Proč je krém, který jste si koupila na dovolené v zahraničí, účinnější než ten samý zakoupený v Čechách? Proč parfém z e-shopu voní jinak než ten z parfumerie? Jásáte, že jste na internetu objevila svůj oblíbený odstín rtěnky, který už nikde jinde není k sehnání? A je opravdu proč jásat?

Říkáte si, jak může být někdo v dnešní době tak hloupý, že nakupuje za horentní sumy v kamenných obchodech, když může to samé koupit někdy až o polovinu levněji na internetu? V dnešním článku bych vám ráda nastínila skryté nevýhody a nebezpečí, které na vás čekají, pokud pořizujete kosmetiku na internetu. Proč ráda nakupuji v kamenných parfumeriích, e-shopech „oficiálního distributora“ a v zahraničí?

prosla kosmetika shutterstock 634857719

Chcete být krásná? Investujte do kvalitní kosmetiky.

Padělek nebo originál?

Jakkoliv je kosmetika v Sephoře nebo Douglasu předražená, nakupuji většinou právě v kamenných parfumeriích, protože mám jistotu, že si koupím originální produkt. Myslíte si, že padělky jsou záležitostí pouze pofiderních e-shopů? Řada internetových prodejců opravdu nenakupuje od oficiálních distributorů, protože by si nemohli dovolit nasadit tak nízké ceny produktů.

Jakkoliv je pravděpodobost padělku poměrně nízká, další možnost je mnohem rozšířenější a stejně nebezpečná. Objevila jste na internetu svůj oblíbený odstín rtěnky, který už v parfumeriích není k sehnání? Tak než ho „hodíte do košíku“, uvědomte si, že každá kosmetika – i ta dekorativní – má svoje datum expirace. Krémové produkty se obvykle kazí rychleji než pudrové.

Prošlé…

Takže jestli se Váš oblíbený odstín rtěnky už tři roky nevyrábí a Vy na něj náhodou narazíte na internetu, tak jsou dvě možnosti: Buď je to padělek (menší pravděpodobnost), nebo je prošlý (na 99 %). Mluvila jsem o této problematice s několika zástupkyněmi značek a všechny mi potvrdily: „I ve velkých e-shopech se pravidelně objevují produkty, nebo jen odstíny, které již několik let vůbec nevyrábíme.“

Dokonce tyto „osvědčené a kvalitní“ e-shopy prodávají dárkové sady produktů, které se samostatně neprodávají a slouží pouze jako dárek pro zákaznice v kamenných parfumeriích. Jak se vůbec k těmto produktům dostaly? Jedna kosmetická společnost si objednala svoje produkty z e-shopů a testovala je. Některé byly naprosto bez účinných látek – jen placebo ve značkovém obalu.

Další z kolegyň mi potvrdila: „Někteří lidé bohužel stále nepochopili, že když je něco tak výrazně levnější, pravděpodobně tam bude nějaký zádrhel. Jinak by přece kamenné parfumerie mohly zavřít.“

prosla kosmetika shutterstock 114098344

Někteří lidé bohužel stále nepochopili, že když je něco tak výrazně levnější, pravděpodobně tam bude nějaký zádrhel.

Žluklé…

Další a dost podstatnou věcí je skladování. Na téměř každé krabičce od kosmetiky máte napsáno: Skladujte v chladu a suchu. Bůhví jakými cestami – a to doslova – se produkt do skladu e-shopu dostal. Klidně může mít ještě před expirací, ale bude žluklý z nevhodného uchovávání během přepravy a skladování.

Další kamarádka, která pracovala pro jeden český e-shop, mi zase osvětlila, jak je možné, že Vám parfém koupený na dovolené v Americe voní na šatech ještě tři dny, zatímco ten samý parfém zakoupený v Čechách nevydrží ani do večera. „Vůni bych si přes internet určitě nekupovala, kdo nezná originál, bude spokojený – je téměř identická, jen koncentrace parfémů jsou mnohem nižší.“

Jiné složení

Poslední záležitost, kterou bych ráda osvětlila, je tzv. optimalizace výroby. Týká se to hlavně potravin, to samé však dělají potichu a potají i některé kosmetické koncerny.

Pro každý region má pak produkt malinko jiné složení. Samozřejmě je to z části i kvůli odlišnému seznamu „zakázaných látek“ pro Evropu, Ameriku apod. Z několika zdrojů jsem však slyšela, že do východní Evropy, do které spadá i Česká republika, proudí kosmetika s nižší koncentrací účinných látek. Složení je samozřejmě dle zákona Evropské unie na obalech tak, že ingredience jsou seřazeny sestupně podle gramáže. To znamená, že složka, které je v produktu nejvíce, bude na prvním místě. Přesnou gramáž však firmy uvádět nemusejí, a tak je možné, a podle mých informací i pravděpodobné, že pro každý region se může gramáž účinných látek např. v krému měnit.

Děje se tak samozřejmě i ve prospěch zákazníka – například v Asii se téměř do všech krémů přidávají bělící složky – bílá pleť je tam totiž známkou vyšší třídy.

prosla kosmetika shutterstock 618354182

Dejte si pozor i na složení kosmetiky. V zemích východní Evropy bývají občas produkty ošizeny o účinné látky.

Co s tím?

Napsat tento článek nebylo jednoduché. Nebylo možné získat potvrzení o těchto praktikách z několika nezávislých zdrojů. Nikdo se situací obeznámený vám neřekne na plná ústa: „Ano, děje se to takhle a takhle.“ Proto zde nepadlo žádné konkrétní jméno e-shopu, kosmetického koncernu, nebo produktu.

Moje rada tedy zní: Pokud máte svůj oblíbený e-shop, kde pravidelně nakupujete a přípravky jsou účinné, není důvod panikařit. Osobně však nakupuji většinou jen v kamenných obchodech, protože tam mám větší jistotu, že je produkt pravý, není prošlý a byl dobře skladovaný. Další výjimkou jsou oficiální distributoři značek, kteří samozřejmě často e-shop mají, jen jejich ceny už nejsou tak nízké jako jinde. Radši si ale připlatím, než abych si na obličej patlala půl roku prošlý nebo neúčinný krém. Když se dostanu na dovolenou do země „prvního řádu“, kam my bohužel nespadáme, ráda si koupím krém nebo sérum na obličej. 

foto: Shutterstock, zdroj: Ariana Bernard