fbpx

Zveřejněno: 27. 7. 2017

Zhruba ve věku čtrnácti měsíců jsou slepice z velkochovů poslány na jatka. Proč? Zkrátka už nesnášejí požadovaný počet vajec. Na to se ale Petr Dobrý odmítal dívat a založil organizaci, která ubohé drůbeži pomáhá. Projekt Slepice v nouzi zachrání ročně kolem 10 000 životů, zdaleka to však není jediná záslužná aktivita, kterou se ochránce přírody zabývá. 

Petr Dobrý je majitelem internetového obchodu Zelená domácnost a 5 % z každého prodaného produktu věnuje neziskovkám. V jedné takové iniciativě dříve působil a trošičku se mu po ní zastesklo. Rozhodl se tedy udělat malou osvětu ohledně drůbeže v klecových i halových chovech. A projekt Slepice v nouzi byl na světě. Rozhodně se ale nedá nazvat “malou osvětou”. Petr Dobrý vzbudil zájem mnoha médií a tisíců lidí, kteří se rozhodli za lepší život slepic bojovat spolu s ním. 

petr dobry

„Každý den mi chodí e-mailem informace o tom, že se další obchodní řetězec zavázal neprodávat klecová vajíčka díky tlaku veřejnosti a neziskovek. Myslím, že do roku 2025 už je v obchodech téměř nenajdeme,“ říká Petr Dobrý.

Slepice se také umí radovat a truchlit

„Nikdy jsem neměl rád dělení zvířat na hospodářská/domácí, hezká/ošklivá nebo hodná/zlá. Zvířata jsou jenom jedna a všechna jsou svým způsobem zajímavá a krásná. Jenže my lidé se k nim často chováme se značným despektem a dost jim ubližujeme. Říkal jsem si, že míra toho zla by se měla vyvážit,” nasťiňuje počáteční myšlenku svého projektu Petr. Nosnice ve velkochovech jsou usmrcovány velmi mladé jen kvůli tomu, že už nejsou schopny produkovat takové množství vajec, které vyžadují normy. Malé hospodáře však dokážou svou snůškou uspokojit klidně i na dalších deset let. „Rozhodli jsme se slepice z velkochovů tedy vykupovat a hledat jim u lidí nové domovy. Snažíme se ale o pozitivní přístup. Místo fotek zbídačených zvířat z klecí ukazujeme veřejnosti příběhy těch zachráněných a lidí, kteří jim pomohli,“ dodává pan Dobrý, který má k sobě spousty úžasných dobrovolníků, bez nichž by projekt nemohl fungovat. 

slepice v nouzi shutterstock 132000623

Lidé, kteří si slepičky z velkochovů osvojili, říkají, že není nic dojemnějšího, než vidět zvíře, jak poprvé vstupuje na zelený trávník a postupně si zvyká na svobodný život.

Pomoci můžete i vy

Pokud se ani vy nechcete podílet na prosperitě velkochovů, pozorně čtěte tištěný kód na vajíčkách v supermarketu. Stěžejním ukazatelem se pro vás stane první číslice. Nejhorší je č. 3, které poukazuje na to, že je vajíčko z klecového chovu. Č. 2 značí produkt od nosnic v halách. U č. 1 si můžete být jistí, že hlavní ingredience ve vaší omeletě pocházejí z volného výběhu, a nákupem vajec s označením 0 podpoříte slepičky z ekologického chovu. Jestliže byste rádi pomohli ještě víc, mrkněte sem a zapojte se do některého z programů Slepice v nouzi. 

zaba shutterstock 438628294

Petr Dobrý nepomáhá jen slepicím. Z jara chodí dle svých vlastních slov například na žáby. Obojživelníky sbírá ze silnice a zachraňuje je před nekompromisními koly vozidel.

Zelená domácnost 

Jak jsme prozradili v úvodu, Petr Dobrý je i majitelem e-shopu Zelená domácnost. Bohatý sortiment od přípravků na úklid přes bambusové nádobí, ptačí budky a domečky pro hmyz až po prostředky, které zajišťují úsporu energií, osloví každého, koho zajímá zdravý životní styl. „Jsme česká rodinná firma a říkáme o sobě, že jsme tak trochu jiný internetový obchod. Maximalizace zisku u nás totiž není na prvním místě, jde nám hlavně o to, aby ta práce měla smysl. Když jsme s manželkou Zelenou domácnost zakládali, věděli jsme, že budeme jejím provozem pomáhat neziskovým organizacím. Každý, kdo u nás nakoupí, si může vybrat z pěti projektů, kterým svou objednávkou přispěje,“ dodává na závěr Petr.   

Autor: Petra Kruntorádová

foto: Shutterstock a archiv

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...