Dívejte se na (ty lepší) reklamy a možná se taky stanete boháčem

Přečteno 2242x

Je to už víc než 20 let, kdy světlo světa spatřila malá domácí zvířátka, která jste s sebou mohli nosit v kapse a hrát si s nimi, kdy a kde se vám jen zachtělo. Pokud jste kolem roku 1996 měli děti nebo jste sami byli v dětském věku, patrně tušíte, o čem je řeč. Drobné elektronické hračky tamagoči vydělaly japonské mateřské společnosti Bandai téměř miliardu dolarů.

Související…

Čeští mileniálové hledají způsoby, jak se zabezpečit na stáříPět důvodů, proč sdílení letí. V Česku i ve světěFinanční gramotnost Čechů je stále žalostná

Drobných elektronických přístrojů ve tvaru vajíčka (tamagoči znamená v japonštině vejce) se prodalo téměř 80 milionů. Není tedy divu, že při průměrné ceně mezi 15 a 20 dolary vynesly firmě Bandai jejich prodeje pohádkových 900 milionů dolarů.

Sledujte TV reklamy

Příběh tamagoči odstartoval v roce 1994, kdy tehdy třicetiletá Aki Maita (která pracovala v kancelářích firmy Bandai) dostala svůj přelomový nápad. Při sledování televize zahlédla televizní reklamu, kde malý chlapec vysvětluje, že by si rád s sebou do školy vzal svého domácího mazlíčka, malou želvu. A to vše jen proto, aby mu bylo po chvilce vysvětleno, že něco takového není možné a že domácí mazlíčci musí zůstávat doma.

Aki bylo hned jasné, že zde narazila na velkou obchodní příležitost. Proč nedat dětem do ruky mazlíčky, které by si s sebou mohly všude nosit? Zvířátka, o která se musíte starat, věnovat jim čas, ale která po sobě nezanechají nepořádek.

Změnila trh s hračkami

Aki Maita vymyslela výrobek, který změnil celosvětový trh hraček a zásadně ovlivnil dětská léta milionům lidí. Dnes můžeme jen těžko popsat vliv, který tamagoči při svém představení přineslo. Z obchodního hlediska zapříčinilo také konec příprav na sloučení firmy Bandai s jejím konkurentem Sega Entertainment. Poté, co si hru okamžitě zamilovaly japonské školačky, zasáhlo tamagoči bouří popularity také Spojené státy. Jen v prvním roce se hračka distribuovala do 30 zemí světa.

Dneska byste to s podobným nápadem měli o něco jednodušší než Maita. Existují různé startovače, kde se ověří, zda nápad na lidi funguje.

Sama společnost Bandai byla ovšem k novému „vynálezu“ na začátku velmi skeptická. Když se však Maita spojila s úspěšným designérem hraček Akihiro Yokoiem, svolila k výrobě prvních dvou set prototypů dnes legendární hračky. Yokoi dodal tamagočimu příběh. Nebyl nijak extra složitý. Profesor Banzo objeví při procházce kolem tokijské řeky havarované UFO a v něm množství zvláštních tvorů... Jen tohle stačilo, aby příběh zapůsobil. Maitu poté napadlo otestovat tamagoči na místních školačkách a prvních 200 vyrobených kusů jim osobně rozdala. Následně precizně monitorovala jejich reakce a vše si zapisovala. A to další je už historie.

Dneska byste to s podobným nápadem měli o něco jednodušší než Maita. Existují různé startovače, kde se ověří, zda nápad na lidi funguje. Sami lidé vám pak na jeho uskutečnění přispějí. Podobně funguje i tržiště na Zonky a i samotná „sdílená banka“ půjčuje na rozjezd podnikání až půl milionu korun. Možností, jak podobně progresivní nápad, jako byli tamagoči, dostat na svět, je dnes mnoho. Stačí si vybrat tu správnou a hlavně nebýt „až ten druhý“, kdo s nápadem přišel.

foto: Shutterstock, zdroj: Zonky.cz

Ondřej Bíba, Zonky.cz

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.