fbpx

Dobrá reklama může zaujmout, může provokovat, může vyvolávat údiv, vztek nebo může inspirovat. Jednu věc si ale dovolit nesmí: být nudná. Musí zaujmout, a musí bavit.

Zveřejněno: 12. 10. 2019

Netflix se ve svých kampaních nebojí přitahovat pozornost potenciálních diváků prostřednictvím kontroverze. Plastová dýchající nahá těla, která byla od těch ještě dýchajících lidských k nerozeznání, nainstalovala firma do autobusových zastávek jako reklamu k seriálu Altered Carbon. Ten se odehrává na Zemi v 300 let vzdálené realitě, kde lidé, díky možnosti zachování vědomí, mohou žít navždy.

V okamžiku, kdy pak jejich tělo zemře, se vědomí jednoduše „nainstaluje“ do těla nového. Přesně do takového, dokonce i ve stejném plastovém obalu, které mohli v životní velikosti na zastávkách zkoumat obyvatelé Los Angeles. Kampaň získala 15 milionů impresí jenom z autobusových zastávek, kdy šlo o zmínky v tisku a na sociálních sítích, a Netflixu se tak zatraceně vyplatilo přemýšlet o venkovním marketingu trochu jinak. 

Plastová dýchající nahá těla, která byla od těch ještě dýchajících lidských k nerozeznání, nainstalovala firma do autobusových zastávek jako reklamu k seriálu Altered Carbon.

Toto mimochodem není první vizuálně zajímavá outdoorová kampaň, se kterou Netflix přišel. K odpočítávání posledních dní před zveřejněním třetí série seriálu Narcos využili kreativci několika gigantických přesýpacích hodin, které umístili v Paříži na ulici Champs-Elysées. Kampaň dostala název „Bílý odpočet“ a přesýpací hodiny byly symbolicky a taky vůči seriálu tématicky naplněny desítkami kil bílého prášku. Pak už stačilo jen odpočítávat gramy...

Netflix není určitě sám. Do venkovní reklamy navíc stále více investují největší technologičtí hráči na světovém trhu, jako jeGoogle nebo Microsoft. Brandům, které jsou ve svém oboru napřed, se totiž nechce zůstávat pozadu ani v těch dalších, mezi které spadá i pokroková marketingová komunikace. Proč si nezískat pozornost lidí tam, kde o ni ještě nebojuje tolik značek? Využijme oflajn! Do onlajnu už ji pak zaujatí kolemjdoucí přenesou sami.

Netradiční spojení

Další zajímavou strategií, kterou značky a agentury ve vztahu k venkovním kampaním využívají, jsou překvapivá spojení, u kterých se v mozku automaticky rozbliká červená kontrolka „tohle tady přece nemá co dělat“. A o to přesně tady jde. Nechat dobrovolně posprejovat autobusovou zastávku desítkami lidí každý den? Proč ne? Naplnit jednu její stěnu vodou a vypustit do ní živé ryby? Ani toho se agentury nebojí.

skutecne ryby

K instalaci skutečně živých ryb je potřeba nejdříve živého člověka. Německá kampaň pro Fisch Franke

V německé kampani od Design Factory International vznikla pro streetovou značku oblečení Ecko Unlimited kampaň Bluetooth Graffiti, ve které se lidé mohli za pomocí bluetooth připojit k reklamnímu nosiči na autobusové zastávce. Všechno, co pak ve zobrazeném rozhraní na svém mobilu namalovali, se rovnou objevilo na obrazovce před nimi. Zcela legálně. Dobrá inspirace pro Prahu: Nedávno se totiž v Praze konal happening, který měl upozornit na nedostatek veřejných ploch, které by si umělci mohli legálně posprejovat

Další německá agentura Publicis se sídlem ve Frankfurtu pro změnu, v rámci propagace značky Fish Franke, naplnila jednu stěnu autobusové zastávky vodou, na pozadí dala prázdný talíř s příborem a do vody umístila několik živých ryb. To proto, aby lidem ukázala, že rybí produkty této značky jsou tak čerstvé, jak jen mohou být.

Ekomyšlení 

Agentura Havas na konci loňského roku přišla pro společnost British Petroleum (BP) s kampaní Bright Ideas, kterou propagovala nabídku kariérních pozic v oblasti smysluplného využívání energií. Vitríny autobusových zastávek, kde byla kampaň nainstalována, přes den přijímaly světlo, které večer využívaly k vlastnímu osvětlení. Propagační plakáty uvnitř vitrín byly potištěné speciální fosforeskující barvou, která zadržovala světlo, a sdělení tak bylo viditelné i ve tmě. Hlavní claim této britské kampaně zněl "Any bright ideas?" a dal by se přeložit jako "Nějaké další osvícené nápady?". Výstižně tak odkazoval jak na obsah, tak na samotné zpracování.

bus stop ads ecko graffiti

A opět kampaň v Německu, tentokrát nazvaná Bluetooth Graffiti. Počmáráte si mobil a zároveň i céelvéčko na ulici


V jihoafrickém Kapském městě agentura Saatchi & Saatchi pro společnost Osram nabízející inovativní a udržitelné osvětlovací řešení vytvořila kampaň, jejímž hlavním heslem bylo: "Využívej energii jenom tehdy, když ji skutečně potřebuješ".

Celá propagace fungovala na jednoduchém principu. Do autobusových zastávek nainstalovali pohybové čidlo, které zastávku rozsvítilo jenom v okamžiku, kdy v ní někdo seděl. Kampaň spadala pod sekci edukativního marketingu, kdy agentura naznačovala lidem, že nemají doma nechávat zbytečně rozsvíceno. Kampaň byla v jižní Africe realizována v době, kdy se místní potýkali s nedostatkem elektrické energie. Je příkladem, jak  značka může přispět ke změně myšlení.

Související…

Budovy v Praze přes noc pokryly graffiti. Akce upozorňuje na nedostatek legálních ploch
Klára Kutilová

foto: Archiv kampaní, zdroj: Ads of the world

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...