fbpx

Chtěli byste raději jet domů pozdě v noci třeba Uberem, nebo byste preferovali, aby vás vyzvedlo autonomní auto bez řidiče?

Zveřejněno: 1. 12. 2019

Vyhlídka na jízdu v autě s cizím řidičem může být pro někoho nepříjemnější než představa cestování samořiditelným autem. Tedy alespoň podle výsledků nového průzkumu pojišťovací společnosti The Zebra. V průzkumu, v němž odpovídalo dva tisíce Američanů, 53 % dotázaných uvedlo, že by se cítilo bezpečněji v autonomním vozidle než při jízdě s řidičem sdíleného taxíku. Zdá se to paradoxní?

Mladší respondenti ve věku 18 až 24 let lépe přijímali vozidla bez řidiče, starší pětapadesáti let potom dávali přednost jízdě s řidičem. Nedávná studie společnosti J. D. Power a výzkumné agentury SurveyMonkey přitom ukázala, že se autonomní vozidla stále těší poměrně nízké důvěře cestujících. Jenže to už o sdílených taxících platí také. A zřejmě ještě víc.

Soudem proti Lyftu

Jízdy objednané přes aplikace, jako jsou Uber a Lyft, se staly rutinním a akceptovaným způsobem individuálního cestování, ale nedávné zprávy o řidičích zapojených do sexuálních útoků a únosů vrhly na cesty s cizím člověkem trochu jiné světlo. Alison Turkosová nedávno zažalovala Lyft  za jízdu, kterou absolvovala v roce 2017 v New Yorku. Ve svém blogpostu ji popsala jako noční můru, jelikož ji řidič odvezl úplně jinam a společně s dalšími dvěma muži ji sexuálně napadl. Lyft jí za to účtoval necelých 13 dolarů a řidiče z platformy nevyřadil ani poté, co byl útok nahlášen. Podle Alison Turkosové Lyft opakovaně ignoruje příběhy obětí napadení a ona se to rozhodla změnit soudní cestou.

Neustále pracujeme na vylepšení platformy, a proto jsme investovali do nových funkcí a politiky na ochranu našich cestujících a řidičů.

Žaloba byla podána v San Franciscu, kde Lyft sídlí, a viní ho z nedbalosti, zkreslování bezpečnostních standardů a neschopnosti řešit bezpečnostní obavy těch, kteří mají s platformou podobné zkušenosti jako Alison. Podle ní tato společnost nikdy neměla zájem obětem napadení vůbec věřit, natož jim nějak pomoci. Lyft pak ve svém prohlášení uvádí: „To, co tito cestující popisují, je hrozné a nikdo by to neměl snášet. Neustále pracujeme na vylepšení platformy, a proto jsme investovali do nových funkcí a politiky na ochranu našich cestujících a řidičů.“

Funkce "volám policii"

V tomto konkrétním případě Lyft nejprve dostal zprávu o incidentu formou reportu o nesprávné trase. Že se jedná o bezpečnostní incident, se začalo řešit až v květnu roku 2018, kdy společnost začala spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení po podání předvolání. Začátkem září zažalovala Lyft skupina čtrnácti žen s podobným tvrzením o nedostatečných reakcích na další případy únosů a sexuálních útoků.

Uber i Lyft přidaly do svých platforem prvky, které zvyšují bezpečnost cestování. Nové nástroje v aplikaci sledují jízdu na neobvyklá místa a obě společnosti mají nově funkci volání policie v případě nouze.

Související…

Sdílené byty i auta. Stane se soukromé vlastnictví po pandemii přežitkem?
Ivan Verner

foto: Shutterstock, zdroj: Mashable

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...