Senátor a kardiochirurg Jan Pirk se spojil s několika odbornými partnery a spouští projekt Lékošmejdi.cz. Základem projektu je interaktivní web, který lidi z lékošmejdy ohrožených skupin učí, jak rozeznávat klamavou reklamu a jak se jí bránit. Web se spustil v létě tohoto roku, postupně se ale projekt rozšiřuje.

„Mnohokrát jsem byl na policii kvůli tomu, že lékošmejdi ukradli mou fotku, doplnili ji smyšlenou citací a lákali přes mé jméno lidi ke koupi v uvozovkách zázračných léků. Je to jednoznačné zneužívání lidí v citlivé situaci, kterému se nemohu účinně bránit nejen já, ale ani ti, na které reklama cílí. Právě proto vznikl projekt lékošmejdi.cz,“ vysvětluje senátor Jan Pirk.

Na internetu se velmi často objevují klamavé reklamy na domnělé léčivé přípravky, které slibují zázraky v léčbě vysokého tlaku, cévních problémů nebo obezity. V reklamách jsou přitom využívány smyšlené citace odborníků a celebrit, které mají pacienty potýkající se s vleklými zdravotními problémy nalákat ke koupi přípravků často i za tisíce korun.

Web, jehož vznik podpořila Všeobecná zdravotní pojišťovna a Asociace inovativního farmaceutického průmyslu (AIFP), na všechna tato rizika a nejčastější triky lékošmejdů upozorňuje. Vysvětluje problematiku podvodníků s potravinovými doplňky, které jsou falešně vydávané za léky s údajně mimořádnými účinky, každý návštěvník webu si může otestovat, jak je odolný vůči klamavým reklamám, a dozví se, jak rozpoznat a zvládat agresivní prodejní praktiky – protože s nimi se může setkat prakticky kdokoli, ať už on sám, nebo někdo z jeho blízkého okolí.

„Na lékošmejdy jsme zatím v mnoha ohledech krátcí, protože se nejedná o léky ale potravinové doplňky, které nejsou kontrolované SÚKL, webové adresy se mění, registrace vedou do zahraničí, nikdo konkrétní se v podstatě nedá dohledat. Nejlepším řešením je tak posilovat prevenci, tedy vědomí lidí, na které podvodníci cílí, a snažit se, aby byli proti zneužití odolnější,“ myslí si Jan Pirk.

„Lidé jsou stále terčem klamavých reklam, v případě přípravků slibujících řešení zdravotních problémů, je to obzvlášť nebezpečné. Všeobecná zdravotní pojišťovna proto vítá tuto iniciativu, která pomáhá lidem rozpoznat manipulaci a chránit se před neetickým zneužíváním jejich zdravotních potíží,“ říká Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP ČR pro služby klientům.

„Jsme velmi rádi, že jsme mohli projekt podpořit. Podobně jako v případě elektrošmejdů jde i tady o ochranu lidí před neetickými a klamavými praktikami. Chceme, aby se o své zdraví starali zodpovědně – ideálně ve spolupráci s lékaři, a ne podle slibů z internetu,“ říká David Kolář, výkonný ředitel AIFP.

Díky spolupráci s Asociací českých a moravských nemocnic jsou Lékošmejdi vidět přímo v čekárnách nemocnic. Do 126 nemocnic by zaslán leták k projektu, pozitivně reagovala například Městská nemocnice Ostrava, která využila i své LCD obrazovky, nebo nemocnice v Horažďovicích či Hodoníně.

Spuštění webu bylo prvním krokem v osvětové kampani, kterou senátor Jan Pirk v rámci boje proti lékošmejdům vede. Aktuálně se zaměřuje na orientaci ohrožených lidí v internetovém prostředí a v oblasti klamavých reklam a zvyšování odolnosti lidí vůči nákupům předražených pseudoléků.

V pilotním provozu navštívilo dosud web www.lekosmejdi.cz 567 uživatelů a z nich celých 75 % prošlo testem na Lékošmejdy.

foto: Media List, zdroj: Media List