Zveřejněno: 22. 12. 2017

Miliony lidí na světě stále trpí nedostatkem jídla. Hlady denně zemřou dva z každých deseti tisíc. Jednou z hlavních příčin hladomorů je neúrodná půda anebo opakované neúrody v důsledku přírodních katastrof. Objev finských vědců by mohl hladomor přinejmenším přibrzdit.

Finští vědci představili světu novou metodu výroby jídla pomocí elektřiny. Vytvořili potravinu ze speciálních jednobuněčných proteinů, které jsou dostatečně vydatné na to, aby nutričně uspokojily lidský organismus. Důležité ale je, že potravinu lze připravit pouze pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů, vody, oxidu uhličitého a mikrobů. Projekt je tedy téměř nezávislý na okolním prostředí.

shutterstock 322041224

Vědci věří, že objev může pomoci v boji proti světovému hladomoru.

Toto syntetické jídlo vzešlo ze spolupráce Lappeenranta University of Technology (LUT) a VTT Technical Research Centre of Finland, které se spojily v projektu Food From Electricity project (Jídlo z elektřiny). Cílem těchto dvou institucí je právě vyřešit světový hladomor.

Oběd elektrolýzou

Finští vědci tuto superpotravinu vytvořili tak, že mix syrových materiálů vystavili elektrolýze ve speciálním proteinovém bioreaktoru. Uvnitř bioreaktoru prochází elektrický proud tekutinou obsahující ionty. Tento proces vytvoří prášek, jenž obsahuje 50 % proteinů a 25 % karbohydrátů. Konzistence se pak dá při výrobě různě upravovat za pomocí mikrobů.

502 a

Dalším krokem je podle vedoucího vědce VTT Juha-Pekky Pitkänena celkově zdokonalit systém, a to zejména bioreaktor. V současné době má totiž bioreaktor velikost pouhého šálku kávy a vyprodukování jednoho gramu proteinu tak trvá dva týdny. Už nyní je však tento proces efektivnější než například fotosyntéza. Plně funkčního bioreaktoru se podle odhadu Pitkänena dočkáme za deset let.

Bez masa

Biorektory na výrobu jídla, jako je tento, jsou velmi silnou zbraní v boji se světovým hladem a nedostatkem potravin. S vývojem těchto technologií budeme brzy schopni nasytit všechny hladové nazávisle na tom, kde žijí – dokonce i v nehostinných, suchých pouštích. Jediné, co je potřeba, je vzduch a elektřina, kterou je možno vyrobit obnovitelnými způsoby.

Takovéto projekty mají dokonce i potenciál globálně snížit emise, a to tím, že klesne poptávka po hospodářských zvířatech a jejich krmivech. V současné době totiž masný průmysl produkuje 14 až 18 % světových emisí skleníkových plynů.

foto: Shutterstock, zdroj: Futurism