fbpx

Stále více velkých hráčů si kolíkuje prostor na ulici. V USA by řešení mohl přinést Uber. Šlo by to i v Praze?

Zveřejněno: 10. 1. 2019

Vyjdete z domu a máte pod nohama zlatý důl. Také je o něj pěkná rvačka. Bude mít ve vaší ulici navrch parkující pekařský náklaďák, nebo dodávka nacpaná zbožím od Amazonu? Vyhraje taxík, nebo soukromý vůz? Cyklista, chodec, nebo městský byrokrat? Ti všichni soupeří o ulici a chodník. (Pokud jste v městě, jež se holedbá moderností, ještě se tam o slovo hlásí třeba elektrické koloběžky.) Není divu, že firmy – zejména ty dravé, nové, s napůjčovanými miliardami v zádech – a městské úřady na sebe přes těch pár metrů zahlížejí, vrčí a občas se jeden po druhém vrhne.

Vyhraje taxík, nebo soukromý vůz? Cyklista, chodec, nebo městský byrokrat? Ti všichni soupeří o ulici a chodník.

Téhle chaotické volné soutěži má být zanedlouho konec, alespoň ve Washingtonu. Napomoci tomu má, jak už je dnes zvykem, obrovské množství údajů, jež o lidském konání různé firmy během svého podnikání nasbírají. Jde o to, jak přidělovat vzácné místo jednotlivým komerčním zájmům, aby bylo využito co nejracionálněji.

Už máme heslo 

Každá z velkých technologických firem, jež se nějak zabývá logistikou, má k dispozici obrovské množství dat o tom, kde jejich vozidla parkují a jak dlouho na daném místě stráví; největšími hráči jsou pochopitelně právě Amazon a Uber. Firmy si však svá data pečlivě chrání, takže nemohou spolupracovat ani navzájem, ani s městskými úřady. „Klíčem ke všemu jsou právě ona data, ale protože je firmy s námi nesdílejí, plánujeme prakticky naslepo,“ citoval časopis Wired Jeanette Sadik-Khanovou, bývalou šéfku newyorské dopravy. „Jako bychom se pohybovali v rozsáhlé datové síti a neměli k ní heslo.“

Město může například vyhodnotit, jak upravit provoz v jednosměrných ulicích, aby se přizpůsobil změněným vzorcům v chování řidičů.

Lepší časy se ohlásily na jaře 2018, kdy asociace úředníků odpovědných za dopravu v amerických velkoměstech (NACTO) založila projekt SharedSreets. Ten zavádí napříč městy jednotný standard pro mapování a především pro vkládání dat, která úředníkům firmy poskytují. Projekt není první svého druhu (podobné už spustily například Alphabet i Ford), ale SharedStreets míří vysoko.

Prvních pár měsíců se nic moc nedělo. Pak však vycítil šanci nový šéf Uberu Dara Khosrowshahi, jenž se může přetrhnout, aby ukázal, jak je jeho firma hodná a rozešla se s toxickým dědictvím bývalého šéfa firmy Travise Kalanicka. Uber proto nabídl projektu data své firmy.

A ještě anonymitu

To zásadně mění situaci. Ze SharedStreets se rázem stal relevantní zdroj informací a zároveň účinný plánovací nástroj. Město díky němu může například vyhodnotit, jak upravit provoz v jednosměrných ulicích, aby se přizpůsobil změněným vzorcům v chování řidičů. A aby toho nebylo málo, Uber spolupracuje se Sahredstreets na vývoji softwaru, který by dokázal data plně anonymizovat, takže by jejich sdílení nebylo rizikové ani pro firmy, ani pro jejich klienty.

Související…

Vaše bedna používá algoritmus, který dětem tvrdí, že země je placatá
Luboš Heger

Tady se může myšlení dělit na dva proudy. Někdo se může obávat života v prostředí, které je plně racionalizované, kde je každý krok předem do mrtě proplánován (jako dobrý příklad takového prostředí je třeba velkodrůbežárna). Ale ať už považujeme vyšší stupeň racionalizace za žádoucí či nikoli, američtí úředníci a Uber k němu projektem Sharedstreets nepochybně učinili zásadní krok.

foto: Shutterstock, zdroj: Washington Post

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...