Letecká doprava vždycky byla a zřejmě i bude rozporuplným jevem. Na jedné straně nám umožňuje dostat se v relativně krátkém čase na velmi vzdálená místa. Na straně druhé ale cestování ve vzduchu, bez pevné půdy pod nohama, plodí nejistotu a mrazení v zádech i u toho nejotrlejšího odvážlivce. Čeho byste se během letu skutečně měli bát a nad čím můžete jen bezstarostně mávnout rukou?

„Je to nepříjemné, ale zřídkakdy nebezpečné,“ říká Patrick Smith, pilot a autor knihy Cockpit Confidential, o turbulencích. „Dokonce i ve velmi divokém a rozbouřeném vzduchu výkyv pohybu letadla obvykle není větší než 10 nebo 20 stop. Obvykle je to dokonce méně,“ dodává.

Pouze jeden letoun v historii údajně ztroskotal přímo vlivem turbulencí. Jednalo se o let BOAC a k jeho pádu došlo v roce 1966. „Od té doby jsme se už naučili, jak v takových situacích jednat,“ říká Ron Nielsen, pilot v důchodu a autor skutečných životních příběhů Fearful Flyer.

Vypnuté motory

Neslyšíte motory. Je nyní ten správný čas začít panikařit? Podle našich pilotů nikoliv. Motor letounu totiž pracuje jinak než motor auta, na který jsme běžně zvyklí (pokud samozřejmě nepracujeme jako piloti). Zvuk motoru letounu totiž neodpovídá jeho rychlosti, podobně jako to dělá zvuk motoru auta. „Funguje to spíše jako u kola,“ říká pilot Tom Bunn, zakladatel kurzu SOAR, který učí lidi čelit strachu z létání. „Na kole můžete na chvíli přestat šlapat a stejně pořád jedete,“ vysvětluje. Za všechny příklady poslouží situace, kdy na kole sjíždíte kopec.

Podle Bunnových slov se nemusíte obávat dokonce ani lehkého či silnějšího třesu, pokud tedy není doprovázen nízkofrekvenčním zvukem. Potom už je na místě začít zjišťovat, zda je všechno v pořádku. „To pouze znamená, že se blížíte k nějakému objektu. Což se ale děje běžně, protože existují výstražné systémy, které se vypínají předtím, než se ve vysoké rychlosti letadlo k něčemu přiblíží,“ vysvětluje. „Řekněme, že ze 100 milionů případů to bude něco vážného znamenat pouze v jednom z nich,“ usmívá se.

profimedia 0341777006

Vážně zamyslet bychom se měli tehdy, když letadlo klesá k zemi ve spirálách

Kouř v kabině

Tam, kde je kouř, pravděpodobně není oheň. Ano, něco zřejmě hoří. Uvědomte si ale, že sedíte jen pár desítek metrů od místa, kde se ve velkém spaluje ohromné množství paliva.

Podle Nielsena se většinou jedná "jen" o rozbité těsnění udržující výfukový systém mimo klimatizaci, nebo olej, který proniká do jedné z tlakových turbín ochlazujících vzduch. „Nevoní to hezky, ale není to nebezpečné,“ říká k tomu.

Hořící motor

Během startu je pravděpodobně spáleno palivo, které vzplanulo dříve, než bylo zlikvidováno tryskovým výbuchem z běžícího motoru. Podobný krátký záblesk během letu pravděpodobně vyplývá ze srážky s ptáky, kteří jsou v nevhodnou dobu na nevhodném místě. Navzdory tomu, co známe z legendární havárie kapitána Sullyho (která ale naštěstí skončila filmem Sully: Zázrak na řece Hudson), se ve skutečnosti obávat nemusíme.

„Ptáci mohou zapříčinit snížení množství tahu, který vypalují motory. Mluvíme ale o skutečně velkých ptácích, kteří se do blízkosti letadla dostanou jen velmi málo. S vrabci a holuby se letadla sráží každý den. Těch pár pírek nic nezapříčiní,“ říká Nielsen. Podle něj byl Sullyho případ skutečně velmi nešťastný, protože ptáky pohltily oba motory, což je velká smůla, která v historii letectví nemá přílišné obdoby.

Spuštění kyslíkových masek

Pokles tlaku v kabině znamená, buď že systém regulace tlaku selhal, nebo že jej způsobuje únik vzduchu. Nejhorším případem je rozbité okno, dveře nebo trhliny v trupu. „To vše je samozřejmě špatné, ale jedná se o zcela běžné abnormality, jejichž řešení pravidelně trénujeme na simulátorech,“ říká Nielsen. „Všichni piloti jsou cvičení v tom, aby dostatečně rychle sestoupili do nižší nadmořské výšky, kde se situace výrazně zlepšuje a hladina vzduchu se vyrovnává.“

Všechno vypadá téměř idylicky a v porovnání s počtem letů a nehod letadel skutečně je. Kdy tedy jde skutečně do tuhého? Neuvěřitelně nepravděpodobný výhled z okénka bez toho, že by posádka hlásila přistání, je zřejmě chvílí, kdy se začíná něco dít.

Pilot se zřejmě pokouší o nouzové přistání a posádka letounu má dost práce s tím, aby vše připravila, a nemyslí na to, že by se mělo cokoliv nahlásit. Pokud klesáte k zemi ve spirálách, můžete si konečně dělat starosti. To už vážně o něco jde.

foto: Profimedia, zdroj: MensHealth