fbpx

Naivní představa, že elektromobily vyřeší naše problémy s planetou, je trochu mimo. Možná pomůže, když si uvědomíme, že auto k životu nepotřebujeme. Cestu možná ukazují Britové. I když je pro někoho možná moc radikální

Zveřejněno: 14. 9. 2019

Ve fantazii veřejnosti je elektrické auto (a před ním možná ještě auto hybridní) považováno za klíčové řešení pro spotřebitele, kteří chtějí snížit dopad emisí na životní prostředí a napomoci zpomalení změn klimatu. Jak se ale ukazuje, o tak ideální cestu se zřejmě nejedná.

Elektromobily totiž na emise vliv mají, alespoň lokálně. Na svém blogu o tom píše Jussi Pasanen, australský designér a programátor, který navrhuje systémy pro největší světové banky a firmy. Aby byly emise z elektrických automobilů skutečně nulové, musely by být také nabíjeny z plně obnovitelných zdrojů elektřiny, píše Jussi. Situace se ale mění, když přihlédneme k faktu, že výroba elektromobilů a jejich baterií je tak jako tak velmi náročná na zdroje.

Ačkoliv růst prodejů elektromobilů stále stoupá, pořád roste i prodej automobilů na fosilní paliva.

I přesto stále platí, že je takové auto pro planetu o něco méně špatné než vozidlo vybavené motorem s vnitřním spalováním. Další otázkou ovšem je, kolik šťastlivců si takový elektromobil vlastně vůbec může dovolit, zamýšlí se programátor.

Nezadržitelný růst

Podle Pasanena se počet vyhledávání na webových stránkách společnosti Tesla od roku 2012 neustále zvyšuje. V roce 2018 to bylo o 450 % vyhledávání více než před šesti lety. Společnost nyní na akciovém trhu dosahuje hodnoty přes 54 miliard dolarů. A neprodávají se jen akcie, ale i auta – od třetího čtvrtletí roku 2015 do třetího čtvrtletí 2018 se prodej Tesla elektromobilů zvýšil až sedmkrát.

Ta čísla prý ale nevypovídají ani tak o rostoucí oblibě elektrických automobilů, jako spíš o nekonečném růstu automobilismu obecně. Ačkoliv růst prodejů elektromobilů stále stoupá, pořád roste i prodej automobilů na fosilní paliva.

Nulové emise do roku 2050?

V roce 2017 se po celém světě nacházely necelé dva miliony elektrických vozidel na baterie, představovaly tak méně než 0,2 % všech vozidel aktivně používaných po celém světě (těch je podle statistik zatím něco přes miliardu). Experti z IEA (Mezinárodní energetická agentura) očekávají, že krátce po roce 2040 dosáhne počet elektrických vozidel vrcholu, což bude nějakých 300 milionů vozů, zatímco Forbes předpovídá, že do roku 2040 na světě budou více než dvě miliardy vozidel celkově.

Neudržitelné není jen auto samotné, neudržitelný je celý způsob života dnešního člověka a systém, jakým žije.

To by znamenalo, že v příštích zhruba 20 letech budeme mít stále přibližně 85 % všech vozidel poháněných fosilními palivy, což snižování emisí CO² a dalších příliš nepomůže. A je to navíc zcela v rozporu s cílem IPCC (Mezivládní panel pro změny klimatu) dosáhnout do roku 2050 nulových emisí.

Zapomeňme chvíli na čísla. Pokud si myslíme, že elektrický vůz je řešením naší krize udržitelnosti dopravy, máme tendenci zapomínat, že naše auta existují především proto, aby nás s něčím spojovala. A to s věcmi, které vyžadují nesmírnou těžbu a energii fosilních paliv, aby je bylo možné stavět, provozovat a udržovat. Jedná se v první řadě o silnice, ale také o budovy, továrny, obchodní domy, předměstí, města, letiště a další – mohli bychom pokračovat do nekonečna. Neudržitelné totiž není jen auto samotné, neudržitelný je celý způsob života dnešního člověka a systém, jakým žije.

Mimo je už závislost na autě

Proto je elektrické auto jen talismanem falešné naděje – pořád je to auto, které jen prohlubuje lidskou závislost na tomto typu dopravního prostředku, píše Jussi Pasanen. Omezit dopravu celkově, a kde to jde, chodit po svých nebo jezdit na kole se tedy ve světle těchto faktů jeví jako mnohem lepší nápad než produkovat a kupovat další hřebíčky do rakve životního prostředí, i když jsou třeba modernější a estetičtější.

Z dlouhodobého hlediska se nezdá být rozšířené vlastnictví osobních vozidel slučitelné s významnou dekarbonizací.

Elektromobily nám dávají jen falešnou iluzi skutečnosti, že můžeme něco změnit, aniž bychom změnili vlastní přístup. Jenomže svět takhle nefunguje – jak nám stále znovu a znovu ukazuje na rozličných příkladech. Poučíme se vůbec někdy? Nebo čekáme na další babylonské zmatení jazyků?

Británie bez automobilů?

Vládní výbor Spojeného království Velké Británie si takové otázky jako Jussi zřejmě položil a rozhodl se na ně odpovědět svérázně po svém. Řešení, které k tomu účelu zvolil, je ale poměrně radikální – vláda totiž požaduje úplné zrušení vlastnictví osobních automobilů včetně hybridů. Britští poslanci se (zřejmě správně) domnívají, že výměnou stávajících vozidel za ekologičtější verze nelze dosáhnout dostatečného snížení dosavadních emisí, pročež je nutné přistoupit k řešení komplexnějšímu.

„Z dlouhodobého hlediska se nezdá být rozšířené vlastnictví osobních vozidel slučitelné s významnou dekarbonizací. Vláda by se neměla snažit dosáhnout snížení emisí pouhým nahrazením stávajících vozidel verzemi s nižšími emisemi,“ hlásá zpráva vládního výboru, který se rozhodl svá opatření odložit na rok 2035. Měli by se tedy Britové chystat na to, že za patnáct let odevzdají svá auta ve prospěch planety ke sdílení s dalšími Brity? A co pak budeme muset sdílet dál?

Související…

Elektroauta od roku 2023 potáhnou růst prodejů všech aut. A sníží spotřebu energieElektroauta v praxi? Náklady jsou šestkrát nižší, říká místostarosta Prahy 16Mobilitu pro Prahu? To chci, říká šéfka Volva Šárka Heyna Fuchsová

foto: Shutterstock, zdroj: Jussi Pasanen

Tipy redakce

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.