Statistiky potvrzují, že v posledních letech se objevují mimořádně těžké a odolné infekce. Důvod zatím neznáme, můžeme se tedy alespoň ptát, jak se efektivně před agresivními viry a bakteriemi bránit. Sestavili jsme pro vás seznam pravd i zažitých omylů, kterým spousta z nás dodnes věří.

Abychom se uchránili před viry a nachlazením, pravidelně si myjeme ruce, držíme se doma v teple a pijeme čaj s citronem. Možná vás překvapí, že mnoho zažitých zvyků na naši imunitu nemá zdaleka takový vliv, jak bychom předpokládali.

Mohu se mytím rukou ubránit nachlazení?

Mytí rukou po použití záchodu či před jídlem je snad samozřejmé. Ale jinak? Viry na nás číhají vždy a všude – na klikách dveří, klávesnici, propiskách i telefonu. Je tedy jasné, že zcela zabránit kontaktu s nimi je nereálné. Navíc je podle odborníků smysluplnost přehnaných hygienických opatření tak jako tak diskutabilní. Ve skutečnosti totiž viry způsobující nachlazení nejsou nijak zvlášť infekční, může se jimi však lehce nakazit člověk se slabou imunitou. V boji proti chřipce je tedy mnohem důležitější stav naší imunity než samotné zabránění kontaktu s potenciálními ohrožiteli.

Jak rozhodující je tedy imunita?

U nachlazení hraje imunita zcela rozhodující úlohu! Většina lidí je totiž neustále vystavena virům, ale zdaleka ne všichni onemocní. Nejčastější a nejběžnější druh, který způsobuje nachlazení, jsou rinoviry, jež jsou prakticky všude v našem okolí. Pro dobře fungující imunitu je důležitý pohyb, čerstvý vzduch, relaxace a především zdravá a pestrá strava dodávající nejen bílkoviny, tuky a sacharidy, ale i vitamíny, minerální látky a sekundární rostlinné látky.

Může být příčinou nachlazení stres?

Jedním z nejrizikovějších faktorů vedoucích k nachlazení je opravdu dlouhotrvající stres. Stresem dochází v našem těle k vylučování hormonů (např. kortizolu), které potlačují zdravou funkci imunity. Viry pak mají jednoduše prostor k rozehrání své hry. Zde se potvrzuje, že pokud chceme zůstat zdraví, psychika hraje důležitou roli. Vědci z Univerzity Carnegie-Mellon v Pittsburgu například dokázali, že nedostatek spánku může negativně ovlivnit naši imunitu. Ten, kdo spí méně než sedm hodin, se nastydne trojnásobně rychleji než člověk, který spí víc jak osm hodin. Vědci v Londýně zase zjistili, že imunitní systém je posilován taktéž pozitivním životním nastavením. Životní optimisté tedy ve stresových situacích neonemocní tak často jako pesimisté.

shutterstock 402070453

Optimisté prý mají silnější imunitu

Ochrání nás před nachlazením vitamín C a zinek?

Ano. Vitamín C je důležitou složkou pro zdraví a imunitní obranu – ale je opravdu jen jednou z mnoha. To samé platí i o zinku. Pro normální imunitní obranu jsou důležité i další vitamíny, např. B6, B12, D, železo, selen, měď a kyselina listová. Komplex těchto vitálních látek společně s podpůrnými sekundárními rostlinnými látkami ale nenajdete v synteticky vyrobených tabletách nebo kapslích prodávaných v diskontních prodejnách, nýbrž jen ve zdravých a přírodních potravinách, jako jsou ovoce, zelenina, rostlinné oleje, koření, nebo v opravdu kvalitních doplňcích stravy.

Zkrátí léky dobu nemoci?

Chcete být i přes nachlazení plně v akci? Mnoho expertů považuje tento trend v reklamě na léky proti nachlazení za zcela nevhodný. Léky utišující bolest, snižující teplotu a zánět jen potlačují symptomy nachlazení. Cítíme se sice fit a zdánlivě jsme pořád stejně výkonní. Ve skutečnosti jsme ale nemocní, imunitní systém stále ještě bojuje proti infekci. Kdo v takové chvíli neposlouchá signály svého těla, nebo je nechce slyšet, riskuje, že se nedoléčí. Infekce se pak bude neustále vracet, v horším případě může vést až k životu nebezpečnému zánětu srdečního svalu. Proto bychom měli každé nachlazení řádně vyléčit a zároveň podpořit činnost imunitního systému. K tomu je zapotřebí dostatečný příjem tekutin, čerstvý vzduch a klid. 

foto: Shutterstock, zdroj: LaVita