Tato volba nebyla náhodná. Pod vedením kreativního ředitele Gurama Gvasalii totiž VETEMENTS opět potvrdilo svou pověst módního rebela, který propojuje ostrý politický komentář s módní experimentací. Kolekce pro jaro/léto 2026 nabídla 64 looků, které šokovaly, zneklidňovaly i fascinovaly.

Jak Guram Gvasalia propojil módu s antifašistickým manifestem?

Otevření přehlídky nebylo pouze estetickým výkřikem, bylo silným manifestem. Guram Gvasalia se totiž rozhodl promluvit o tématu, které je v Evropě stále citlivější – nárůst krajní pravice a populismu. Úvod proto patřil modelkám v bílých tričkách se symboly přeškrtnutých hákových křížů. Atmosféru doplňovali štěkající psi, temné stroboskopické světlo a hutné techno v podání Anyma a Chrise Avantgarda.

Na svém instagramu po přehlídce napsal:

Vyrůstat s židovskou matkou, křesťanským otcem a muslimským dědečkem vás naučí, že hledání společného jazyka je cennější než lpění na rozdílech. Jsme všichni lidé. Jsme jedno. Svět se nebezpečně vrací zpět. Nedovolme, aby se to opakovalo. F*ck Fascism.“

Tímto prohlášením dal jasně najevo, že pro něj není móda jen vizuální disciplína, ale platforma pro kulturní komentář. Od roku 2021, kdy převzal VETEMENTS https://prm.com/cz/m/vetements po odchodu bratra Demny (nyní u Gucci), pokračuje v DNA značky, které je postavené na tom provokovat, polarizovat a mluvit nahlas.

Závěr prohlídky pak patřil Anok Yai, která se na mole rozplakala v černé večerní róbě. To byla emocionální tečka za přehlídkou, kterou kritici označili za „přehnané monstrum“ s politickým přesahem. A rozhodně to byla podívaná měsíce!

Odhalená záda a genderové otázky: Skandál nebo kritika?

Jedním z nejdiskutovanějších prvků kolekce byla tzv. front-back konstrukce. Zepředu konzervativní slipové šaty, tvídové kostýmy, bonbónově růžové róby, zezadu však zcela odhalené kousky. Modelky se otáčely a odhalovaly holá záda, hýždě, stehna. Často chráněné jen punčochami nebo vysokými kozačkami.

U mužských modelů se tento přístup objevil jen okrajově, například v podobě džín s průhlednou plastovou zadní částí, skrze niž prosvítaly bílé trenky. Dva looky nesly na bocích připoutané obrovské polštáře připomínající airbagy, což je metafora ochrany, zranitelnosti a osobního prostoru.

Tato forma konstrukce vyvolala kontroverze. Oslava svobody nebo zrcadlo hypersexualizace žen na sociálních sítích? Kritika objektifikace nebo její nevědomé potvrzení? Právě v této ambivalenci tkví síla značky VETEMENTS, která nutí k otázkám, ne k odpovědím.

Proč se přehlídka odehrála v podzemí?

Výběr lokace nebyl náhodný. Opuštěný sklep pod Champs-Élysées evokoval atmosféru berlínského klubu Berghain. Neonové trubky, blikající světla, temné stěny a syrový industriální prostor, to vše přeneslo publikum do srdce undergroundu. Tvůrci osvětlovací techniky dokonce schválně nasměrovali světla tak, že modelové ztráceli orientaci a vcházeli přímo do zón fotografů.

Obličeje modelů byly zahaleny nylonovými punčochami, což posílilo anonymitu a zároveň odkazovalo na estetičnost Martina Margiely – další klíčovou inspiraci Gurama Gvasalii. Tímto aktem VETEMENTS jasně deklarovalo, že i v době luxusních showrooms a digitálních kampaní může být móda stále subverzivní, surová a reálná.

Zajímavým kontrastem byl fakt, že takto silně „protisystémová“ přehlídka se odehrála na nejkomerčnější pařížské třídě, přímo nad nablýskanými butiky. Protipól nebo výsměch? VETEMENTS zůstává módním disidentem, který přisypává sůl do rány, i přestože je toho všeho sám součástí.

 

Co z kolekce rezonovalo nejvíce?

Kromě kontroverzních konstrukcí nabídla kolekce i typické VETEMENTS prvky, jako je ironie, přehánění a reflexe popkultury. Trička s nápisy „I AM NAKED UNDERNEATH MY CLOTHES“, třpytivá tílka ve stylu devadesátých let, nafukovací cestovní polštáře jako doplňky, obří bomber bundy s miniaturami sak, tenisové uniformy nebo kožené pláště.

Barevná paleta se vyvíjela od černobílých začátků, přes tartan, kamufláž a proužky, až po dramatické večerní modely. Některé blejzry měly na zádech nadbytečné vrstvy látky, které v pohybu vlály jako křídla. Vše bylo přehnané, ale stále nositelné v duchu luxusního streetwearu.

Značka tak opět dokázala spojit komerční sílu s konceptuální hloubkou. Zůstává komentátorem současné kultury, který místo pozlátka nabízí syrovou reflexi toho, co se ve společnosti děje.

A pokud se k tomuto manifestu chcete připojit, tyto skvělé kousky u nás můžete najít třeba v PRM https://prm.com/cz.

Závěrem

VETEMENTS SS26 není jen kolekcí, ale je výpovědí. Politickou, sociální, estetickou. Je to návrat ke kořenům značky, která se nikdy nebála provokovat a zároveň posouvat hranice toho, co móda může (a má) říkat. Guram Gvasalia ukázal, že i v roce 2026 lze skrze oděv klást nepříjemné otázky. A to je přesně to, co dnešní móda potřebuje.

Autor: Ivona Harčarová

foto: VETEMENTS SS26