„Každý občan prochází během života různými situacemi – od narození přes školy, zaměstnání, možná i hypotéku a tak dále. A my chceme, aby tyto události a různé povinnosti vůči státu či městu, které s nimi souvisí, byly vyřešeny online. Pozitivní je, že u mnoha z nich už je to možné nyní,“ říká mi ve své kanceláři na Praze 4 muž, který od vlády dostal nelehký úkol: propojením státu a moderních technologií ulehčit všem obyvatelům Česka život.

Jak jsem během našeho rozhovoru pochopila, Vladimíru Dzurillovi se to poměrně dobře daří. „Už máme systém sdílení dat, základní registry, dále datové schránky, které jsou zde nesmírně důležité, potom národní identitu a k tomu Portál občana. Tyto bloky jsou základem celého e-Governmentu. Bez nich se neobejdeme. Vedle toho samozřejmě zůstávají Czech Pointy pro lidi, kteří nechtějí používat digitál,“ vyjmenoval spoluautor a realizátor koncepce Digitální Česko.

Do Portálu občana se budeme moct přihlašovat stejně jako do internetového bankovnictví, přístupy získá asi 5,5 milionu uživatelů.

Kromě Portálu občana, skrze který mohou lidé online řešit většinu služeb, jsme si s Vladimírem povídali i o tom, proč se stále hodně lidí zdráhá tyto systémy využívat a co všechno vlastně do budoucna digitalizace změní.

Spolu s vaším jménem je často skloňována webová brána Portál občana. Přestože funguje už více než rok, musím se přiznat, že jsem o ní poprvé slyšela teprve nedávno. Můžete ji krátce představit a říct, jaké výhody lidem přinese?

Portál občana je vlastně taková čtyřiadvacetihodinová samoobsluha. Na to, abyste se do něj mohli přihlásit, potřebujete datovou schránku nebo občanský průkaz s čipem. Tato platforma byla postavena tak, že se bude postupně vyvíjet jak z hlediska funkcionalit, tak z hlediska služeb. Funkcionality už jsou hodně daleko a teď je to spíš o těch službách. Buď to funguje jako federovaný portál, nebo jako samostatná služba, uživatelé tedy mají například možnost nahlédnout do živnostenského rejstříku, do katastru nemovitostí a tak dále.

Jak přesně to funguje?

Začít můžete na internetové stránce www.gov.cz, kde najdete přehled všech životních událostí. Vyberete si například narození dítěte a hned vidíte peněžitou pomoc v mateřství, porodné, rodičovskou a tak dále. U každé položky je podrobně uvedeno, co obnáší, na co máte nárok a co pro jeho získání musíte splnit, a další informace a přehledy. To všechno si můžete procházet anonymně, ale pro konkrétní služby se pak musíte přihlásit. Je to něco podobného jako internetové bankovnictví, kdy po přihlášení už banka ví, že jste to vy, a díky tomu můžete provádět různé operace.

Jaké služby Portál občana tedy už nabízí?

Momentálně jsou jich desítky. Můžete přes něj vyřídit například veškerá podání na správu sociálního zabezpečení, pro finanční správu, dále samostatné služby jako živnostenský rejstřík, ověřit si platnost řidičského průkazu a počet bodů, podívat se třeba i na portál vašeho města či obce a vyřizovat skrze něj další záležitosti. Hodně zajímavý je výpis z katastru nemovitostí.

Znamená to, že už vůbec nebudeme muset chodit na úřady?

Já sám mám datovou schránku nějakých šest sedm let. Všechny věci, které jsem kdy řešil jako podnikatel, jsem už dokázal odbavit online. Dneska se už bavíme o stovkách podání, která můžu poslat datovou schránkou na úřad, a on mi do ní následně pošle odpověď. To samé je u akceptace datových správ například bankami. Také při vyřizování hypotečního úvěru se dá s bankou komunikovat online. Stalo se mi, že po ověření podpisu na Czech Pointu jsem dokumenty rovnou z Czech Pointu posílal datovou schránkou bance. Takže ano, ten cíl nemuset chodit v takové míře na úřady, se blíží.

