značek mohou zase samostatně vytvářet a zveřejňovat příspěvky na sociálních sítích, navrhovat plakáty a vystupovat ve videích.

Yanxia Lu, asistentka ředitele výzkumu v IDC China, říká, že výhody jsou již nyní jasné. „Digitální lidé mají již dnes prokazatelnou obchodní hodnotu v mnoha oblastech,“ říká Lu. „V budoucnu bude zcela jistě realitou velká skupina digitálních lidí, kteří budou vedle nás koexistovat v životě i v práci.“

Související…

Ukočírujeme je? Virtuální influenceři už mají miliony fanoušků, ale i své slabiny
Jan Handl

foto: Baidu, Shutterstock, zdroj: MIT Technology Review