fbpx

Zveřejněno: 21. 12. 2017
Přečteno 12811x

Je to už přes šedesát let, kdy plukovníka Harryho Shoupa z amerických vzdušných sil informoval šestiletý mladý muž, co všechno by si přál, aby mu k Vánocům přinesl Santa Claus. Plukovník se nejdřív zděsil, ale maminka volajícího chlapce nakonec vše uvedla na správnou míru. Jeden překlep v novinách založil tradici, která trvá dodnes.

Harry Shoup byl součástí jednoho z nejsofistikovanějších protivzdušných obranných systémů na světě. Ten se jmenuje NORAD, tedy North American Aerospace Defense Command. Oficiálně sice sídlí v běžné kancelářské budově, ale to nejdůležitější, tedy mozek celého obranného systému, je nyní ukryt v kamenném masivu pohoří Cheyenne.

Za pětadvacet tun těžkými pancéřovými dveřmi je téměř dva kilometry dlouhý tunel, po jehož stranách jsou místnosti ve třech úrovních nad sebou, v nichž pracuje a bydlí přes tisíc vojáků a techniků. Monitorují nejen vše, co nad Severní Amerikou létá a co by mohlo znamenat nenadálý útok na území USA a Kanady, ale i vesmírná tělesa.

norad santa tracker

Díky NORADu víme, jak vypadá Santova vesnice.

Tehdy v roce 1955 si ale v nedalekém Colorado Springs zadala společnost Sears Store do místních novin inzerát, v němž vyzývá děti, aby svá vánoční přání volaly přímo tomu, kdo jim je může splnit. A přidala telefonní číslo, na němž měl čekat sám Santa. Jestli to byla chyba v tisku, nebo tento omyl v telefonním čísle, které patřilo ve skutečnosti velitelství NORAD, vznikl již při zadání, dnes nikdo neví.

Z omylu tradice

Někdo by se omylu zasmál a zapomněl na něj, ovšem plukovník Harry Shoup vydal poněkud neobvyklý rozkaz, aby všichni, kteří by obdobný telefonát přijali, věnovali volajícímu náležitou pozornost. Z malého omylu se stala tradice, která přetrvala i restrukturalizaci velitelství o tři roky později.

V roce 1997 nabyly neobvyklé předvánoční aktivity NORAD nový rozměr, když jeden kanadský major navrhl vytvořit pro Santa Clause speciální webové stránky. Na nich začal NORAD monitorovat let saní se Santa Clausem, aby měli všichni v severní Americe přehled, kde se právě nalézá. To ovšem není všechno. Od roku 2006 nechal Santovy sáně doprovázet bojovými stroji podobně, jako se to děje u letadel s významnou státní návštěvou.

shutterstock 733536211

Vědci si lámou hlavu nad tím, jak to Santa může všechno stihnout.

Nad kanadským územím i nad americkým se pak nese nadšené volání tally-ho pilotů kanadských CF-18 Hornet i amerických strojů F-15 a F-16, když spatří nebo identifikují na obrazovkách radarů vzácnou návštěvu. Tally-ho, původně volání jezdců při honu na lišku, se vžilo mezi anglicky hovořícími letci za druhé světové války a dodnes se (neoficiálně místo „letadlo na dohled“) používá i v civilním letectví.

Miliarda návštěv na webu

Speciální webové stránky Noradsanta.org nabízejí dlouho před Štědrým dnem a Božím hodem (což je v anglosaských zemích ten správný den, kdy se rozdávají dárky) písničky, videa, hry, pohled na Santovu vesničku, kde sídlí, a mnoho dalšího.

To nejdůležitější ovšem startuje 24. prosince v čase 2:01 hod. EST (Východního standardního času, což je GMT -5), kdy návštěvníci webových stránek mohou sledovat, jak se Santa připravuje na let a odlétá. Podle datové linie dorazí saně s dárky nejdříve na Nový Zéland, pak přes Austrálii míří rychle k severu do Japonska, přeletí Himálaj, trochu se zdrží v Indii, ale navštíví hlavně anglosaské vojáky v Afghánistánu a Iráku, aby vzápětí rychle Santa odbyl své záležitosti v Rusku, kde většinu práce o týden později odvede děda Mráz, a už hurá do Evropy.

