Každý má vlastní osvědčené metody, jak zvládat rozchody. Co na to ale odborníci? Ti tvrdí, že je nutné si uvědomit, že musíme na první místo opět začít stavět vlastní štěstí. Přijmout bolest, ale také fakt, že vztah už se opravit nedá. Nic si nenalhávat, zcela přerušit nebo alespoň omezit kontakt s bývalým partnerem a vzít svůj život zpět do vlastních rukou.

Často fakt, že druhého milujete a ctíte, ještě neznamená, že se tak bude chovat i on k vám. A tím, že se necháváte využívat, bráníte tomu, abyste potkali toho pravého/tu pravou. „Krátce poté, co jsem odešla z nezdravého vztahu, jsem potkala mého současného manžela. Díky němu dnes věřím na pravou lásku,“ říká blogerka a mentorka Tiffaney Kennedy, podle níž stačí opustit staré a nevyhovující a věřit, že si zasloužíte něco lepšího.

Nečekejte, že se ten druhý změní

Jeden z nejčastějších omylů ve vztahu je očekávání, že se druhý kvůli vám změní. A zejména pokud jste už dříve zjistili, že partner něco upřímně slíbil, ale zůstalo jen u slov, přestaňte doufat a čekat na něco, co možná nikdy nepřijde. Někdy jen ze strachu, že zůstanete sami, máte tendenci druhého omlouvat a nechcete si přiznat, že už se váš vztah opravit nedá. „Myslela jsem, že můj ex partner se kvůli mně změní. Myslela jsem, že když mu řeknu, jak moc mě jeho chování zraňuje, nebude mít ani jinou možnost. Ale mýlila jsem se,“ říká Tiffaney.

rozchod shutterstock 478957489

Necítíte se ve vztahu dobře? Čekáte na to, až se ten druhý změní? Zbytečne! Myslete také na sebe.

Přijměte bolest

Rozchody nikdy nejsou jednoduché. A často není partner jen součástí vašeho života, ale znamená pro vás celý svět. Zvykání si na pocit „osamění“ je jedna z nejtěžších věcí, jakmile se však dostanete přes toto stádium, život se zase začne vracet do starých kolejí. Bolest nikdy netrvá věčně a čas je náš spojenec. „Když jsem ukončila svůj poslední vztah, zkoušela jsem vše, abych se odreagovala. A zjistila jsem, že když na to nemyslím, bolest prostě zmizela,“ radí Tiffaney. „Také jsem musela přijmout fakt, že by to prostě nikdy nefungovalo.“

Pláč léčí

„Čím silnější jsem se snažila být, tím hůře mi bylo a ještě víc jsem se vystresovala,“ říká Tiffaney. „Když jsem přestala předstírat, že je vše v pořádku, ten svírající pocit na hrudi zmizel a po pár týdnech jsem se cítila jako nový člověk.“ Proto nezadržujte pláč, neboť je nejlepší cestou k uzdravení. „Pokud svou bolest neprožijete správně, následně nebudete schopni dalšího hlubokého vztahu,“ upozorňuje emoční trenér Barton Goldsmith, PhD. Na druhé straně je ale důležité, abyste si vědomě nevyvolávaly smutné myšlenky a cíleně se smutkem „neužírali.“

Dejte tomu čas

Vzpomeňte si, kolikrát v životě už jste se cítili pod psa a měli pocit, že se vám zhroutil svět. A po několika týdnech či měsících bylo vše v pořádku. S rozchody to bývá podobné. Dělejte to, co vám přinášelo radost, když jste ještě žili bez partnera, nebo si najděte nové aktivity. „Cvičte, čtěte, naučte se meditovat. Jednoduše nečekejte, až vás dožene špatná nálada, raději udělejte protiopatření,“ radí Goldsmith. Pak možná zjistíte, že přestože vztah nedopadl podle vašich očekávání, stále se můžete radovat ze života.

rozchod shutterstock 280063574

Prožijte rozchod naplno. Klidně brečte a dejte si čas na „rekonvalescenci“, jen tak můžete začít naplno nový vztah.

Omezte kontakt

Období těsně po rozchodu si ulehčete, jak to jen bude možné, a zbytečně nevyhledávejte místa, kde byste mohli na bývalého partnera narazit, ani jej nekontaktujte častěji, než je nutné. „Pokud vám bývalá polovička i po rozchodu často volá, jednoduše oznamte, že potřebujete čas, a vysvětlete, že potřebujete odstup,“ říká Barton.

Své štěstí máte pod kontrolou

Štěstí není odraz vnějšího světa. Je to pocit, který máte v sobě. Hledejte oporu u svých přátel či rodiny nebo si nechte poradit od odborníka, čtěte tematické knihy. Představte si, že jste konečně šťastní a už se nebojíte budoucnosti, naopak jste spokojeni se svým životem. A hlavně víte, že si zasloužíte víc. Možná vám to teď přijde neskutečné, ale je to možné. Stačí se jen rozhodnout.

 

foto: Shutterstock, zdroj: Psychology today