Když Lucie Marková začala před lety navrhovat šperky a módu, zařídila si malý ateliér. A protože každý začátek je těžký, zkusila svůj ateliér pronajímat přes víkend prostřednictvím AirBNB – a fungovalo to. Jasně že to není bez problémů – musíte si dávat pozor, koho si pustíte domů, musíte dodržovat předpisy a také brát ohledy na okolí. Pokud si ale pohlídáte povinnosti a domluvíte se se sousedy, můžete si zajistit hezký vedlejší příjem – a vaši hosté vám třeba ještě nakrmí kočku.

Související…

Zvyšuje Airbnb nájmy Praze? Jen ty, na které bychom stejně neměli
Alice Mikulášová

Co vede lidi k tomu, že se o svůj byt začnou tímto způsobem dělit?

Lidé mívají problémy s financemi. Banka vám odmítne změnit splátku úvěru, máte děti a potřebujete zaplatit několik věcí navíc. Ve chvíli, kdy potřebujete nadstandardní příjem, tak můžete pronajmout byt a za dva týdny máte peníze na účtu. Nemusíte si nikde půjčovat, prostě najednou máte 10 000 navíc. Pokud máte základní příjem 20 000 měsíčně, je to hrozně znát. Nemusíte si půjčovat na náhlé výdaje a nemusíte žít ve stresu. A to je pro AirBNB důležitější než lidi, kteří na tom cíleně vydělávají. A těch není zase tolik.

Jak AirBNB zjistí, že jste právoplatným majitelem bytu?

To je na každém hostiteli. Je vaše věc, abyste dodržoval zákony nebo dohodu s majitelem bytu. Můžete se rozhodnout to ignorovat, ale není to dobrý nápad. Nedoporučuju pronajímat byt, ke kterému nemáte povolení – když na to majitel přijde, budete mít špatné vztahy a bude se vás snažit dostat pryč. Často se také stává, že sousedé z toho nejsou nadšeni, a nejsou přátelští ani k hostům, což může zhoršovat hodnocení dané nemovitosti. Já jsem vždy chtěla podnikat čistě, platit daně a taky obejít sousedy v domě nebo na patře a nabídnout jim spolupráci. Vyplatí se to zvláště v případech, kdy vaši hosté dělají hluk nebo jsou nepříjemní svému okolí – můžete to pak řešit vy osobně.

 

 Když se někdo chová slušně v komunikaci s vámi, tak je velká pravděpodobnost, že se bude chovat slušně, i když přijede.

 

Vám někdy volali sousedé?

Já jsem pronajímala ateliér 5 let, stalo se mi to dvakrát. Volala mi sousedka, že je problém s hlukem, že ťukala, a nikdo se neozýval. Do pěti minut to bylo vyřešeno. Máte možnost hosty požádat, aby se zklidnili, nebo zavolat policii a vykázat je z bytu. Pravidla chování je dobré si dát také do podmínek pronájmu. Ale vždy je lepší se s hosty v dobrém domluvit a všechno vyřešit v klidu. Skupinkám, které si na první pohled přijely pořádně užít víkend, jsem třeba dávala číslo na taxíky nebo jim doporučovala kluby, kam se mohou jít bavit.

Jak můžete jako pronajímatel takovým problémům předcházet?

Můžete to odfiltrovat už během úvodní komunikace. Důkladně prostudujte profil zájemců a ptejte se: co se mi vlastně nezdá? Když vám tam napíše obrovský holohlavý padesátiletý chlap „chci přijet“ a ani se neobtěžuje pozdravit, je to podezřelé. Znám ale také lidi, co tohle vůbec neřešili, a pak se hrozně divili, kdo přijel. Strašně důležitá věc je podívat se na fotku. Pokud ji tam váš budoucí host nemá, požádejte ho, aby ji do systému nahrál. Stává se totiž, že přijede někdo jiný než ten, kdo byt či pokoj rezervoval. Pak máte možnost říct „ne, já vás dovnitř nepustím, to nejste vy“.

Stalo se vám někdy, že vám sousedi řekli „my tady AirBNB nechceme“?

Nestalo. Já jsem byla ale také opatrná na selekci hostů. Můžete jet na maximální zisk a vzít tam každého, nebo si můžete vybírat. Už z úvodní komunikace jde často poznat, co za lidi přijede. Ve chvíli, kdy jsem z toho neměla dobrý pocit, tak jsem vždycky napsala „omlouvám se, ale nemůžu rezervaci přijmout“. Když se někdo chová slušně v komunikaci s vámi, tak je velká pravděpodobnost, že se bude chovat slušně, i když přijede.

 

Řada hostitelů neví, jaké jsou jejich povinnosti.

 

Vy jste vedla i kurzy pro hostitele AirBNB. Jak vás to napadlo?

Dostala jsem se do situace, kdy jsem pěti až šesti lidem týdně vysvětlovala, jak založit profil, jak to celé funguje, jak spočítat cenu, a když už toho bylo hodně, tak jsem si řekla, že se to dalo udělat hromadně. Probírali jsme také daně nebo právní záležitosti, které je dobré vědět dopředu. Řada hostitelů neví, jaké jsou jejich povinnosti.

A jaké povinnosti to jsou?

Musíte platit daně. Musíte platit lázeňské poplatky a registrovat některé hosty na cizinecké policii. Když nevíte, existují dnes už specializované firmy, na které je možno se obrátit. Řada pronajímatelů to neřeší, kdokoliv přijede, tak bydlí, neplatí se daně – to ale není dobrý nápad. Já už delší dobu nepronajímám a jedním z důvodů bylo EET, kolem kterého byly obrovské zmatky. Z různých stran chodily různé informace, jestli se EET týká či netýká AirBNB, i finanční správa poskytovala navzájem si odporující informace. A dnes je to pořád nejasné. Lidi se bojí zeptat, aby se nedostali do problémů.

Na co se musí pronajímatel připravit?

Záleží na tom, jak si nastavíte podmínky pro ubytování. Můžete tam napsat cokoliv, třeba „chci, abyste každý den krmili kočku, krmení je na polici v kuchyni“, „prosím, nedělejte nepořádek“, „když budete používat kávovar, tak opatrně…“ – cokoliv. Já neměla kromě dvou již zmíněných případů žádné problémy.

Co si myslíte o nápadech, že odvádět poplatky by mělo AirBNB jako firma?

Pokud to jde spočítat tak, aby se to odvedlo paušálně za všechny, vyřešilo by to velkou část problému. Ovšem AirBNB má přímo v pravidlech stanoveno, že právní otázky si každý pronajímatel řeší sám, včetně účetnictví, plateb, evidencí… Z hlediska globální firmy by bylo velmi obtížné řešit každého jednotlivého člověka. Pokud by existovalo plošné řešení, nebylo by to špatné, ale nevím, jestli to jde.

Pronajímatelé by si podle některých návrhů měli od sousedů svých bytů nechávat schvalovat, jestli můžou ubytovávat hosty či ne.

Často najdete někoho, kdo nebude souhlasit a bude dělat potíže. Je mi jasné, že když vaši hosté dělají nepořádek, je to velký problém. Je to lepší řešit lidskou cestou a dohodnout se. Ale plošně regulovat není dobrý nápad.

foto: Profimedia