Ta je posledním větším zdržením před Severní Amerikou, kde už na něj čekají doprovodné stíhačky. V poslední době se zastavuje i na International Space Station s mezinárodní posádkou ve vesmíru. Poslední zastávkou na dlouhé cestě je nakonec Havajské souostroví. Přes zcela názorné zobrazení Santova putování zůstává hlavní nápor na dobrovolnících, kteří nastupují na neobvyklou čtyřiadvacetihodinovou směnu. Přes pět set spolupracovníků, především z řad rodin vojáků pracujících v NORAD, zodpoví přes půl milionu telefonátů, odpoví na více než třináct tisíc e-mailů a webové stránky pak běžně zaznamenávají přes jednu miliardu návštěv.

shutterstock 733535857

Santovi by podle fyziků v rychlosti, kterou by musel vynaložit, automaticky uhořel vous.

Jak je velký muž na saních?

Díky doprovodu bojových stíhaček tak víme o Santovi a jeho saních mnoho nového. Na startu mají saně Santa Clause hmotnost šedesát tisíc tun, tedy stejně jako sto čtyřicet letadel Boeing Jumbo Jet. Samotný Santa Claus měří sto sedmdesát tři centimetry a jeho hmotnost odpovídá sto třiceti kilogramům.

Zjistily to přístroje z doprovodných stíhaček, když se zvláštní letící těleso dostává na obrazovky radarů a červeně svítící nos soba Rudolfa do hledáčku infračervených čidel. Mimochodem, původně se saněmi létalo jen osm sobů – Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Dunder a Blixem a Rudolph byl single, protože ho ze sobí komunity vyčleňoval onen svítící nos.

Právě ten se ale nesmírně hodil Santa Clausovi, když hrozilo, že se svým spřežením zabloudí v mlze. Santovy rozměry ovšem vyvolávají otázku, jak se dostane komínem k punčochám, visícím na krbu. Že je tak tlustý, je ovšem pochopitelné, když se v každé domácnosti, kterou navštíví, také povinně občerství sklenkou sherry a koláčkem.

Pochybnosti o Santovi zůstávají

Suchaři mezi fyziky ale kladou i jiné všetečné otázky. Zohledníme-li fakt, že jedno hodné dítě do osmnácti let, které na Santu věří, připadne na každou třetí křesťanskou rodinu, bude se množství domácností, které musí navštívit během čtyřiadvaceti hodin, blížit sto milionům, a tak by měl během sekundy navštívit něco přes tisíc domácností. Pochopitelně kalkulujeme s tím, že Santa s pohybem z východu na západ získává čas.

Vzhledem k tomu, že letí rychle převážně hustým ovzduším, bude se on, sobi i náklad aerodynamickým třením rozpalovat. Protože zcela očividně nemá tepelný štít, představuje další otazník například materiál, z něhož jsou jeho mohutné vousy. Co by za to vědci dali, kdyby znali jejich složení...

Do debaty se mohou zapojit i fyziologové. Jeden sob utáhne náklad zvící zhruba sto padesáti kilo. Na saně, které váží šedesát tisíc tun, bude tedy potřeba asi čtyři sta tisíc těchto paroháčů. Jestliže spočítáme odhadem celkovou hmotnost spřežení (sob dosahuje hmotnosti 230–400 kg), dostaneme 180 milionů tun, což je zhruba třicet Chufuových pyramid. A tohle vše řídí někdo, kdo má v sobě několik milionů sklenek sherry. Ještě že my máme svého Ježíška, který nepije a řídí se zcela jinými zákony.

Klára Kutilová

Klára Kutilová

Externí autorka, redaktorka. Zajímá ji vše, od vědy, techniky až po zdraví. Nejraději má pozitivní zprávy.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.