Přestože mluvíte o tolika výhodách, které datová schránka a e-občanka mají, tak neznám ve svém okolí snad nikoho, kdo by je využíval…

To je pravda, mnoho lidí tyto možnosti zatím nevyužívá. Přitom řadu věcí ulehčují. Potřebujeme zapracovat na propagaci a musíme udělat osvětu službám, které je možné realizovat elektronicky. Mimochodem, pracujeme na tom, aby bylo do konce příštího roku možné se do Portálu občana přihlašovat také pomocí bankovní identity.

Vladimír Dzurilla (1983)

Vystudoval Slovenskou technickou univerzitu v Bratislavě, absolvoval studijní pobyt v Nizozemí a studium na Britské Open University. Pracoval ve společnostech Accenture, O2, ČMSS. Od května 2016 do současné doby zastává funkci generálního ředitele státního podniku Státní pokladna Centrum sdílených služeb. Od ledna 2018 zároveň vede Národní agenturu pro komunikační a informační technologie. Působí jako poradce předsedy vlády pro oblast ICT a digitalizaci a v únoru loňského roku byl jmenován do funkce zmocněnce vlády pro oblast IT a digitalizace. V rámci této pozice vytváří a realizuje strategickou koncepci Digitální Česko.

V uplynulých týdnech prošel návrh prvním čtením, do konce roku snad bude schválená legislativa a bankám bude samotná implementace trvat asi devět měsíců. Do Portálu občana se pak budeme moct přihlašovat stejně jako do internetového bankovnictví, přístupy získá asi 5,5 milionu uživatelů.

Bude jednou digitální opravdu vše, nebo některé služby státu digitalizovat nepůjdou?

Pořád se mluví o třech službách, které digitální formou realizovat nebude možné. A to je uzavření manželství, rozvod a prodej majetku. Náš zákon o právu na digitální službu každopádně předpokládá, že do jednoho roku od jeho schválení vznikne katalog, který popíše veškeré služby, jež je možné digitálně poskytnout. Budeme dělat analýzu, co potřebujeme, co ne, odstraníme duplicity. Očekáváme, že do následujících pěti let od schválení zákona bude kromě těch tří zmíněných služeb všechno digitální.

Někteří lidé se určitě mohou bát o bezpečí svých dat. Jak zaručíte, že jsou proti jejich úniku chráněni?

Řídíme se Zákonem o kybernetické bezpečnosti, který musí každý správce daného systému dodržovat. V rámci toho předpokládáme, že ty systémy jsou bezpečné.

Mohu zjistit, jaká moje data stát využívá a k čemu?

Ano, a zde je další výhoda. Jednou z funkcí, které Portál občana nabízí, je kompletní souhrn přístupů. Na jedné straně vidíte, kde o vás stát eviduje vaše údaje, a taky přehledně vidíte, kdy se na vás díval. Naopak, když datovou schránku či Portál občana nevyužíváte, zjistíte to velmi těžko, jedině snad kdybyste se dotázali u všech institucí. Takhle to víte hned.

Plánujete do budoucna absolutní digitalizaci, nebo stále bude možné vyřizovat všechno klasicky?

Jak jsem zmínil, v budoucnu půjdou udělat on-line, tedy z pohodlí domova, auta či kanceláře takřka veškeré úkony vůči státu. Na druhou stranu se počítá i se zachováním Czech Pointů a samotných úřadů. Ne každý chce být samozřejmě digitální, ne každý tomu důvěřuje. A hlavně – občan má právo si formu komunikace s úřady vybrat. My se však snažíme digitální úkony zvýhodnit, aby byly rychlejší, levnější. Už dneska například stojí žádost o výpis z rejstříku trestů 40 korun a v Portálu občana je zadarmo. Zkrátka chceme celkovou digitalizací lidem ulehčit život.

Související…

Chystá se tendr na zastávky. Co přesně Pražanům a Praze přinese?
Zdeněk Strnad

foto: Archiv Vladimíra Dzurilly, zdroj: Digitální Česko