Výzkumníci z univerzity v Bochumi v Německu vyvinuli novou teorii, která vysvětluje, jak lidé využívají Facebook, aby dosáhli svých cílů. Ve výzkumu prokázali, že lidé, kteří jsou silně materialisticky orientovaní, využívají sociální sítě častěji a intenzivněji a mají podstatně více přátel než uživatelé, kteří se nezajímají jen o majetek. Facebookové přátele však materialisté vidí jen jako „digitální objekty“, jejichž počtem si zvyšují svou sociální pozici. Co dalšího o uživatelích vypovídají tisíce navázaných přátelství?

V první studii výzkumníci provedli online dotazování s 242 uživateli Facebooku z řad studentů. Dotazník měřil jejich aktivitu na Facebooku, tendenci srovnávat se s ostatními uživateli i míru jejich materialistické hodnotové orientace.

Dotazovaní měli například vyhodnotit relevanci tvrzení „Vyšší počet facebookových přátel přispívá k většímu úspěchu v mém soukromém i profesním životě“ či „Facebookoví přátelé mi mohou být užiteční při dosahování mých cílů“.

profimedia 0351791547

Konečně mám tisíc přátel! Bohužel žádného z nich osobně neznám.

Materialisté se chtějí srovnávat

Materialisté byli na Facebooku aktivnější, měli více přátel, které chápali jako prostředky k dosažení svých cílů, a více se s ostatními srovnávali. „Materiálně zaměření lidé používají Facebook častěji s cílem získávat další přátele a zvyšovat tak svou pozici,“ popisuje výsledky průzkumu Phillip Ozimek z bochumské univerzity.

„Facebook je totiž perfektní platforma pro sociální srovnávání, nabízí miliony profilů a podrobné informace o uživatelích. A navíc je to zdarma. Materialisté milují nástroje, za které nemusí platit,“ dodává. Je však podle něj třeba podotknout, že i materialistům Facebook přináší radost a zábavu, jen se k nim i na této platformě dostávají prostřednictvím hromadění.

profimedia 0321195248

Nejlepší obrana? Neberte Facebook příliš vážně, žádní opravdoví přátelé tam nejsou.

Spojení, které nic neznamená

Autoři svůj výzkum následně zopakovali pouze s dospělými a pracujícími uživateli Facebooku a opět došli ke stejným  výsledkům. „Platformy sociálních médií se neliší od ostatních aktivit v životě. Jsou to funkční nástroje pro lidi, kteří chtějí dosahovat svých cílů i za cenu využívání ostatních,“ vysvětluje Ozimek, který zároveň upozorňuje na ambivalentní dopad tohoto fenoménu.

Zatímco materialistovi sbírání přátel přináší libé pocity a posunuje ho blíže k jeho představě bohatství a úspěchu, na jeho facebookové přátele může mít jeho počínání negativní dopad a může je citově zraňovat.

Jako nejlepší obranu pak Ozimek doporučuje brát dění na Facebooku s nadhledem, nepřikládat facebookovým přátelstvím takový význam a pěstovat zejména ta, která mají přesah i mimo online prostor. Jen tak si člověk podle Ozimka ušetří zklamání, až zjistí, že je pro materialistu pouze zaměnitelnou složkou v jeho početné sbírce.