Přečteno 9734x

Zapomeňte na rybí tuk, který jste jako malí museli povinně polknout každý den. Španělští vědci zjistili, že určité množství olivového oleje denně, spolu s kontrolovaným jídelníčkem, vám může snížit LDL cholesterol, a tak chránit vaše srdce. 

Vysoká hladina LDL (špatný cholesterol) může zapříčinit hromadění cholesterolu v krvi, což vede ke zvýšenému riziku srdečních a cévních chorob. Naopak HDL pomáhá odstranit přebytečný cholesterol v krevním řečišti. U jedinců s vyšší hladinou HDL je evidován nižší výskyt onemocnění srdce. „Dřívější studie prokázaly, že HDL nefunguje stejně u lidí s vysokým rizikem infarktu, mrtvice a dalších kardiovaskulárních chorob,“ říká vedoucí autorka studie Montserrat Fitó, M.D., Ph.D. a koordinátorka kardiovaskulárního rizika a výživy v nemocnici Hospital del Mar v Barceloně. „Na druhou stranu studie ukázaly, že konzumace potravin bohatých na antioxidanty, jako je například panenský olivový olej, rajčata a bobulovité plody, zlepšila HDL funkci. Toto zjištění jsme se rozhodli otestovat.“

olivovy olej srdce shutterstock 360647177

Kardiovaskulární choroby jsou strašákem moderní civilizace. Přitom stačí jen jíst trochu zdravěji.

Průběh studie

Výzkumníci náhodně vybrali 296 lidí s vysokým rizikem kardiovaskulárních chorob, kteří se zúčastnili studie PREDIMED. Vzorky krve byly odebrány účastníkům na začátku a na konci výzkumu. Účastníci, jejichž průměrný věk byl 66 let, byli náhodně rozděleni do jedné ze tří diet, kterou dodržovali po dobu jednoho roku: tradiční středomořská strava obohacená o každodenní konzumaci panenského olivového oleje (4 polévkové lžíce), tradiční středomořská strava obohacená o každodenní konzumaci ořechů (asi hrst) a kontrolovaná dieta, při které došlo ke snížení konzumace červeného masa, mléčných výrobků a sladkostí. Kromě důrazu na ovoce, zeleninu, luštěniny, jako jsou fazole, cizrna, čočka, a celozrnné výrobky, zahrnovaly obě středomořské stravy malé množství ryb a drůbeže.

olivovy olej srdce shutterstock 131398685

Potraviny bohaté na antioxidanty, jako je olivový olej, zlepšují HDL funkci.

Výsledky studie

Studie zjistila, že kontrolovaný jídelníček snižuje LDL cholesterol. Žádná z uvedených diet nezvýšila HDL cholesterol nijak významně až na středomořskou stravu obohacenou o panenský olivový olej, ta ho zlepšila podstatně.

Výzkumníci tvrdí, že rozdíly ve výsledcích mezi jednotlivými jídelníčky byly relativně malé. Fitó dodává: „Středomořská strava bohatá na panenský olivový olej může ochránit naše kardiovaskulární zdraví několika způsoby, mimo jiné tak, že náš dobrý cholesterol začne pracovat kompletněji.“

Podívejte se na nemoc jako na proces a přečtěte si článek: Většina lidí se léčí, odvážní se uzdravují.

 

 

foto: Shutterstock

Lucie Osmanská

Lucie Osmanská

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.