fbpx

Autem přes centrum Paříže v roce 2024? Zapomeňte. Neprojedete 2 fotografie
zdroj: Profimedia

Francouzské hlavní město zakáže v centru všechna motorová vozidla, kromě nejnutnějšího servisu a záchranného systému

Zveřejněno: 23. 2. 2022

O městě bez aut sní spousta lidí, nejen zastánci cyklistiky a hromadné dopravy. V Praze jsou tyto úvahy považovány za extravagantní úlet, v Paříži se to ovšem již brzy stane skutečností. Francouzská metropole totiž od roku 2024 zakáže průjezd motorových vozidel centrem, tedy s výjimkou nezbytných služeb a záchranek, hasičů a ostatních servisních složek. Radnice si od toho slibuje snížení počtu jízd autem na polovinu. Redukce osobní automobilové dopravy je  přitom dlouhodobým cílem pařížské radnice. 

A proč v roce 2024? Protože v tom roce budou probíhat v Paříži olympijské hry. Plán představili náměstek primátora Emmanuel Grégoire a radní pro dopravu David Belliard. Pařížská zóna má podle nich být po Madridu teprve druhou zónou tohoto typu ve velkém evropském městě a mohla by přispět k větší čistotě a klidu ve městě.

Rozlučte se s tím, že přes centrum jen tak projedete. Tedy, risknout to můžete, ale když to nevyjde, zaplatíte mastnou pokutu.

Plán může vypadat na první pohled poněkud ambiciózně, ovšem jedná se „pouze“ o 5,4 kilometrů čtverečních po obou březích Seiny. Řidiči budou ale moci stále vjet do centra na nákup nebo na návštěvu. Výjimku budou mít také vozidla veřejné dopravy, rezidenti, hosté hotelů v centru a handicapované osoby.

mapa pariz cyklo

Mapa zóny v centru Paříže, kde bude zakázán průjezd aut (zdroj: City of Paris)


Rozlučte se ale s tím, že přes centrum jen tak projedete. Tedy, risknout to můžete, ale když to nevyjde, zaplatíte mastnou pokutu. A že to nevyjde, je dost pravděpodobné. Kromě běžných hlídek chce Paříž nasadit do akce také sofistikovaný kamerový systém, který spolehlivě rozezná vaši značku, a pokuta vás nemine. Paříž tvrdí, že právě tyhle soukromé průjezdy jsou nejdůležitější příčinou dopravních zácp a také zhoršeného ovzduší. Zní to logicky. Pokud vám přes některé území přejede půl milionu aut denně, je to určitě znát, a pokud z těch aut zbyde polovina, logicky se celému území uleví.

Musíme tam všichni

Navíc jsou podobná omezení v Evropě stále běžnější. Jen několik hodin po Paříži oznámil podobný záměr i Brusel, tam nebudou moci řidiči projíždět „Pentagonem“, jak se označuje historické město, jež je ohraničené vnitřním okruhem. Tento okruh protíná hlavní třída, která byla dříve klíčovou automobilovou spojnicí. Dnes ji využívají hlavně chodci a místo parkovacích míst tu najdete spíš stromy, záhony a zahrádky restaurací a kaváren. Pravidla má mít Brusel podobná jako Paříž. Pro veřejnost mimo obyvatele nebude území autem téměř přístupné.

Nejlepší auto je to, které do města nejede, a když už, tak ho má ideálně objet mimo centrum, říká radní městské části Praha 7 Ondřej Mirovský.

„Omezení transitu aut přes centrum je logický krok ve vývoji měst směrem k udržitelné, nízkoemisní mobilitě a je dobře, že jsou na stole konkrétní návrhy a termíny. Nejlepší auto je to, které do města nejede, a když už, tak ho má ideálně objet mimo centrum,“ říká Ondřej Mirovský, radní městské části Praha 7. „V Praze je to možné i dnes, protože v části města máme možnost centrum objet Blankou až na Smíchov, takže část centra zavřít možné je, ale obávám se, že nebude lehké najít 100% shodu městských částí a hl. města Prahy. Ale kdybych to mohl rozhodnout já, tak minimálně levý břeh centra by byl už dávno pro tranzit. Nejúčinnější by bylo zavedení mýta,“ dodává Ondřej Mirovský.

Hlavně ne tranzit

Zákaz vjezdu soukromých automobilů měl v Paříži nastat už letos. Zklidnění dopravní situace ve městě byl jeden z hlavních bodů starostky Anne Hidalgo, ovšem město se nejdříve rozhodlo pro veřejnou konzultaci. A ta není vůbec bezproblémová, očekávaně se proti plánu postavila část veřejnosti. Například starostové vnitřních pařížských obvodů, do kterých má zóna zasahovat, jsou k plánu velmi skeptičtí a starostku Paříže Anne Hidalgoovou kritizují za její „agresivní postoj vůči automobilistům“. A mají k tomu dobrý důvod. Když byla v roce 2016 ve městě zřízena pěší zóna na nábřeží Seiny, hledali řidiči aut, kudy mají zakázanou část města objet. V okolních čtvrtích pak doprava násobně vzrostla. 

Hlavním cílem je, aby se tato část zbavila nálepky „tranzitní čtvrti“. Podle místostarosty Paříže Emmanuela Grégoira může mít opatření i příznivé ekonomické dopady. „Zóna může být atrakcí sama o sobě. Dnes tam lidé nechodí, protože je tam příliš hustá doprava. Když to odstraníte, bude více místa na cílový rozvoz a přijde více návštěvníků.“

Související…

Francouzská metropole má velký cíl: Budou se zase Pařížané koupat v Seině?
Zdeněk Strnad

foto: Profimedia, City of Paris, zdroj: Bloomberg

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...