Politika českému podnikání příliš nepřeje, přesto příliš nezaznamenáváme odliv českých mozků. Naštěstí. Češi by se ale podle organizátora Týdne podnikání a šéfa podnikatelského institut ELAI Lukáše Sedláčka měli chystat na to, že "průměr" začnou brzy nahrazovat stroje. Kdo nebude stoupat výš, zůstane opodál.

V jednom rozhovoru jste řekl, že Češi oceňují spíš konformitu a průměrnost než výjimečnost a úspěch. Platí to stále?

Ano, je to stále můj dojem. Strávil jsem několik let v Dánsku, v silně egalitářské společnosti, kde se snaha vyniknout interpretovala jako domýšlivost a pohrdání jinými lidmi. V České republice občas pozoruji k výjimečnosti dost podobný přístup. Jsme vlastně v mnohém obdobně egalitářská společnost jako ta dánská. Máme samozřejmě ohromný potenciál. Avšak budoucnost české ekonomiky bude záviset na tom, jestli jej dokážeme plně rozvíjet, v dětech i v dospělých. Ono být pouze průměr totiž bude  stačit stále méně. Konkurence vyspělejších ekonomik, robotizace a umělá inteligence budou průměrné výkony stále více nahrazovat, proto potřebujeme být více a více výjimeční, mířit výše a výše.

Češi na tom nejsou špatně, co se týče kvalifikace a pracovitosti, ale občas je nám vyčítáno, že neumíme prodat naše úspěchy. Z čeho podle vás ta naše pseudoskromnost plyne?

Asi to z části souvisí s tím naším egalitářstvím. Když někdo prodává své úspěchy posluchačům, tak máme tendenci jej vnímat spíše jako náfuku, který se rád vytahuje a povyšuje nad ostatní. Z části to také může souviset s tím, že nemáme moc vzory osobností-prodejců, ke kterým bychom jako Češi vzhlíželi. Vždyť ani náš slavný Cimrman své úspěchy neprodával, a museli to za něj po jeho smrti dělat jiní...

Lukáš Sedláček uvádí summit uplynulého ročníku Týdne podnikání.

Osobní marketing není novinka

Nespočívá tedy dnes úspěch spíš v tom, že má člověk správný "osobní marketing"?

Ano, ale není to nic nového. Uvědomovali si to třeba i v antickém Řecku. Jak psal Platón, zdání je povětšinou to, co se počítá, ne pravda samotná, proto mnozí lidé zasvěcují svůj život hlavně tomu, aby se o nich dobře vyprávělo. Je těžké najít hranici mezi zdravým sebevědomím a ješitností. Bez budování vlastní osobní značky to má člověk v dnešní době stále těžší.  

Týden podnikání má tedy spíš inspirovat a motivovat? Nebo se účastníci setkávají s konkrétními nabídkami?

Ano, hlavně inspirovat a motivovat ty, kteří již podnikají, nebo o svém vlastním podnikání uvažují. S konkrétními nabídkami se ale asi mohou lidé setkat také. Budou mít příležitost seznámit se s činností tisíce firem a startupů. Cílem je ale především nadchnout lidi do podnikání a oslavit ty, kteří již podnikají. 

Jak k podnikání podle vás přispívá česká politika? A může mu pomoct nová vláda, pokud nějaká vznikne?

Obávám se, že česká politika tu pro podnikání nevytváří dlouhodobě příznivé prostředí. Postrádám strategii do budoucna, postrádám kontinuitu, postrádám podporu příznivého podnikatelského klimatu. Co bude s novou vládou, uvidíme, nikdy nepřestávám být optimistou, byť tento můj optimismus spojený s českou politickou scénou dostává dost na frak.

České mozky zůstanou

Sám přivádíte na Týden podnikání mladé "hvězdy" ze zahraničí. Nehrozí odliv českých podnikatelských mozků mimo Česko, pokud získají to sebevědomí, o kterém mluvíte?

To si nemyslím. Zakladatelé Avastu jsou pořád v Česku, zakladatel Kiwi je tu pořád také a mohl bych takto pokračovat dlouho. Česká republika je velmi liberální zemí s kvalifikovanou a nepředraženou pracovní silou, poskytuje bezpečí, není to vůbec špatná základna i pro globální podnikání.

 

Základem pro české talenty je asi perfektní vzdělání. Toho se dá v Česku i kvůli přístupu politiků ke školství docílit jen částečně. Pomáháte nějak i těmto nadějným lidem, aby mohli studovat v zahraničí?

Dělali jsme po mnoho let semináře na českých středních a vysokých školách o možnostech studia na nejlepších univerzitách světa. A to i s pomocí českých absolventů takovýchto univerzit. Studium v zahraničí na jedné z těchto škol mě osobně velice nadchlo, proto jsem chtěl s ELAI dodat českým studentům sebevědomí, aby alespoň část svého studia strávili v zahraničí, na jakékoliv škole chtějí. Jak jednou pravil Chesterton, člověk cestuje, aby znovu objevil svůj domov. Měnit prostředí budeme moci snáze, budeme-li vědět, k čemu bychom chtěli směřovat.

Proč si dát Týden podnikání

Kdybych se měl takhle spatra zeptat, proč bych měl vyrazit na Týden podnikání, jak byste mě přesvědčil? 

Rozsah Týdne podnikání je v Česku skutečně unikátní, čeká na vás více než 100 doprovodných událostí po celé zemi. Jsou to skvělé události pořádané na téma podnikání neziskovkami, různými sdruženími, komorami a organizacemi. Každý si najde, co chce. Letošní hlavní událost Týdne podnikání, která proběhne 15. listopadu ve Slovanském domě v Praze, bude také skvělá.

Účastníci budou moci navštívit užitečné semináře, konference, veletrhy, diskutovat budou moci třeba se šéfem PayPal nebo s 20letým Chrisem Kelseym, který už před dvěma roky dokázal vybudovat startup se šedesáti zaměstnanci a zisky nad 10 milionů dolarů a dnes staví v Dubaji první mrakodrap na světě vytištěný na 3D tiskárně. To si prostě nemůžete nechat ujít.