Petr Borkovec zakládal finančně poradenskou společnost Partners, která dnes úspěšně funguje po celé zemi. Teď rozhodně neodpočívá a neužívá si úspěšně fungující firmu, ale vydělané peníze i čas naplno vložil do sítě prodejen kvalitních potravin Sklizeno. Chce Česko naučit jíst zdravě. A to i díky tomu, že nabízí dostupné kvalitní jídlo.

Z finančníka jste teď přesedlal na jídlo, proč?

Nepřesedlal, zvládám obojí. Ve dne Sklizeno, v noci Partners a někdy zase naopak. V oblasti jídla už se pohybuji dlouho, My Food jsme zakládali už v roce 2013. Akorát v posledním roce se na zdravou stravu mnohem víc soustředím. Jídlo mě ale zajímá už dlouho a vidím v něm mnohem víc než jen obchodní potenciál. Je to odvětví, ve kterém se realizuji, a myslím, že můžu pomoci tenhle byznys změnit tak, abychom z něj mohli profitovat všichni. Ne jak doteď.

Co tím myslíte?

V tomto odvětví se mi zdá, že všichni naříkají. Výrobci, které řetězce tlačí do podnákladových cen anebo snižování kvality, zákazníci, kteří si stěžují, že české potraviny jsou plné náhražek, a řetězce, které tvrdí, že je ničí cenové akce. Výsledek je, že tu prostě máme hromadu nekvalitního jídla a nikdo z něj nic nemá. A kvalitní potraviny jsou považované za prémiové a drahé. A já to chci díky Sklizeno změnit. Chceme nastavit takový model, kdy budeme prodávat kvalitní potraviny za rozumné ceny tak, aby se to vyplatilo nám i výrobcům a zákazník přitom dostal kvalitní potravinu, kterou si může dovolit.

Prodejny Sklizeno nabízejí kvalitní potraviny přímo od farmářů

To je trochu utopie, ne? Kdyby to šlo, už by to nějaký řetězec udělal.

Ne, protože žádný v Česku nedokázal prodávat v dostatečném množství kvalitní potraviny. Jeho zákazníci jdou vždy po ceně. Tu tím pádem ve vysoce konkurenčním prostředí musí řetězce neustále tlačit dolů. A hojit si marže můžou právě jen na prémiovějším zboží, které pak kvůli tomu má zákazník za luxusní, když ho porovná s nejlevnější privátkou. Takže vlastně zákazník je ten, kdo podle mě způsobuje, že se u nás prodává tolik nekvalitních potravin. A proto u zákazníka se Sklizeno začínáme.

Jak?

Ve Sklizeno věříme, a trendy na západ od nás nám dávají za pravdu, že cesta vede skrz poučení zákazníka o tom, co si kupuje a jaké jsou v jídle rozdíly. Aby se mohl rozhodovat informovaně a ne jen podle ceny.

Na západě je úplně běžné, že už malé děti umí rozlišovat zdravé a nezdravé potraviny, jsou zvyklé na přirozené chutě potravin a jako dospělí pak automaticky nakupují kvalitní potraviny. V Česku se to musí hodně lidí ještě naučit. Jde to pomalu, protože máme jako Češi přirozenou schopnost skepse a zlehčování a nemáme problém zavřít oči před tím, co se nám nehodí do krámu.

A my chceme v tomhle směru s edukací pomáhat. Chceme ukazovat, dáváme ochutnat, vysvětlujeme, nabízíme alternativy ke konvenci. Prostě se snažíme zákazníkům oči otevřít a věřím, že během řekněme dekády tu bude kvalita dle kodexu Sklizena úplně běžná. I proto tento kodex kvality máme. Jde o takový soupis pravidel, která říkají nám i zákazníkovi, jaké potraviny prodáváme a neprodáváme a jaké vlastnosti potravin jsou velmi špatné. Kodex hodláme zpřísňovat postupně tak, jak se bude kvalita potravin zlepšovat a budou dostupné ještě kvalitnější alternativy.

Interiér prodejny v brněnské Galerii Vaňkovka

Myslíte? Vždyť lidé se bouří i při zdražení másla.

Jasně, mně je také nepříjemné, když se ze dne na den úplně tatáž potravina zdraží třeba na dvojnásobek. Ale tady jde o to, že lidé mají kvalitní potraviny zafixované jako luxus i kvůli jejich cenám. To chceme ve Sklizeno změnit. Budujeme velkou síť s vlastní logistikou, kam farmáři a výrobci mohou dodávat ve větších objemech a jen na jedno místo, což jim výrazně snižuje náklady. A dodají tam třeba celou svoji výrobu, takže nemusí mít vlastní obchod a marketing.

Zároveň investujeme přímo do progresivních výrobců a farmářů, abychom společně dokázali vyrábět kvalitu zde v Česku, aby farmáři měli technologie na efektivní výrobu, zároveň vyšší kapacity a podobně. A to vše se projeví ve stále dostupnějších cenách i pro zákazníka. Vedle tohoto efektu rostou příjmy českých domácností, a to opět relativně zlevňuje kvalitní potraviny a činí je dostupnějšími.

Neříkám, že kvalitní potraviny někdy budou cenově stejné jako levné privátky či masová chemická výroba, to nedává logicky smysl, když na ty zdravé většinou používáte dražší suroviny. Tvrdím ale, že budou dostupné skoro každému.

Petr Borkovec

Spolumajitel a generální ředitel finančně poradenské společnosti Partners Financial Services a zároveň šéf a spolumajitel skupiny Sklizeno, která se zabývá distribucí a prodejem kvalitních farmářských a zdravých potravin.

Vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu Mendelovy univerzity v Brně, kde později přednášel předměty kapitálové a finanční trhy, mezinárodní finance a burzy a cenné papíry, věnoval se i odborné publikační činnosti.

Krátce působil v Jihomoravské energetice jako analytik kapitálových účastí, později v německé finančně poradenské společnosti, ve které se vypracoval na pozici regionálního ředitele. V roce 2007 spoluzaložil finančně poradenskou společnost Partners Financial Services, dnes je jedním z partnerů a také jejím generálním ředitelem.

V roce 2013 založil síť moderních bister a obchodů s kvalitním jídlem My FOOD Market, kterou postupně spojil se sítí farmářských obchodů Sklizeno a Náš Grunt, aby společně vytvořili a dále budovali největší síť obchodů s kvalitním a zdravým jídlem v ČR.

foto: Sklizeno, zdroj: Sklizeno