Když jsme publikovali článek „Na slunce máte chodit přes poledne a nepoužívat opalováky s vyšším faktorem než SPF 15“ (pro připomenutí se k němu můžete vrátit zde), strhla se v komentářích doslova přestřelka názorů. Často jste si vzájemně doporučovali přírodní oleje namísto ochranného faktoru, popřípadě si radili nemazat se vůbec. O rozuzlení, co je správně a co naopak vůbec ne, jsme požádali MUDr. Markétu Majerovou, dermatoložku MEDICOM Clinic. Jak lékařka potvrdila, ochranné faktory jsou nejen 100% na místě při jakémkoli pobytu na slunci přesahujícím 10 minut, ale důležitá je i jejich správná dávka.

Aplikace krémů s ochranným faktorem je podle dermatoložky důležitá nejen jako prevence spálení pokožky, ale hlavně kvůli omezení rizika vzniku kožního melanomu. „Problémem je, že nanesení krémů s vysokým ochranným faktorem je většinou poddávkované. To znamená, že se používá malá vrstva. Ta potom nemůže pokožku ochránit a riziko onemocnění kůže tak přirozeně stoupá,“ upozorňuje MUDr. Majerová a dodává: „Jakýkoli delší kontakt se sluncem by se neměl obejít bez ochrany. Doporučuji chránit ty části pokožky, které jsou na slunci celodenně – tedy obličej, krk a dekolt, hřbety rukou – a časem jeví vždy známky poškození sluncem. Ostatní části těla bych ošetřovala tak, aby se zabránilo jejich spálení s ohledem na délku pobytu na slunci a fototypu kůže. Při krátkodobých pobytech 5 až 10 minut není fotoprotekci potřeba řešit vůbec s výjimkou velmi malých děti. 

shutterstock 187777556

Ochranný faktor by měl být součástí každého pobytu na slunci, který přesahuje 10 minut.

Oleje před rakovinou nechrání

Mnoho lidí namísto krému volí potírání směsí olivového oleje s citrónem či mazání kokosovým olejem. I před tímto ale lékařka důrazně varuje. „Pokud se někdo celý život žádným krémem s SPF nemaže, tak je samozřejmě skvělé, že je zdráv, ale rozhodně tím riskuje vznik melanomu. Oleje nemají SPF jako sunscreeny, těžko tedy člověka ochrání před negativním vlivem UV záření.“

Oleje je ale vhodné používat po slunění. „Například arganový olej může být skvělý pomocník při regeneraci kůže po opalování, protože kůže sluněním vysychá. Stejně tak můžeme doporučit třeba kokosový olej – rovněž skvělý pro regeneraci kůže po opalování, pro její hydrataci,“ doporučuje lékařka. 

Pravda o vitaminu D?

shutterstock 131206826

Kokosový olej je dobrý. Ne však jako prostředek na opalování, ale až pro regeneraci pokožky po slunění.

Vitamin D je jediným, který si tělo neumí vyrobit samo. Jeho čerpání ze slunečních paprsků je pro nás klíčové. Zvlášť při uvědomění faktu, že v současnosti jeho deficitem trpí 30 až 50 % populace v Evropě i v Americe. Nemazat se krémy ale není správnou cestou, jak zaručit jeho příjem. Lékařka tvrdí, že přibližně 400IU vitaminu D (to je denní dávka pro děti a poloviční dávka pro dospělé) vzniká po ozáření 5 % kožního povrchu. Proto, aby si tělo udělalo dostatečné zásoby, stačí, že pobudeme na slunci 5 až 15 minut dvakrát týdně (u  tmavší pokožky je zapotřebí expozici prodloužit na 25 až 30 minut). Teoreticky by nám tak měla stačit obyčejná cesta do práce. 

foto: Shutterstock, Medicom Clinic, zdroj: Medicom Clinic